Lemez

Beethoven: Karfantázia, Hármasverseny

  • - csk -
  • 2019. július 27.

Zene

Úgy él a köztudatban, hogy a bécsi klasszikus stílus harmadik nagymesterének termése csupa remekművet tartalmaz. Holott vannak kisebb jelentőségű kompozíciói, sőt akad elhibázott darabja is, ilyennek tartják például a Wellington győzelme (Csataszimfónia) című alkotást. És ismerünk vitatott Beethoven-opusokat: ilyen a Karfantázia, ez a műfaji szempontból hibrid zene, amely egyszerre zongoraverseny és kantáta, és ilyen a Hármasverseny is, amely részben zenekari kíséretes zongoratrió, részben sinfonia concertante. Az egyiket formátlansággal szokták vádolni, a másikat felszínes csillogással.

Pedig csak megfelelő előadásra van szükség, hogy mindkettő átütő erejű mesterműként hangozzék fel. Most a két zene egy lemezre került, és megvan a kellő szuggesztivitású interpretáció. A felvételek sokszorosan érdekesek: a néhány éve összeállt francia Insula Orchestra a historikus előadásmód egyik leg­újabb kiválósága, női karmestere, Laurence Equilbey csupa energia és eredetiség, a szintén általa alapított kórus, az Accentus a zenekarhoz méltón innovatív közösség. A magyar zenehallgatók által is ismert, remek fiatal zongorista, Bertrand Chamayou és a szintén fiatal énekesgárda olyan előadást hoz létre, amely izgalmasan vad és olykor nyers, érzékelteti a zene műfaji köztességét és improvizatív vonásait, világossá téve, hogy a mű a 9. szimfónia egyik előtanulmánya.
A Hármasverseny a szintén fiatal szólisták (Alexandra Conunova, Natalie Clein, David Kadouch) hangszerén elegánsan virtuóz, elbájolón üde, kommunikatív és természetes hatású zene.

Erato, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.