Lemez

Beethoven: Karfantázia, Hármasverseny

  • - csk -
  • 2019. július 27.

Zene

Úgy él a köztudatban, hogy a bécsi klasszikus stílus harmadik nagymesterének termése csupa remekművet tartalmaz. Holott vannak kisebb jelentőségű kompozíciói, sőt akad elhibázott darabja is, ilyennek tartják például a Wellington győzelme (Csataszimfónia) című alkotást. És ismerünk vitatott Beethoven-opusokat: ilyen a Karfantázia, ez a műfaji szempontból hibrid zene, amely egyszerre zongoraverseny és kantáta, és ilyen a Hármasverseny is, amely részben zenekari kíséretes zongoratrió, részben sinfonia concertante. Az egyiket formátlansággal szokták vádolni, a másikat felszínes csillogással.

Pedig csak megfelelő előadásra van szükség, hogy mindkettő átütő erejű mesterműként hangozzék fel. Most a két zene egy lemezre került, és megvan a kellő szuggesztivitású interpretáció. A felvételek sokszorosan érdekesek: a néhány éve összeállt francia Insula Orchestra a historikus előadásmód egyik leg­újabb kiválósága, női karmestere, Laurence Equilbey csupa energia és eredetiség, a szintén általa alapított kórus, az Accentus a zenekarhoz méltón innovatív közösség. A magyar zenehallgatók által is ismert, remek fiatal zongorista, Bertrand Chamayou és a szintén fiatal énekesgárda olyan előadást hoz létre, amely izgalmasan vad és olykor nyers, érzékelteti a zene műfaji köztességét és improvizatív vonásait, világossá téve, hogy a mű a 9. szimfónia egyik előtanulmánya.
A Hármasverseny a szintén fiatal szólisták (Alexandra Conunova, Natalie Clein, David Kadouch) hangszerén elegánsan virtuóz, elbájolón üde, kommunikatív és természetes hatású zene.

Erato, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.