Lemez

Ladytron: Ladytron

  • - minek -
  • 2019. március 28.

Zene

A Brian Eno egykori kedvencének tartott liverpooli négyes 1999-ben adta ki első EP-jét (He Took Her To A Movie), de némi túlzással mostani, hatodik lemezükön is legalább olyan érdekesnek tűnnek, mint amikor befutottak a 2005-ös Witching Hour című albummal. Lüktető, dinamikus elektronikus alapok, néhol élő dob, Igor Cavalera (ex-Sepultura, Soulwax) közreműködésével, és nosztalgikusan szomorkás vokállal, hogy azután beússzon valami tündérországi szintitéma a legszebb dreampop/
szintipop hagyományok szerint. A két vokalista (Helen Marnie és a bolgár származású Mira Aroyo) hangjához talán még jobban passzolnak az olyan nosztalgikus hangulatú indie/wave dalok, mint a gyönyörű melódiában fürdő Tower Of Glass, de a Ladytronon amúgy is alig találni rossz kísérletet, harmadjára is csak a betonkeményen kezdődő, de kissé debil refrénbe forduló Paper Highways című dalt ugratnánk át. A kompozíciók hangulatban, stílusban is változatosak, a The Animals vagy a Horror­scope hideg, gépies, mégis megkapó melódiái a késő nyolcvanas évekre, a Deadzone egészen az EBM-hagyományra kacsint vissza. A Ladytron néhány kortársával, például a nagyszerű Zoot Womannel valósággal megágyazott a szintipop újjászületésének, amit azonban dicséretes visszafogottsággal, majd nyolcéves kihagyás után köszöntöttek. Visszatérésük után többedszerre is igazolták, hogy a műfaj mesterei: kevesen tudják ilyen esendővé tenni és széppé varázsolni a gépek rideg hangjait.

Ladytron Music, 2019

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.