Lemez

Ladytron: Ladytron

  • - minek -
  • 2019. március 28.

Zene

A Brian Eno egykori kedvencének tartott liverpooli négyes 1999-ben adta ki első EP-jét (He Took Her To A Movie), de némi túlzással mostani, hatodik lemezükön is legalább olyan érdekesnek tűnnek, mint amikor befutottak a 2005-ös Witching Hour című albummal. Lüktető, dinamikus elektronikus alapok, néhol élő dob, Igor Cavalera (ex-Sepultura, Soulwax) közreműködésével, és nosztalgikusan szomorkás vokállal, hogy azután beússzon valami tündérországi szintitéma a legszebb dreampop/
szintipop hagyományok szerint. A két vokalista (Helen Marnie és a bolgár származású Mira Aroyo) hangjához talán még jobban passzolnak az olyan nosztalgikus hangulatú indie/wave dalok, mint a gyönyörű melódiában fürdő Tower Of Glass, de a Ladytronon amúgy is alig találni rossz kísérletet, harmadjára is csak a betonkeményen kezdődő, de kissé debil refrénbe forduló Paper Highways című dalt ugratnánk át. A kompozíciók hangulatban, stílusban is változatosak, a The Animals vagy a Horror­scope hideg, gépies, mégis megkapó melódiái a késő nyolcvanas évekre, a Deadzone egészen az EBM-hagyományra kacsint vissza. A Ladytron néhány kortársával, például a nagyszerű Zoot Womannel valósággal megágyazott a szintipop újjászületésének, amit azonban dicséretes visszafogottsággal, majd nyolcéves kihagyás után köszöntöttek. Visszatérésük után többedszerre is igazolták, hogy a műfaj mesterei: kevesen tudják ilyen esendővé tenni és széppé varázsolni a gépek rideg hangjait.

Ladytron Music, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.