Lemez

Ladytron: Ladytron

  • - minek -
  • 2019. március 28.

Zene

A Brian Eno egykori kedvencének tartott liverpooli négyes 1999-ben adta ki első EP-jét (He Took Her To A Movie), de némi túlzással mostani, hatodik lemezükön is legalább olyan érdekesnek tűnnek, mint amikor befutottak a 2005-ös Witching Hour című albummal. Lüktető, dinamikus elektronikus alapok, néhol élő dob, Igor Cavalera (ex-Sepultura, Soulwax) közreműködésével, és nosztalgikusan szomorkás vokállal, hogy azután beússzon valami tündérországi szintitéma a legszebb dreampop/
szintipop hagyományok szerint. A két vokalista (Helen Marnie és a bolgár származású Mira Aroyo) hangjához talán még jobban passzolnak az olyan nosztalgikus hangulatú indie/wave dalok, mint a gyönyörű melódiában fürdő Tower Of Glass, de a Ladytronon amúgy is alig találni rossz kísérletet, harmadjára is csak a betonkeményen kezdődő, de kissé debil refrénbe forduló Paper Highways című dalt ugratnánk át. A kompozíciók hangulatban, stílusban is változatosak, a The Animals vagy a Horror­scope hideg, gépies, mégis megkapó melódiái a késő nyolcvanas évekre, a Deadzone egészen az EBM-hagyományra kacsint vissza. A Ladytron néhány kortársával, például a nagyszerű Zoot Womannel valósággal megágyazott a szintipop újjászületésének, amit azonban dicséretes visszafogottsággal, majd nyolcéves kihagyás után köszöntöttek. Visszatérésük után többedszerre is igazolták, hogy a műfaj mesterei: kevesen tudják ilyen esendővé tenni és széppé varázsolni a gépek rideg hangjait.

Ladytron Music, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.