Lemez

Trevor Horn: Reimagines the Eighties

  • - legát -
  • 2019. március 28.

Zene

Kevés olyan köny­nyű­zenei kiadvány van, amelyik nem a Buggles Video Killed The Radio Star című 1979-es számának megjelenéséhez köti annak a sokak szerint rémes korszaknak az eljövetelét, amit a „nyolcvanas évek popzenéje” címkével emlegetnek. A brit duó egyik tagja, Trevor Horn azonban nemcsak e látnoki slágerrel vette ki a részét az ámokfutásból; túlzás nélkül állíthatjuk, hogy produceri működése legalább akkora hatással volt a korszak hangzására, mint George Martiné 15–20 évvel korábban.

Trevor Horn tehát jó ideje tiszteletre méltó, legendás szakember, bár aktuális munkái nem sok vizet zavarnak. Legújabb lemeze sem ígér egyebet, mint a nyolcvanas évek „újragondolását”, Horn tizenkét közismert korabeli slágert hangszerelt át, s énekeltetett el mindenféle sztárokkal. A recept alapján izgalmas is lehetne a produkció, ki ne lenne kíváncsi arra, hogy Seal mit kezd az Ashes to Ashes című Bowie-klasszikussal, hogyan boldogul Robbie Williams a Tears For Fears Everybody Wants to Rule the World című dalával, hát még Jim Kerr (Simple Minds) a
Dire Straits-féle Brothers in Armsszal és így tovább. A baj csak az, hogy Horn ahelyett, hogy valóban új (vagy akár régi) fazont adna a világslágereknek, inkább a kockázatmentes nagyzenekari hangzást részesíti előnyben, olyan kiszámítható dolgokat, amit egy átlagos zeneakadémista bármikor fél kézzel kottára vet. Így aztán hiába a sztár- és slágerparádé, a produkció leginkább egy olyan szilveszteri műsorszámot juttat eszünkbe, ahol az a szenzáció, hogy klasszikus zenészek kísérnek popsztárokat.

BMG, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.