Lemez

Vilde Frang: Bartók, Enescu

  • - csk -
  • 2019. március 28.

Zene

Ötven éve még akadtak hazai muzsikusok, akik úgy hitték, magyarnak kell születni ahhoz, hogy valaki Bartókot autentikusan játszsza. Miért? Mert a zene a nyelv lejtését veszi át, abból táplálkozik, s akinek nem anyanyelve a magyar, annak Bartók is mindig idegen idióma marad. Azóta megtanultuk: ez nem így van. Más nemzetek színeiben muzsikáló művészek sokasága készített az elmúlt évtizedekben jobbnál jobb Bartók- (és Kodály-) felvételeket. Köztük a harminchárom éves norvég hegedűs, Vilde Frang, aki legutóbb a Geyer Stefi-szerelem fájdalmas-szép dokumentumát, a Fiatalkori hegedűversenyt vette lemezre a Francia Rádió Filharmonikus Zenekara társaságában, a kiváló finn karmester, Mikko Franck kitűnő vezényletével. Az előadás nagyon intenzív, energikus és érzékeny, Frang játékát dús hang és éneklő dallamformálás jellemzi, a stílusértelmezés Richard Strauss és Debussy hatására mutat rá.

Hegedűversenyhez többnyire egy másik hegedűversenyt éreznek illőnek hanglemezek készítői, Vilde Frang azonban most egy kamarazenei ritkaságot, a kortárs, George Enescu tizenkilenc évesen írt vonós Oktettjét választotta Bartók mellé. A mű, melyet Erik Schumann, Gabriel Le Magadure, Rosanne Philippens, Lawrence Power, Lily Francis, Nicolas Altstaedt és Jan-Erik Gustafsson társaságában ad elő, a kései Brahms stílusának továbbfejlesztése, rendkívül gazdag hangzással és sok-sok üdítő, kamaszos fegyelmezetlenséggel. Izgalmas a két opus egymás mellett: megmutatja, hogyan formálódott két nemzet nagy zeneszerzőinek nyelve a pályakezdés éveiben.

Warner Classics, 2018

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?