Lemez

Vilde Frang: Bartók, Enescu

  • - csk -
  • 2019. március 28.

Zene

Ötven éve még akadtak hazai muzsikusok, akik úgy hitték, magyarnak kell születni ahhoz, hogy valaki Bartókot autentikusan játszsza. Miért? Mert a zene a nyelv lejtését veszi át, abból táplálkozik, s akinek nem anyanyelve a magyar, annak Bartók is mindig idegen idióma marad. Azóta megtanultuk: ez nem így van. Más nemzetek színeiben muzsikáló művészek sokasága készített az elmúlt évtizedekben jobbnál jobb Bartók- (és Kodály-) felvételeket. Köztük a harminchárom éves norvég hegedűs, Vilde Frang, aki legutóbb a Geyer Stefi-szerelem fájdalmas-szép dokumentumát, a Fiatalkori hegedűversenyt vette lemezre a Francia Rádió Filharmonikus Zenekara társaságában, a kiváló finn karmester, Mikko Franck kitűnő vezényletével. Az előadás nagyon intenzív, energikus és érzékeny, Frang játékát dús hang és éneklő dallamformálás jellemzi, a stílusértelmezés Richard Strauss és Debussy hatására mutat rá.

Hegedűversenyhez többnyire egy másik hegedűversenyt éreznek illőnek hanglemezek készítői, Vilde Frang azonban most egy kamarazenei ritkaságot, a kortárs, George Enescu tizenkilenc évesen írt vonós Oktettjét választotta Bartók mellé. A mű, melyet Erik Schumann, Gabriel Le Magadure, Rosanne Philippens, Lawrence Power, Lily Francis, Nicolas Altstaedt és Jan-Erik Gustafsson társaságában ad elő, a kései Brahms stílusának továbbfejlesztése, rendkívül gazdag hangzással és sok-sok üdítő, kamaszos fegyelmezetlenséggel. Izgalmas a két opus egymás mellett: megmutatja, hogyan formálódott két nemzet nagy zeneszerzőinek nyelve a pályakezdés éveiben.

Warner Classics, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.