Lemez

Lapalux: Amnioverse

  • - minek -
  • 2019. december 28.

Zene

A brit Stuart Howard 2013 óta készíti izgalmas albumait, mostanában a Flying Lotus művésznevű producer kiadójánál. Előbb játékosan tördelt ritmusú szerzeményekkel teli, szinte „szerelmes” lemezeket készített, ám a 2017-es Ruinismtől kezdve ennél is kozmikusabb gondolatok foglalkoztatják. Jellemző, hogy az új album címe az amniotic sac (magzatburok) és a universe (univerzum) angol kifejezésekből képzett mozaikszó. Mindez azonban mit sem számítana, ha Howard nem lenne ördögien tehetséges hangkovács, ennek belátásához elég meghallgatni a Voltaic Acid című friss darabot! A felütése álomszerű ambient, amit csak erősít a vokalista Lilia éteri énekhangja, de hirtelen éktelen géphangokkal tör ránk egy szaggatott jungle-téma, hogy azután a szerzemény minden eresztékén át ömöljön fülünkbe a bugyborékoló savazás. Pontosan ez a kompozíciós technika teszi oly izgalmas hallgatnivalóvá az Amnioverse-t: ahogy a Momentine ütemtelen dreampop felütéséből (itt is Lilia énekel) kibújik a roncsolt techno/elektro masinéria – miközben a legvadabb kattogás közben is viszi tovább az eredeti zenei motívumokat. A Helixben drámai hangmintára földöntúli gitárhangok feleselnek, a lemez talán legerősebb kompozíciójában, Thin Airben az izlandi JFDR furcsán törékeny énekhangját folyondárként fonják át a markáns 4/4-es technoid ütemek, míg a Limb to Limbben megint a törtek feszülnek szomorúan szép vokális és szintitémáknak. Hangokban kifejeződő dráma és a feloldás ígéretét hordozó harmóniák – mindezt egyszerre kapjuk meg egyetlen emlékezetes lemeztől.

Brainfeeder/Neon Music, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.