Lemez

Lapalux: Amnioverse

  • - minek -
  • 2019. december 28.

Zene

A brit Stuart Howard 2013 óta készíti izgalmas albumait, mostanában a Flying Lotus művésznevű producer kiadójánál. Előbb játékosan tördelt ritmusú szerzeményekkel teli, szinte „szerelmes” lemezeket készített, ám a 2017-es Ruinismtől kezdve ennél is kozmikusabb gondolatok foglalkoztatják. Jellemző, hogy az új album címe az amniotic sac (magzatburok) és a universe (univerzum) angol kifejezésekből képzett mozaikszó. Mindez azonban mit sem számítana, ha Howard nem lenne ördögien tehetséges hangkovács, ennek belátásához elég meghallgatni a Voltaic Acid című friss darabot! A felütése álomszerű ambient, amit csak erősít a vokalista Lilia éteri énekhangja, de hirtelen éktelen géphangokkal tör ránk egy szaggatott jungle-téma, hogy azután a szerzemény minden eresztékén át ömöljön fülünkbe a bugyborékoló savazás. Pontosan ez a kompozíciós technika teszi oly izgalmas hallgatnivalóvá az Amnioverse-t: ahogy a Momentine ütemtelen dreampop felütéséből (itt is Lilia énekel) kibújik a roncsolt techno/elektro masinéria – miközben a legvadabb kattogás közben is viszi tovább az eredeti zenei motívumokat. A Helixben drámai hangmintára földöntúli gitárhangok feleselnek, a lemez talán legerősebb kompozíciójában, Thin Airben az izlandi JFDR furcsán törékeny énekhangját folyondárként fonják át a markáns 4/4-es technoid ütemek, míg a Limb to Limbben megint a törtek feszülnek szomorúan szép vokális és szintitémáknak. Hangokban kifejeződő dráma és a feloldás ígéretét hordozó harmóniák – mindezt egyszerre kapjuk meg egyetlen emlékezetes lemeztől.

Brainfeeder/Neon Music, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.