Lemez

Lapalux: Amnioverse

  • - minek -
  • 2019. december 28.

Zene

A brit Stuart Howard 2013 óta készíti izgalmas albumait, mostanában a Flying Lotus művésznevű producer kiadójánál. Előbb játékosan tördelt ritmusú szerzeményekkel teli, szinte „szerelmes” lemezeket készített, ám a 2017-es Ruinismtől kezdve ennél is kozmikusabb gondolatok foglalkoztatják. Jellemző, hogy az új album címe az amniotic sac (magzatburok) és a universe (univerzum) angol kifejezésekből képzett mozaikszó. Mindez azonban mit sem számítana, ha Howard nem lenne ördögien tehetséges hangkovács, ennek belátásához elég meghallgatni a Voltaic Acid című friss darabot! A felütése álomszerű ambient, amit csak erősít a vokalista Lilia éteri énekhangja, de hirtelen éktelen géphangokkal tör ránk egy szaggatott jungle-téma, hogy azután a szerzemény minden eresztékén át ömöljön fülünkbe a bugyborékoló savazás. Pontosan ez a kompozíciós technika teszi oly izgalmas hallgatnivalóvá az Amnioverse-t: ahogy a Momentine ütemtelen dreampop felütéséből (itt is Lilia énekel) kibújik a roncsolt techno/elektro masinéria – miközben a legvadabb kattogás közben is viszi tovább az eredeti zenei motívumokat. A Helixben drámai hangmintára földöntúli gitárhangok feleselnek, a lemez talán legerősebb kompozíciójában, Thin Airben az izlandi JFDR furcsán törékeny énekhangját folyondárként fonják át a markáns 4/4-es technoid ütemek, míg a Limb to Limbben megint a törtek feszülnek szomorúan szép vokális és szintitémáknak. Hangokban kifejeződő dráma és a feloldás ígéretét hordozó harmóniák – mindezt egyszerre kapjuk meg egyetlen emlékezetes lemeztől.

Brainfeeder/Neon Music, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.