Musical

Nincs legalja

Broadway felett az ég

Zene

Ha a kritikusra pisztolyt szegeznek a színpadról, méghozzá egy olyan előadás premierjén, amelyben sok szó esik kritikusok kinyírásáról, akkor borítékolható, hogy erről a színházi estéről markáns véleménye lesz.

De az is meglehet, hogy a látottakról eszébe jutó poénok sorát kevésbé gondolja majd közérdeklődésre számot tartónak, mint az előadás megalkotói a maguk belterjes ötleteit. Most mindenesetre éppen ez a helyzet, hiszen amíg Baráthy György, Kiss Márton és Darvas Ferenc merészen egész estés musicalt szentelt a magyar zenés színházi élet paródiájának, addig e sorok írója nemigen hisz az efféle belső, úgynevezett atelier humor életerejében. Mert bármennyire is népszerű a musicaljátszás, no meg a „színház a színházban” patentje, az öngúny és az önirónia dramaturgiai teherbíró képessége erősen korlátozott. Pláne akkor, ha nem is annyira „ön” ez a gúny, hanem inkább csak kifelé, közelebbről a Nagymező utca (meg esetleg Szolnok stb.) felé mutogat az előadás: ezek milyen szánalmas, öblögetős-röcögtetős pojácák, ugye, kedves közönség?

A Pesti Broadway Színház igazgatója, a rendező Tanár Úr („első zseni Major után” – hangzik Baráthy sokszor szórakoztató dalszövegeinek vonatkozó részlete), aki a főszerepeket a fiára osztja, s aki bemutatók után a függöny elé lépve hosszú szónoklatokat tart színháza küldetéséről – ugye, kicsit ismerős? Projektor, lézer s a végén három löket szárazjég – számára ez a biztos siker szentháromsága, s persze erre is derűsen bólint a néző: hozzávetőleg tényleg ilyen a magyar musicaljátszás. S ilyen hozzávetőleges, aha-érzést keltő poénból sokat kapunk szövegben, de zenében is, hiszen Darvas Ferenc jórészt a felismerhetőségig elkent idézeteket vagy jobb esetben szellemes utánérzéseket zongorázik nekünk – a produkció szellemében. S nem is lenne semmi baj, ha nem lenne mindez kevés két és fél órára. Mert egy részbe sűrítve kedvvel elandalodnánk a Ránki Györgyöt felvillantó tangón, s egyszer hallva felhőtlenül derülnénk az ilyen kiszólásokon: „a Vuk a magyar Oroszlánkirály”. S még erre a mély színházi és életbölcsességre is okvetlenül rácsodálkozunk: „nincs legalja”. Csakhogy a gyilkosságokkal megtűzdelt darab egyszersmind a műfaj ilyen-olyan paródiáját is adja, vagyis a második részben jön a sok repríz: dallam, poén és szituáció ismétlése, ismétlése, ismétlése. Ráadásul – paródiától függetlenül – a darab­író párost utoléri a magyar drámairodalom turáni átka: nem képesek befejezni színművüket, amely így hosszan agonizál, egyre kiismerhetőbben és egyre kevésbé hatva a közönségre.

Ha végül úgy fest, nincs is darab, azért az előadás Kiss Márton rendezésében végig el van játszva, méghozzá profi módon. Borbás Gabi és Papp János képesek valódi öniróniát bejátszani a támadó gúny szólamába, s életről-színpadról való mindentudásuk olykor érezhetően megemeli az előadást. Botos Éva a szar szócska bravúros primadonnai eláriázásával, míg Szilágyi Csenge valódi musicalhangjával és csinált naivitásával érdemelt tetszést. Cserna Antal nyitójelenetében (a Mór és Róza című Jókai-musical zajlott épp) jelmez- és magaviseletével s egész pónemével tökéletesen megidézte a százötven évvel ezelőtti színjátszást, az ifjú Rada Bálint pedig rokonszenvesen kamaszos jelenségnek bizonyult a színpadon.

„Magyarország legsz@rabb musicalje” – hangzik a produkció alcíme, amely már előzetesen komoly feltűnést keltett. Nono, kicsit több szerénységet!

 

Centrál Színház, november 7.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.