Lemez

Lelke rajta

Thom Yorke: ANIMA

  • - minek -
  • 2019. augusztus 11.

Zene

A Radiohead énekese és kreatív motorja nem mostanában kezdett külön utakat járni, ám szólópróbálkozásai között sokszor hosszú idő is eltelt.

Először a 2006-os Eraserrel mutatta meg, hogy milyen mesteri kézzel nyúl a zenei elektronikához, mint a már az anyazenekarában is kulcsfontosságú kifejezőeszközhöz, és hogy milyen jó ízléssel és kreativitással kezeli az izgalmasabb villanyzenei stílusokat. Jókora szünet után, 2014-ben jelentkezett egy újabb, leginkább figyelemreméltóan zavarba ejtő, elidegenítő hatásokban gazdag, erősen elektroinspirációjú albummal, a Tomorrow’s Modern Boxesszal, tavaly pedig a Suspiria című Dario Argento-film újraforgatott változatához írt filmzenével bizonyította: kivételes mestere az alkalmazott zenei hangulatteremtésnek.

Idei albuma, az ANIMA sok tekintetben különbözik minden korábbi szólópróbálkozásától, ha lehet, még azoknál is nagyobb ívű, egyszerre epikus és töredezett, sok vonatkozásában klasszikusan szép lemez, ahol egymással párhuzamosan kap fontos szerepet Yorke narrátori-történetmesélői énje, jellegzetes énekhangja és az általa teremtett elektronikus zenei hangkulissza. Szándékosan nem csupán „énekest” említünk e produkció kapcsán, mert a kompozíciók többségében ugyan hallható elektronikusan többé-kevésbé manipulált hangja, de ennek is sokszor csak lokális funkciója van a számok gondosan kimért és szerkesztett terében. Az album címe sem véletlen: Yorke mostanában hevesen érdeklődik az álmok működése iránt, ennek nyomán helyezte előtérbe Carl Gustav Jung munkásságát – akinél az anima a férfi belső, tudattalan női oldala, szemben a nőben megbújó maszkulin animusszal –, de a lemez kissé disztópikus hangulatát sok tekintetben alakították a sokszor nyíltan politizáló előadó világállapotra reflektáló nemes indulatai is. Az zeneanyagot összefűző finom elektronikus zenei szövet egyszerre dicséri Yorke és állandó munkatársa, a számos Radiohead-lemez producereként és az Atoms for Peace szupergruppból is ismert Nigel Godrich keze munkáját. Az albumot indító Traffic technó/bass music inspirációjú, sötét hangulatú, a nagyvárosi neurózistól kissé ideges hangulatú felütésétől (amivel különös kontrasztban működik Yorke szinte lakonikus, itt éppen parlando énekstílusa) gyorsan eljutunk a sötétszürke tónusú, hol lassabb, hol lüktetőbb Last I Heard, Twist urbánus hangképeihez. De Yorke néha jócskán meg tudja lepni hallgatóját: a lemez kellős közepére illesztett I Am a Very Rude Person például rendkívül finom kompozíció, amelyben fontos szerephez jut a loopolt/manipulált gitár- és basszusgitár-játék is, míg a Not the Newsban a szinte játékosan futurisztikus elektronikus puttyogásba olvad bele az énekhang. Az egyszerűnek tűnő, jól kibogozható technoid ritmusképletek és ambient hangfüggönyök után némi meglepetésként a drum and bass kompozíciónak mondható Impossible Knots élőnek tűnő basszusfutammal vágtat végig a hallójáratokon, hogy aztán a Runwayaway keresetlen, idővel ütemessé váló pszichedéliája szó szerint elvarrja a szálakat. A felpitchelt, afféle belső monológot dünnyögő hang itt már szinte androgün tónusú, így az előzményekhez méltóan összetett és zavarba ejtő darab zárja Thom Yorke hullámokban jelentkező szólópályafutásának alighanem legsikerültebb darabját. Itt jegyeznénk meg, hogy az album mellé a filmrendező Paul Thomas Anderson készített egy 15 perces, különleges hangulatú, gondosan koreografált rövidfilmet (szintén ANIMA címmel), ezt néhány IMAX moziban, no meg a Netflixen lehet megtekinteni.

XL Recordings, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

  • Keresztesi József

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.