Lemez

Lelke rajta

Thom Yorke: ANIMA

  • - minek -
  • 2019. augusztus 11.

Zene

A Radiohead énekese és kreatív motorja nem mostanában kezdett külön utakat járni, ám szólópróbálkozásai között sokszor hosszú idő is eltelt.

Először a 2006-os Eraserrel mutatta meg, hogy milyen mesteri kézzel nyúl a zenei elektronikához, mint a már az anyazenekarában is kulcsfontosságú kifejezőeszközhöz, és hogy milyen jó ízléssel és kreativitással kezeli az izgalmasabb villanyzenei stílusokat. Jókora szünet után, 2014-ben jelentkezett egy újabb, leginkább figyelemreméltóan zavarba ejtő, elidegenítő hatásokban gazdag, erősen elektroinspirációjú albummal, a Tomorrow’s Modern Boxesszal, tavaly pedig a Suspiria című Dario Argento-film újraforgatott változatához írt filmzenével bizonyította: kivételes mestere az alkalmazott zenei hangulatteremtésnek.

Idei albuma, az ANIMA sok tekintetben különbözik minden korábbi szólópróbálkozásától, ha lehet, még azoknál is nagyobb ívű, egyszerre epikus és töredezett, sok vonatkozásában klasszikusan szép lemez, ahol egymással párhuzamosan kap fontos szerepet Yorke narrátori-történetmesélői énje, jellegzetes énekhangja és az általa teremtett elektronikus zenei hangkulissza. Szándékosan nem csupán „énekest” említünk e produkció kapcsán, mert a kompozíciók többségében ugyan hallható elektronikusan többé-kevésbé manipulált hangja, de ennek is sokszor csak lokális funkciója van a számok gondosan kimért és szerkesztett terében. Az album címe sem véletlen: Yorke mostanában hevesen érdeklődik az álmok működése iránt, ennek nyomán helyezte előtérbe Carl Gustav Jung munkásságát – akinél az anima a férfi belső, tudattalan női oldala, szemben a nőben megbújó maszkulin animusszal –, de a lemez kissé disztópikus hangulatát sok tekintetben alakították a sokszor nyíltan politizáló előadó világállapotra reflektáló nemes indulatai is. Az zeneanyagot összefűző finom elektronikus zenei szövet egyszerre dicséri Yorke és állandó munkatársa, a számos Radiohead-lemez producereként és az Atoms for Peace szupergruppból is ismert Nigel Godrich keze munkáját. Az albumot indító Traffic technó/bass music inspirációjú, sötét hangulatú, a nagyvárosi neurózistól kissé ideges hangulatú felütésétől (amivel különös kontrasztban működik Yorke szinte lakonikus, itt éppen parlando énekstílusa) gyorsan eljutunk a sötétszürke tónusú, hol lassabb, hol lüktetőbb Last I Heard, Twist urbánus hangképeihez. De Yorke néha jócskán meg tudja lepni hallgatóját: a lemez kellős közepére illesztett I Am a Very Rude Person például rendkívül finom kompozíció, amelyben fontos szerephez jut a loopolt/manipulált gitár- és basszusgitár-játék is, míg a Not the Newsban a szinte játékosan futurisztikus elektronikus puttyogásba olvad bele az énekhang. Az egyszerűnek tűnő, jól kibogozható technoid ritmusképletek és ambient hangfüggönyök után némi meglepetésként a drum and bass kompozíciónak mondható Impossible Knots élőnek tűnő basszusfutammal vágtat végig a hallójáratokon, hogy aztán a Runwayaway keresetlen, idővel ütemessé váló pszichedéliája szó szerint elvarrja a szálakat. A felpitchelt, afféle belső monológot dünnyögő hang itt már szinte androgün tónusú, így az előzményekhez méltóan összetett és zavarba ejtő darab zárja Thom Yorke hullámokban jelentkező szólópályafutásának alighanem legsikerültebb darabját. Itt jegyeznénk meg, hogy az album mellé a filmrendező Paul Thomas Anderson készített egy 15 perces, különleges hangulatú, gondosan koreografált rövidfilmet (szintén ANIMA címmel), ezt néhány IMAX moziban, no meg a Netflixen lehet megtekinteni.

XL Recordings, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.