Koncert

Monumentál minimál

Erik Satie: Vexations

Zene

Mi lehetett a szerző célja? Vegzálta valaki, és/vagy ő (is) vegzálni akart más(oka)t? Miért nem adta elő és adatta ki, ha már megírta? És miért pont 840-ben jelölte meg a három kottasornyi darab ismétléseinek számát?

Zenetörténészek máig bíbelődhetnek a megfejtéssel, de most nekünk, nem zenetudósoknak is megadatott élni az 1893–1894-ben megteremtett meditációs lehetőséggel: belemerülni néhány (ha tetszik: sok ezer) hang végtelenül nyugodt tengerébe, akár 24 órára egyhuzamban, akár részletekben.

Úgy jött ki a lépés, hogy az este 7 órai kezdet után bő órával értem oda, épp váltotta egymást két zongorista, amint egyikük a rövid téma végére ért, átadta helyét a másiknak, nem tört meg a tempó, ha nem látom, a fülem nem érzékelte volna a váltást.

Másnap, munkába menet ültem be megint a terembe, a fal mellett pár matrac, összetolt székeken egy lány fekszik, ébren pihen vagy alszik még, mindegy, Satie bármelyiket megengedi, surroghat ventilátor, berreghetnek odakint motorosok, belefér a zaj is – pont úgy, ahogy John Cage 4.33-jába, ahol egyetlen hangot sem kell leütnie a zongoristának. Négy és fél perc relatív csend is hosszúnak tűnhet, de mi az Satie nagyjából 24 órát igénylő művéhez képest. Aligha véletlen, hogy éppen Cage és kollégái adták elő elsőként 1963-ban New Yorkban. A hetven évvel korábban született Satie-mű abszolút kortársa lehetett a születőben lévő minimalista zenének, repetitivitása pedig a pop-art nyomatok szerialitásában visszhangozhatott. Ezért kerülhetett a mostani koncert plakátjának aljára Satie portréja kvázi sormintaként. Reggel fél kilenc körül járt, ráláttam az épp’ szolgálatban lévő számlálóbiztos laptopjának képernyőjére, 465-nél jártunk, tíz percem volt nagyjából, 470-nél jöttem el.

Munka közben olykor a Fugára gondoltam, jó volt tudni, hogy ott most is ül valaki a zongoránál, Bösendorfer, a falakon Bauhaus-hommage képek. Valószínűleg kibújt a szandáljából a hőségben, előbb ballal, aztán mindkét kezével egyszerre, finoman simítja oda ugyanazt a pár hangot, majd kezdi elölről és újra meg újra. Elképesztő, ahogyan a monotónia gyönyörködtetni képes, ahogy a minimális monumentálissá nő, mégis emberi léptékű marad, hétköznapiságában is emelkedett, de mentes az ünnepélyességtől, szép és szerethető. A cím ugyan vegzálásról beszél, de Satie nem bosszant senkit, csinálják azt mások hivatalból, szüntelenül. Ő szabadságot ad a közönségnek, ha elkalandoznak a gondolataid, akkor sem maradsz le semmiről. Figyelhetsz, hogy sikerül-e különbségeket kihallanod az egyformaságból. Ha elálmosodsz, nem kell rejtegetned az ásítást, nem fognak bunkónak tartani, ha kimész vagy bejössz. Szabadak az előadók is, megválaszthatják, mennyire legyen lassú a tempó. Önként vállalkoztak az alázatot, kitartást, önfegyelmet feltételező feladatra. Hogy fizikailag mennyire megterhelő, az attól is függ, hányan vannak, mennyi jut egy-egy játékosra a 840 ismétlésből – itt most végül, némi cserebere után huszonnégyen álltak össze. Jól játszottak? Nem tudom szakszerűen megítélni. Annyit láttam, hogy minden hangra koncentráltak, s annyit tudok, hogy nekem tetszett, nekik pedig éppúgy nemzedéki élmény lesz, mint feltételezésem szerint az előttük járóknak lehetett 1974-ben a Fiatal Művészek Klubjában, 1984-ben az Almássy téri Plánum Fesztiválon, 1995-ben pedig a vigántpetendi katolikus templomban, a Művészetek Völgye keretében fellépő zeneakadémistáknak, köztük a mostani koncert néhány közreműködőjének.

Munka után, este hét körül értem vissza, minden ugyanúgy szólt, mint az előzőekben. Természetesen. Onnan, ahol helyet találtam, nem látok rá a monitorra, de már nem lehet sok hátra. Ismét váltás a zongoránál, aztán az utolsó zenész egy addig soha nem látott mozdulattal az utolsó hangoknál egyik tenyerét a közönség felé tartva megálljt mutat, ne tessék tapsolni. Mindenki érti. Vége. Csönd. El­fújják a gyertyákat a zongora tetején, pakolás, viaszillat.

Fuga, július 1–2.

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”