Koncert

Monumentál minimál

Erik Satie: Vexations

Zene

Mi lehetett a szerző célja? Vegzálta valaki, és/vagy ő (is) vegzálni akart más(oka)t? Miért nem adta elő és adatta ki, ha már megírta? És miért pont 840-ben jelölte meg a három kottasornyi darab ismétléseinek számát?

Zenetörténészek máig bíbelődhetnek a megfejtéssel, de most nekünk, nem zenetudósoknak is megadatott élni az 1893–1894-ben megteremtett meditációs lehetőséggel: belemerülni néhány (ha tetszik: sok ezer) hang végtelenül nyugodt tengerébe, akár 24 órára egyhuzamban, akár részletekben.

Úgy jött ki a lépés, hogy az este 7 órai kezdet után bő órával értem oda, épp váltotta egymást két zongorista, amint egyikük a rövid téma végére ért, átadta helyét a másiknak, nem tört meg a tempó, ha nem látom, a fülem nem érzékelte volna a váltást.

Másnap, munkába menet ültem be megint a terembe, a fal mellett pár matrac, összetolt székeken egy lány fekszik, ébren pihen vagy alszik még, mindegy, Satie bármelyiket megengedi, surroghat ventilátor, berreghetnek odakint motorosok, belefér a zaj is – pont úgy, ahogy John Cage 4.33-jába, ahol egyetlen hangot sem kell leütnie a zongoristának. Négy és fél perc relatív csend is hosszúnak tűnhet, de mi az Satie nagyjából 24 órát igénylő művéhez képest. Aligha véletlen, hogy éppen Cage és kollégái adták elő elsőként 1963-ban New Yorkban. A hetven évvel korábban született Satie-mű abszolút kortársa lehetett a születőben lévő minimalista zenének, repetitivitása pedig a pop-art nyomatok szerialitásában visszhangozhatott. Ezért kerülhetett a mostani koncert plakátjának aljára Satie portréja kvázi sormintaként. Reggel fél kilenc körül járt, ráláttam az épp’ szolgálatban lévő számlálóbiztos laptopjának képernyőjére, 465-nél jártunk, tíz percem volt nagyjából, 470-nél jöttem el.

Munka közben olykor a Fugára gondoltam, jó volt tudni, hogy ott most is ül valaki a zongoránál, Bösendorfer, a falakon Bauhaus-hommage képek. Valószínűleg kibújt a szandáljából a hőségben, előbb ballal, aztán mindkét kezével egyszerre, finoman simítja oda ugyanazt a pár hangot, majd kezdi elölről és újra meg újra. Elképesztő, ahogyan a monotónia gyönyörködtetni képes, ahogy a minimális monumentálissá nő, mégis emberi léptékű marad, hétköznapiságában is emelkedett, de mentes az ünnepélyességtől, szép és szerethető. A cím ugyan vegzálásról beszél, de Satie nem bosszant senkit, csinálják azt mások hivatalból, szüntelenül. Ő szabadságot ad a közönségnek, ha elkalandoznak a gondolataid, akkor sem maradsz le semmiről. Figyelhetsz, hogy sikerül-e különbségeket kihallanod az egyformaságból. Ha elálmosodsz, nem kell rejtegetned az ásítást, nem fognak bunkónak tartani, ha kimész vagy bejössz. Szabadak az előadók is, megválaszthatják, mennyire legyen lassú a tempó. Önként vállalkoztak az alázatot, kitartást, önfegyelmet feltételező feladatra. Hogy fizikailag mennyire megterhelő, az attól is függ, hányan vannak, mennyi jut egy-egy játékosra a 840 ismétlésből – itt most végül, némi cserebere után huszonnégyen álltak össze. Jól játszottak? Nem tudom szakszerűen megítélni. Annyit láttam, hogy minden hangra koncentráltak, s annyit tudok, hogy nekem tetszett, nekik pedig éppúgy nemzedéki élmény lesz, mint feltételezésem szerint az előttük járóknak lehetett 1974-ben a Fiatal Művészek Klubjában, 1984-ben az Almássy téri Plánum Fesztiválon, 1995-ben pedig a vigántpetendi katolikus templomban, a Művészetek Völgye keretében fellépő zeneakadémistáknak, köztük a mostani koncert néhány közreműködőjének.

Munka után, este hét körül értem vissza, minden ugyanúgy szólt, mint az előzőekben. Természetesen. Onnan, ahol helyet találtam, nem látok rá a monitorra, de már nem lehet sok hátra. Ismét váltás a zongoránál, aztán az utolsó zenész egy addig soha nem látott mozdulattal az utolsó hangoknál egyik tenyerét a közönség felé tartva megálljt mutat, ne tessék tapsolni. Mindenki érti. Vége. Csönd. El­fújják a gyertyákat a zongora tetején, pakolás, viaszillat.

Fuga, július 1–2.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."