mi a kotta?

Narkotikus álomban

  • mi a kotta
  • 2019. augusztus 11.

Zene

„Az egymást követő kiábrándulások, melyeknek sora előreláthatólag még hosszú lesz (talán ép[p] oly hosszú, mint életem), az az óriási bér, amit a legkisebb élvezett örömért elkerülhetetlenül fizetni kell, mindennek kell hogy széjjelrongálja minden ép lélek üdeségét. Csak egy gondolat teszi az ilyen életet még tűrhetővé: az a homályos, biztossá nem tehető sejtelem, hátha minden sorscsapás egy-egy hatalmas irányítója, fejlesztője művészetemnek, melynek közvetett vagy közvetlen befolyása nélkül ez nem lehetne olyanná, amilyennek a legmagasabb igények támasztása szerint lennie kellene. Erősen hiszem és vallom, hogy minden igaz művészet – a külvilágból magunkba szedett impressziók – az »élmény«-ek hatása alatt nyilvánul meg. Aki azért fest egy tájképet csakhogy ép[p]en tájképet fessen, aki azért ír egy szimfóniát csakhogy ép[p]en szimfóniát írjon, az legjobb esetben is nem egyéb jó mesterembernél. Nem tudok máskép[p]en művészeti termékeket elképzelni, mint alkotója határtalan lelkesedésének, elkeseredésének, bánatának, dühének, bosszújának, torzító gúnyjának, sarcasmus-ának megnyilatkozását. Azelőtt nem hittem, míg magamon nem tapasztaltam, hogy valakinek művei tulajdonkép[p]en életrajznál pontosabban jelölik meg életének nevezetes eseményeit, irányító szenvedélyeit. Persze csak igazi és igaz művészről beszélünk.”

1909-ben leendő első feleségének, Ziegler Mártának értelmezte ily drámai felfogásban a fiatal Bartók Béla, hogy hogyan is képzeli el a személyes sorscsapások meg a kiábrándulások és a megszülető művek kapcsolatát. Nem vitás, őszintén és komolyan gondolta mindazt, amit leírt, és ezt több művének példájával is igazolhatjuk. Igaz, ezek meghallgatásához az elkövetkező napokat Szombathelyen és környékén kell majd töltenünk, hiszen ott most pénteken veszi kezdetét a Nemzetközi Bartók Szeminárium és Fesztivál idei sorozata. Így a karmesterkurzus záró koncertjén a Savaria Szimfonikus Zenekar előadásában csupa ilyen, „élmény” hatására keletkezett kompozíció kerül majd a karmesterhallgatók pálcája alá (Szombathely Bartók terem, július 19., hét óra). A fából faragott királyfi meg A csodálatos mandarin szvitje között – Koppándi Jenő szólójával – éppenséggel az az I. hegedűverseny fog felhangzani, amely tudvalevőleg a Geyer Stefi (képünkön) iránt táplált heves, ám sajnos viszonzatlan szerelem gyümölcse volt, és amelyről maga Bartók azt állította: „narkotikus álomban”, „kizárólag a szívemből írtam”.

Szóval tehát „álom, álom”, de persze azért mégsem „édes álom, álomkép” ez a hegedűverseny: nem úgy, mint ahogyan azt Bartók Béla zeneakadémiai évfolyamtársának operettslágerében éneklik. Merthogy Kálmán Imre citált Csárdáskirálynője is elénk kerül a napokban, és ezt az eseményt most az egyszer tekintsük az ajánlónkba illőnek. Péntek és szombat este ugyanis a Margitszigeten egészen új Csárdáskirálynő vár majd reánk: az Operettszínház művészeivel, a filológiai hűség csalóka ígéretével, Vidnyánszky Attila rendezésében (július 12. és 13., nyolc óra).

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”