mi a kotta?

Lelkileg szövevényes

  • mi a kotta
  • 2018. július 7.

Zene

„Wagner valószínűleg az egész művészettörténet legnagyobb tehetsége volt. Műve valóságos vulkánkitörése a tehetségnek és géniusznak, mélységesen komoly, mégis varázslatos.” Így ítélt a szavait mindig józanul és gondosan mérlegelő Thomas Mann, s hogy ez az elismerés nem csupán a zeneszerzőnek, de éppúgy a költőnek is szólt, azt az itt következőhöz hasonló, elemző passzusok sora igazolja. „Mennyire meghaladja Wagnernél már kezdettől a költői elem a librettószerűt! Mégpedig nem is annyira nyelvileg, mint inkább pszichológiailag. »Sötét tűz«, mondja a Hollandi Sentával való szép duettjében a második felvonásban: »A vad, sötét tűz, mely parázslik bennem… / Szerelemnek szabad-e neveznem? / Nem, ez a vágy a megváltás után: / Bár adná meg ez az angyali lány!« Ezek éneklésre szánt versek. De eddig még sosem énekeltek vagy szántak éneklésre ilyen bonyolultan elgondolt, lelkileg ennyire szövevényes szöveget. Az elátkozott férfi első pillantásra megszereti a lányt, de azt gondolja magában, hogy szerelme tulajdonképpen nem is a lánynak szól, hanem az üdvözülésnek, a megváltásnak. A lány viszont mint az üdvözülés lehetőségének megszemélyesítése áll előtte, úgyhogy a férfi a szellemi menekülés és a lány iránti vágy között nem tud és nem is akar különbséget tenni. Mert reménye a lány alakját vette fel, és ő nem is kívánja többé, hogy más alakot öltsön, vagyis a megváltásban ezt a lányt szereti. Micsoda összefonódása a kettősségnek, micsoda pillantás egy érzelem nehéz mélységeibe!”

Lelkileg ennyire szövevényes szövegeket az elkövetkező napokban többször is hallhatunk majd a Müpában, hiszen a Budapesti Wagner-napok sűrűjében járunk. Vasárnap az emlegetett A bolygó hollandi (Nemzeti Hangversenyterem, június 10., hat óra), szerdán pedig a Trisztán és Izolda második előadása vár reánk (Nemzeti Hangversenyterem, június 13., négy óra). Csütörtökön azután Fischer Ádám az idei első Tannhäusert is elénk bocsátja majd: a címszerepre az amerikai Stephen Gouldot meginvitálva, Erzsébet szólamát a kiváló Szabóki Tündére, Vénuszét meg Sophie Kochra bízva (Nemzeti Hangversenyterem, június 14., négy óra). A hegyi barlangban rejtező antik istennő megformálásának tiszte az 1845-ös drezdai ősbemutatón a kor nagy énekesnőjének, a Wagner által is rajongott Wilhelmine Schröder-Devrientnek jutott (képünk épp e szerepében mutatja), aki ekképp dicsérte-bírálta a harmincas évei elején járó mestert: „Ön zseniális ember, de olyan különös dolgokat ír, amiket lehetetlenség elénekelni.” Pénteken azután a nagyszerű Camilla Nylund már nem közvetlenül Wagner lehetetlenségeivel fog megküzdeni, merthogy ő a Wagner és a kortársak című dalesttel veszi majd ki a maga részét a Budapesti Wagner-napok tömény kínálatából: Mahler és Richard Strauss kompozíciói mellett egy sor Sibelius-dalt is megszólaltatva (Fesztivál Színház, június 15., hét óra).

Egyebekben irány Miskolc, ahol indul a Bartók Plusz Operafesztivál! Szombaton egy Semmelweis Ignác tiszteletére frissen szerzett „oratorikus kórkép”-et ígér a program (Miskolci Nemzeti Színház, június 9., hét óra). kedden aztán egy Maria Callas-tematikájú kortárs mű, A rivális (Nyári Színház, június 12., kilenc óra), szerdán pedig A három narancs szerelmese című Prokofjev-opera előadása (Miskolci Nemzeti Színház, június 13., hét óra) csábítja majd az erre fogékonyakat a borsodi megyeszékhelyre.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.