mi a kotta?

Lelkileg szövevényes

  • mi a kotta
  • 2018. július 7.

Zene

„Wagner valószínűleg az egész művészettörténet legnagyobb tehetsége volt. Műve valóságos vulkánkitörése a tehetségnek és géniusznak, mélységesen komoly, mégis varázslatos.” Így ítélt a szavait mindig józanul és gondosan mérlegelő Thomas Mann, s hogy ez az elismerés nem csupán a zeneszerzőnek, de éppúgy a költőnek is szólt, azt az itt következőhöz hasonló, elemző passzusok sora igazolja. „Mennyire meghaladja Wagnernél már kezdettől a költői elem a librettószerűt! Mégpedig nem is annyira nyelvileg, mint inkább pszichológiailag. »Sötét tűz«, mondja a Hollandi Sentával való szép duettjében a második felvonásban: »A vad, sötét tűz, mely parázslik bennem… / Szerelemnek szabad-e neveznem? / Nem, ez a vágy a megváltás után: / Bár adná meg ez az angyali lány!« Ezek éneklésre szánt versek. De eddig még sosem énekeltek vagy szántak éneklésre ilyen bonyolultan elgondolt, lelkileg ennyire szövevényes szöveget. Az elátkozott férfi első pillantásra megszereti a lányt, de azt gondolja magában, hogy szerelme tulajdonképpen nem is a lánynak szól, hanem az üdvözülésnek, a megváltásnak. A lány viszont mint az üdvözülés lehetőségének megszemélyesítése áll előtte, úgyhogy a férfi a szellemi menekülés és a lány iránti vágy között nem tud és nem is akar különbséget tenni. Mert reménye a lány alakját vette fel, és ő nem is kívánja többé, hogy más alakot öltsön, vagyis a megváltásban ezt a lányt szereti. Micsoda összefonódása a kettősségnek, micsoda pillantás egy érzelem nehéz mélységeibe!”

Lelkileg ennyire szövevényes szövegeket az elkövetkező napokban többször is hallhatunk majd a Müpában, hiszen a Budapesti Wagner-napok sűrűjében járunk. Vasárnap az emlegetett A bolygó hollandi (Nemzeti Hangversenyterem, június 10., hat óra), szerdán pedig a Trisztán és Izolda második előadása vár reánk (Nemzeti Hangversenyterem, június 13., négy óra). Csütörtökön azután Fischer Ádám az idei első Tannhäusert is elénk bocsátja majd: a címszerepre az amerikai Stephen Gouldot meginvitálva, Erzsébet szólamát a kiváló Szabóki Tündére, Vénuszét meg Sophie Kochra bízva (Nemzeti Hangversenyterem, június 14., négy óra). A hegyi barlangban rejtező antik istennő megformálásának tiszte az 1845-ös drezdai ősbemutatón a kor nagy énekesnőjének, a Wagner által is rajongott Wilhelmine Schröder-Devrientnek jutott (képünk épp e szerepében mutatja), aki ekképp dicsérte-bírálta a harmincas évei elején járó mestert: „Ön zseniális ember, de olyan különös dolgokat ír, amiket lehetetlenség elénekelni.” Pénteken azután a nagyszerű Camilla Nylund már nem közvetlenül Wagner lehetetlenségeivel fog megküzdeni, merthogy ő a Wagner és a kortársak című dalesttel veszi majd ki a maga részét a Budapesti Wagner-napok tömény kínálatából: Mahler és Richard Strauss kompozíciói mellett egy sor Sibelius-dalt is megszólaltatva (Fesztivál Színház, június 15., hét óra).

Egyebekben irány Miskolc, ahol indul a Bartók Plusz Operafesztivál! Szombaton egy Semmelweis Ignác tiszteletére frissen szerzett „oratorikus kórkép”-et ígér a program (Miskolci Nemzeti Színház, június 9., hét óra). kedden aztán egy Maria Callas-tematikájú kortárs mű, A rivális (Nyári Színház, június 12., kilenc óra), szerdán pedig A három narancs szerelmese című Prokofjev-opera előadása (Miskolci Nemzeti Színház, június 13., hét óra) csábítja majd az erre fogékonyakat a borsodi megyeszékhelyre.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.