lemez - ANNIVERSARY ALBUM 2009

Zene

Éppen két esztendeje, 2007 szeptemberében rögzítették a Weiner- Szász Kamaraszimfonikusok (külföldön forgatott nevükön a Budapest Chamber Symphony) azt a Haydn-évre szánt ünnepi albumot, melyen két versenymű és egy rendhagyó, hattételes szimfónia előadása kínál kóstolót az Eszterházán serénykedő mester művészetéből, s egyszersmind az 1992-es alapítású, ám a szertelen kamaszkoron immár túllépett zenekar dús művészi erényeiből. A két versenymű, az 1949-ben előkerült A-dúr "melki" hegedűverseny, valamint a közkedvelt "Rondo all' ungherese"-tétellel záruló, s idén majd' rogyásig játszott D-dúr zongorakoncert kísérői szerepben mutatja az együttest, s Weiner-Szászék Baráti Kristóf csodaifjúi, s máris ékesen szóló hegedűjátékához csakúgy egyenrangú kartársul szegődnek, mint Rohmann Imre élményszerűen formáló, s minden kicsiny ízében intelligens zongorázásához.
Éppen két esztendeje, 2007 szeptemberében rögzítették a Weiner- Szász Kamaraszimfonikusok (külföldön forgatott nevükön a Budapest Chamber Symphony) azt a Haydn-évre szánt ünnepi albumot, melyen két versenymû és egy rendhagyó, hattételes szimfónia elõadása kínál kóstolót az Eszterházán serénykedõ mester mûvészetébõl, s egyszersmind az 1992-es alapítású, ám a szertelen kamaszkoron immár túllépett zenekar dús mûvészi erényeibõl. A két versenymû, az 1949-ben elõkerült A-dúr "melki" hegedûverseny, valamint a közkedvelt "Rondo all' ungherese"-tétellel záruló, s idén majd' rogyásig játszott D-dúr zongorakoncert kísérõi szerepben mutatja az együttest, s Weiner-Szászék Baráti Kristóf csodaifjúi, s máris ékesen szóló hegedûjátékához csakúgy egyenrangú kartársul szegõdnek, mint Rohmann Imre élményszerûen formáló, s minden kicsiny ízében intelligens zongorázásához. A lemez mindhárom számát vezénylõ Rohmann Imre vonzó okossága, s egyszersmind a kamaraszimfonikus együttes hangzó pompája a 60-as sorszámú, az évszázados (s ráadásul autentikus) hagyomány szerint "A szórakozott" melléknévvel felruházott szimfónia meghallgatása során válik végérvényesen és teljes valójában érzékletessé. Az eredetileg Esterházy Miklós hercegi rezidenciáján bemutatott francia komédia (Regnard: A szórakozott) kísérõ, felvonásközi zenéjéül felhasznált, s a bevett négy tételhez még kettõt hozzátoldó szimfónia elsõ perceinek feledékenyt játszó megtorpanásaiban és zavart visszakanyarodásaiban ötösre vizsgázik a zenekar humorérzéke és összjátéka, s hasonló érdemjegy dukál a Prestissimo finálé hegedûhangolást mímelõ tréfájáért is. Olyannyira, hogy pontlevonásra még a kísérõfüzet Mátrixot idézõ, tagolatlan szövegoldalai láttán sem vetemedünk, noha e kevéssé szembarát megoldás jócskán megnehezíti Dolinszky Miklós szakavatott kommentárjának végigolvasását.

BMC Records, 2009

*****

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.