lemez - BEAT DIS: KEEP STILL!

  • - klór -
  • 2008. augusztus 28.

Zene

Ha közel négy éve szuperlatívuszokban beszéltem a zenekar első lemezéről (Genetik Gift), akkor most hatványozottan így kell tennem: a Beat Dis az elmúlt években nemcsak hogy sokkal határozottabb profilú, a műfaj magyar mezőnyében meszsze a legmarkánsabb hangzásvilágú zenekarrá nőtte ki magát, de immár teljesen profi terméket kapunk kézbe e lemezzel, amely teljes mértékben versenyképes (lenne) a nyugati pályatársakkal. A műfaji tájolás a trip-hop "nehezebb" vonala (Massive Attack, Tricky) és a hiphop legjobb hagyományai irányából képzelhető el, ám semmiképp sem skatulyázható be egyértelműen, hiszen néhol mintha folkelemekkel találkoznánk (Bland Blame), másutt pedig indusztriális, illetve azt imitáló zörejek ellensúlyozzák a skás hatású gitáralapot (Humanoid - ennek videoklipje nemrégiben készült el). De hallhatunk szomorkás elégiát (Conclusion), "minimalista" slágert (Just like - az MR2-n listavezető is volt), illetve metál ihlette hardcore rapet is (Make an effort). Mindez a zenekar felismerhető, saját hangján szólal meg, ismét csak kiválóan keverve.
Ha közel négy éve szuperlatívuszokban beszéltem a zenekar elsõ lemezérõl (Genetik Gift), akkor most hatványozottan így kell tennem: a Beat Dis az elmúlt években nemcsak hogy sokkal határozottabb profilú, a mûfaj magyar mezõnyében meszsze a legmarkánsabb hangzásvilágú zenekarrá nõtte ki magát, de immár teljesen profi terméket kapunk kézbe e lemezzel, amely teljes mértékben versenyképes (lenne) a nyugati pályatársakkal.

A mûfaji tájolás a trip-hop "nehezebb" vonala (Massive Attack, Tricky) és a hiphop legjobb hagyományai irányából képzelhetõ el, ám semmiképp sem skatulyázható be egyértelmûen, hiszen néhol mintha folkelemekkel találkoznánk (Bland Blame), másutt pedig indusztriális, illetve azt imitáló zörejek ellensúlyozzák a skás hatású gitáralapot (Humanoid - ennek videoklipje nemrégiben készült el). De hallhatunk szomorkás elégiát (Conclusion), "minimalista" slágert (Just like - az MR2-n listavezetõ is volt), illetve metál ihlette hardcore rapet is (Make an effort).

Mindez a zenekar felismerhetõ, saját hangján szólal meg, ismét csak kiválóan keverve. Nekem mondjuk nagyon hiányzik az elsõ lemezen éneklõ Zaida Rivas vérbõ hangja, ám a jelenlegi énekesnõ, a több formációban is közremûködõ Judie J orgánuma kiváló ellenpontnak bizonyul Csigó Tamás karcos, erõteljes, már-már agresszív szövegelése mellett. A magabiztos hangszeresek mellett jó kezû lemezjátszóbajnok tevékenykedik, illetve valódi nóvum, hogy egy komplett vonósnégyes is erõsíti a lemez hangzásvilágát, finoman szervesülve a húzós gitárriffekhez is akár.

A CD adjusztálása is imponáló, bár meglehetõsen eklektikus grafikai világgal szembesülünk a kísérõfüzetben, akár egy oldalpáron is találkozhatunk egymással össze nem férõ megoldásokkal.

Ez a zenekar engem ismét csak meggyõzött. (Ráadásul ezúttal is van "Easter Egg" az utolsó szám végén.)

Chameleon Records, 2007

*****

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.