lemez - DEE DEE BRIDGEWATER: ELEANORA FAGAN - TO BILLIE WITH LOVE

  • - kolozsil -
  • 2010. június 3.

Zene

Dee Dee Bridgewater új lemezét egy szóval is lehetne jellemezni: dögös. Azok, akik ott voltak négy éve az afrikai gyökereiről megemlékező lemezének bemutatóján, egy cseppet sem csodálkozhatnak azon, hogy a finoman szólva sem visszafogottságáról híres hölgy legújabb lemeze is kirobbanóan energikus.
Dee Dee Bridgewater új lemezét egy szóval is lehetne jellemezni: dögös. Azok, akik ott voltak négy éve az afrikai gyökereirõl megemlékezõ lemezének bemutatóján, egy cseppet sem csodálkozhatnak azon, hogy a finoman szólva sem visszafogottságáról híres hölgy legújabb lemeze is kirobbanóan energikus. Pedig A Billie-nek szeretettel emléklemez. A borítón az Eleanora Fagan név a legfeltûnõbb. E név a kilencvenöt éve született nagy énekesnõt, Billie Holidayt takarja. Billie is temperamentumos volt, de Dee Dee egyenesen extravagáns (e lemez borítóján most kopaszon és talpig bearanyozva látható), extrovertált (a MûPa-koncerten incselkedett, kacérkodott a férfinézõkkel) - nyersebb, indulatosabb Billie-nél. Mindketten visszaadják a blues erejét; úgy énekelnek, mintha most szenvedték volna meg mások helyett is mindazt, amit egy kisebbségi sorsba taszított, megalázott ember elszenvedhet. Éneklésük, dalaik: állásfoglalások. Ezért is hangsúlyozza ennek a lemeznek is nemcsak a hangszerelése, de a Red Earth-öt idézõ frazeálások, scattelések is Dee Dee és Billie afrikai, fekete gyökereit.

A dalok Billie legjobb dalai, a válogatás mégsem minõsíthetõ szimpla best ofnak - a szerkesztés nagyon is tudatos. Ez nem szerelmes lemez. Az album lényege, úgy érzem, hogy Dee Dee olyan dalokat válogatott, melyeknek szövegével is, hangulatával is a legjobban tudta szolgálni Billie és a feketék ügyét: a blues lényegére hívja fel a figyelmet, arra, hogy az nem más, mint a fájdalom kiordítása. Ha Dee Dee suttog a csöndesebb, lírai szerzeményekben - mint a Good Morning Heartache vagy a Fine And Mellow -, akkor is dübörög a hangja. A leghatalmasabb, leghengerlõbb improvizációja a Foggy Dayben hallható, a lemez egyik legjobb dalában pedig alig szólalnak meg a kiváló kísérõzenészek: ez a csettintéssel kísért Mother's Son-in-Law volt az a dal, amellyel Billie egykoron bemutatkozott Benny Goodman együttesében.

Universal, 2010

*****

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.