Lemez - Egyedül érkezik - Jim O'Rourke: The Visitor

  • Kovács Marcell
  • 2009. november 26.

Zene

Az ezredforduló tájékán készített három melodikus albumához Jim O'Rourke filmektől kölcsönzött címet. Következetesen járt el, a Bad Timing, az Eureka és az Insignificance három egymást követő Nicolas Roeg-mű címét viseli a nyolcvanas évekből. Így állhatott elő az a jópofa helyzet, hogy amikor Shinji Aoyama japán filmrendező O'Rourke lemezétől ihletve Eurekának nevezte el később számos díjjal jutalmazott, szótlan-mozdulatlan túszdrámáját, az utalások alig kibogozható szövevényében voltaképpen Roeg filmje előtt emelt kalapot.

Az ezredforduló tájékán készített három melodikus albumához Jim O'Rourke filmektől kölcsönzött címet. Következetesen járt el, a Bad Timing, az Eureka és az Insignificance három egymást követő Nicolas Roeg-mű címét viseli a nyolcvanas évekből. Így állhatott elő az a jópofa helyzet, hogy amikor Shinji Aoyama japán filmrendező O'Rourke lemezétől ihletve Eurekának nevezte el később számos díjjal jutalmazott, szótlan-mozdulatlan túszdrámáját, az utalások alig kibogozható szövevényében voltaképpen Roeg filmje előtt emelt kalapot.

A további bonyodalmak elkerülése érdekében jó lenne félretenni a mozivonalat, de nem lehet. Hiába illene minden figyelmünket a zenére összpontosítani, amikor napjaink egyik zenészzsenije hosszú idő után végre új szólóalbummal jelentkezett, ha a szóban forgó művész saját bevallása szerint többre tartja a filmet a zenénél. Jellemző ez a talányos kijelentés a rejtőzködő Jim O'Rourke-ra, aki tekintélyes életműve ellenére is inkább csak a szakma és a mániákus zenevadászok körében ismert. Pedig ha korunk zenéjéről van szó, új zenéről, minden műfaji megkötés nélkül, akkor O'Rourke-t nem lehet megkerülni. Akár a kísérleti elektronika, akár a radikális dzsessz, akár az akusztikus minimalizmus irányából közelítünk, bizonyosan belebotlunk. De nívós produceri munkái (Sam Prekop, Stereolab, Wilco és a többi) révén is találkozhatunk a nevével, és az elmúlt években a Sonic Youthban teljesített basszusgitárosi szolgálataival is felhívta magára a figyelmet. De ő volt Jack Black parádés magánszáma, a Rocksuli zenei szakértője is.

A jelenleg Japánban, meglehetős visszavonultságban élő O'Rourke nyolc évvel az Insignificance után új lemezét ismét a Drag City gondozásában jelentette meg, de felhagyott Roeg-mániás címadási módszerével. Holott a The Visitor cizellált pophangzásával egyértelműen az időközben klasszikussá lett Roeg-ciklusba illik, a borítókép törött diszkógömbje is a Bad Timing borítójára rímel, ezért talán nem belemagyarázás a lemezcím látogatójában felismerni Roeg földre pottyant marslakóját a Bowie főszereplésével készült The Man Who Fell To Earthből.

Ahogyan Roeg Bowie-val készített filmje megelőzte a sorban a Bad Timingot, úgy a The Visitor is mintha a nyitánya lenne O'Rourke popzenei kalandozásainak. Egyetlen negyvenperces instrumentális darab, kiindulása a folyamatnak, amelynek végén az Insignificance klasszicista stílusban megfogalmazott, énekkel, szólókkal teljes rockdalai állnak. Egy képzeletbeli film zenéjének hat, a témák fesztelenül olvadnak egymásba, már-már légies könnyedséggel. Biztosan nem rockzene ez, talán posztrocknak mondhatnánk, de csak akkor, ha Van Dyke Parks, John Fahey, Morricone vagy a Tusk-korszakos Fleetwood Mac posztrock. Annyira természetes, magától értetődő áramlása ez a hangoknak, hogy kibújik minden kategóriából. Főszereplője a folkos dallamokat játszó magányos akusztikus gitár, amelyhez rendre idegen hangszerek csatlakoznak, hogy azután idővel ismét magára hagyják. Leggyakoribb társa a zongora és más billentyűsök, de gyakran szólalnak meg különböző ütősök, vonósok, és egyszer-egyszer fúvósok is hallhatók. Mindegyiken O'Rourke játszik. Egy nemrégiben készült interjúban elmondta, hogy harsona például korábban még sohasem volt a kezében. Most fél évig tanult, hogy egy helyen néhány másodpercre megszólaltathassa.

Drag City, 2009

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.