Lemez - Egyedül érkezik - Jim O'Rourke: The Visitor

  • Kovács Marcell
  • 2009. november 26.

Zene

Az ezredforduló tájékán készített három melodikus albumához Jim O'Rourke filmektől kölcsönzött címet. Következetesen járt el, a Bad Timing, az Eureka és az Insignificance három egymást követő Nicolas Roeg-mű címét viseli a nyolcvanas évekből. Így állhatott elő az a jópofa helyzet, hogy amikor Shinji Aoyama japán filmrendező O'Rourke lemezétől ihletve Eurekának nevezte el később számos díjjal jutalmazott, szótlan-mozdulatlan túszdrámáját, az utalások alig kibogozható szövevényében voltaképpen Roeg filmje előtt emelt kalapot.

Az ezredforduló tájékán készített három melodikus albumához Jim O'Rourke filmektől kölcsönzött címet. Következetesen járt el, a Bad Timing, az Eureka és az Insignificance három egymást követő Nicolas Roeg-mű címét viseli a nyolcvanas évekből. Így állhatott elő az a jópofa helyzet, hogy amikor Shinji Aoyama japán filmrendező O'Rourke lemezétől ihletve Eurekának nevezte el később számos díjjal jutalmazott, szótlan-mozdulatlan túszdrámáját, az utalások alig kibogozható szövevényében voltaképpen Roeg filmje előtt emelt kalapot.

A további bonyodalmak elkerülése érdekében jó lenne félretenni a mozivonalat, de nem lehet. Hiába illene minden figyelmünket a zenére összpontosítani, amikor napjaink egyik zenészzsenije hosszú idő után végre új szólóalbummal jelentkezett, ha a szóban forgó művész saját bevallása szerint többre tartja a filmet a zenénél. Jellemző ez a talányos kijelentés a rejtőzködő Jim O'Rourke-ra, aki tekintélyes életműve ellenére is inkább csak a szakma és a mániákus zenevadászok körében ismert. Pedig ha korunk zenéjéről van szó, új zenéről, minden műfaji megkötés nélkül, akkor O'Rourke-t nem lehet megkerülni. Akár a kísérleti elektronika, akár a radikális dzsessz, akár az akusztikus minimalizmus irányából közelítünk, bizonyosan belebotlunk. De nívós produceri munkái (Sam Prekop, Stereolab, Wilco és a többi) révén is találkozhatunk a nevével, és az elmúlt években a Sonic Youthban teljesített basszusgitárosi szolgálataival is felhívta magára a figyelmet. De ő volt Jack Black parádés magánszáma, a Rocksuli zenei szakértője is.

A jelenleg Japánban, meglehetős visszavonultságban élő O'Rourke nyolc évvel az Insignificance után új lemezét ismét a Drag City gondozásában jelentette meg, de felhagyott Roeg-mániás címadási módszerével. Holott a The Visitor cizellált pophangzásával egyértelműen az időközben klasszikussá lett Roeg-ciklusba illik, a borítókép törött diszkógömbje is a Bad Timing borítójára rímel, ezért talán nem belemagyarázás a lemezcím látogatójában felismerni Roeg földre pottyant marslakóját a Bowie főszereplésével készült The Man Who Fell To Earthből.

Ahogyan Roeg Bowie-val készített filmje megelőzte a sorban a Bad Timingot, úgy a The Visitor is mintha a nyitánya lenne O'Rourke popzenei kalandozásainak. Egyetlen negyvenperces instrumentális darab, kiindulása a folyamatnak, amelynek végén az Insignificance klasszicista stílusban megfogalmazott, énekkel, szólókkal teljes rockdalai állnak. Egy képzeletbeli film zenéjének hat, a témák fesztelenül olvadnak egymásba, már-már légies könnyedséggel. Biztosan nem rockzene ez, talán posztrocknak mondhatnánk, de csak akkor, ha Van Dyke Parks, John Fahey, Morricone vagy a Tusk-korszakos Fleetwood Mac posztrock. Annyira természetes, magától értetődő áramlása ez a hangoknak, hogy kibújik minden kategóriából. Főszereplője a folkos dallamokat játszó magányos akusztikus gitár, amelyhez rendre idegen hangszerek csatlakoznak, hogy azután idővel ismét magára hagyják. Leggyakoribb társa a zongora és más billentyűsök, de gyakran szólalnak meg különböző ütősök, vonósok, és egyszer-egyszer fúvósok is hallhatók. Mindegyiken O'Rourke játszik. Egy nemrégiben készült interjúban elmondta, hogy harsona például korábban még sohasem volt a kezében. Most fél évig tanult, hogy egy helyen néhány másodpercre megszólaltathassa.

Drag City, 2009

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.