Lemez - Fejszével vágod le - Converge: Axe To Fall

  • Vincze Ádám
  • 2009. november 19.

Zene

Jó kérdés, hogy vajon a Converge tagjainak áldás-e vagy átok, hogy annak idején, 2001-ben összehoztak egy Jane Doe című lemezt, ami azóta megkerülhetetlen hivatkozási alap minden poszthardcore-t és egyáltalán, a modern, huszonegyedik századi kemény zenét érintő diskurzusban. Hasonlóan meghatározó alkotásként egyedül talán a svéd Refused The Shape Of Punk To Come című örökbecsűje ugrik be, de az egyrészt még a múlt század kilencvenes éveiben készült, másrészt a Refused nem sokkal az album kiadása után feloszlott, a Converge viszont 2001 óta a harmadik lemezét adja ki, és mint azt borítékolhatjuk, illetve ebben az írásban látható is: az Axe To Fallnál sem fogják megállni a kritikusok, hogy ne emlegessék a Jane Doe-t akár rögtön az első mondatban.

Jó kérdés, hogy vajon a Converge tagjainak áldás-e vagy átok, hogy annak idején, 2001-ben összehoztak egy Jane Doe című lemezt, ami azóta megkerülhetetlen hivatkozási alap minden poszthardcore-t és egyáltalán, a modern, huszonegyedik századi kemény zenét érintő diskurzusban. Hasonlóan meghatározó alkotásként egyedül talán a svéd Refused The Shape Of Punk To Come című örökbecsűje ugrik be, de az egyrészt még a múlt század kilencvenes éveiben készült, másrészt a Refused nem sokkal az album kiadása után feloszlott, a Converge viszont 2001 óta a harmadik lemezét adja ki, és mint azt borítékolhatjuk, illetve ebben az írásban látható is: az Axe To Fallnál sem fogják megállni a kritikusok, hogy ne emlegessék a Jane Doe-t akár rögtön az első mondatban.

Persze különösebb baj nincs a JD-t követő lemezekkel, sőt a közvetlenül utána jövő You Fail Me káprázatos indító négyese hallatán egy újabb JD-szintű klasszikust várhatott a hallgató. Valahogy azonban mindegyikből elfogy a szufla a közepére-végére, és általában pont azokban a pillanatokban, amikor a Converge tagjai a lemezírás során úgy gondolták, hogy most majd meg fogják fejelni legendás művük két záródalának - Thaw, Jane Doe - epikusságát. Na, ez nem sikerült nekik sosem, és az Axe To Fall előnye, hogy ebben az esetben legalább nem kínos és tragikus a végeredmény, mint a You Fail... In Her Shadow vagy a No Heroes Grim Heart/Black Rose tételeinél, hiszen az Axe két záródalában nem Jacob Bannon antiénekhangját hallhatjuk - amely tökéletesen alkalmatlan mindenre, azon kívül, hogy darabokra tördelt riffekre és vadul kánkánozó tempókra sikoltozzon -, hanem okosan megválasztott vendégek énekelték fel őket. Különösen a Neurosis-főnök Scott Kelly főszereplésével elhangzó, utolsó előtti Cruel Bloom sikerült hangulatosra, és ha ezt nem követné a záró, gyakorlatilag majdnem hasonló hangulattal és tempóval bíró Wretched World, akkor egy szót sem szólnék, de egy negyvenkét perces lemezen több mint tíz perc posztrockéletérzés nem nevezhető másnak, mint különösen durva dramaturgiai melléfogásnak. Ar-ról nem is beszélve, hogy hiába hangulatos ez a tíz perc, izgalmasságában, megszerkesztettségében és hangszerelésében - nem is beszélve a katarzisfaktorról - a nyomába sem ér a már említett Jane Doe című dalnak.

Az utolsó tíz perc egyértelmű csalódása ellenére az Axe To Fallon még mindig vannak olyan pillanatok, amelyek hallatán muszáj hanyatt esnie a hallgatónak. Az ízelítőként kikerült két dal, a Dark Horse és a címadó pont ilyenek - talán ezek ismeretében volt csalódás első körben a teljes lemez -, hiszen mindkettő egyrészt igazán jellegzetes, másfelől pedig a zenekar a védjegyszerű megoldásait úgy helyezi új szintre, hogy közben a Converge megalázó technikai fölényéből sem ment semmi veszendőbe. Kurt Ballou gitáros minden eddiginél több hetvenes éveket és rock 'n' rollt idéző témát írt - halld például a Dark Horse eszeveszett, üres húros, legatótechnikás pengetéseit -, és a dalok is annyira rövidek és velősek lettek, amennyire csak lehet. A címadó téma nincs két perc, de a lemez első felében csak az egyébként szintén kiváló Worms Will Feed és a Damages kúszik négy perc fölé, ezektől eltekintve két perc körüli az átlag dalhossz, ami azt eredményezi, hogy a Cruel Bloomig úgy gázol végig az emberen az Axe To Fall, mint ahogy egy élesre köszörült fejsze nyesi át a húst és a csontot. Ezek után pedig végképp kár az elhibázott lemezzárásért, hiszen szinte csak emiatt nem lesz az Axe To Fall az év lemeze nálam.

Epitaph, 2009

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.