Lemez - Fejszével vágod le - Converge: Axe To Fall

  • Vincze Ádám
  • 2009. november 19.

Zene

Jó kérdés, hogy vajon a Converge tagjainak áldás-e vagy átok, hogy annak idején, 2001-ben összehoztak egy Jane Doe című lemezt, ami azóta megkerülhetetlen hivatkozási alap minden poszthardcore-t és egyáltalán, a modern, huszonegyedik századi kemény zenét érintő diskurzusban. Hasonlóan meghatározó alkotásként egyedül talán a svéd Refused The Shape Of Punk To Come című örökbecsűje ugrik be, de az egyrészt még a múlt század kilencvenes éveiben készült, másrészt a Refused nem sokkal az album kiadása után feloszlott, a Converge viszont 2001 óta a harmadik lemezét adja ki, és mint azt borítékolhatjuk, illetve ebben az írásban látható is: az Axe To Fallnál sem fogják megállni a kritikusok, hogy ne emlegessék a Jane Doe-t akár rögtön az első mondatban.

Jó kérdés, hogy vajon a Converge tagjainak áldás-e vagy átok, hogy annak idején, 2001-ben összehoztak egy Jane Doe című lemezt, ami azóta megkerülhetetlen hivatkozási alap minden poszthardcore-t és egyáltalán, a modern, huszonegyedik századi kemény zenét érintő diskurzusban. Hasonlóan meghatározó alkotásként egyedül talán a svéd Refused The Shape Of Punk To Come című örökbecsűje ugrik be, de az egyrészt még a múlt század kilencvenes éveiben készült, másrészt a Refused nem sokkal az album kiadása után feloszlott, a Converge viszont 2001 óta a harmadik lemezét adja ki, és mint azt borítékolhatjuk, illetve ebben az írásban látható is: az Axe To Fallnál sem fogják megállni a kritikusok, hogy ne emlegessék a Jane Doe-t akár rögtön az első mondatban.

Persze különösebb baj nincs a JD-t követő lemezekkel, sőt a közvetlenül utána jövő You Fail Me káprázatos indító négyese hallatán egy újabb JD-szintű klasszikust várhatott a hallgató. Valahogy azonban mindegyikből elfogy a szufla a közepére-végére, és általában pont azokban a pillanatokban, amikor a Converge tagjai a lemezírás során úgy gondolták, hogy most majd meg fogják fejelni legendás művük két záródalának - Thaw, Jane Doe - epikusságát. Na, ez nem sikerült nekik sosem, és az Axe To Fall előnye, hogy ebben az esetben legalább nem kínos és tragikus a végeredmény, mint a You Fail... In Her Shadow vagy a No Heroes Grim Heart/Black Rose tételeinél, hiszen az Axe két záródalában nem Jacob Bannon antiénekhangját hallhatjuk - amely tökéletesen alkalmatlan mindenre, azon kívül, hogy darabokra tördelt riffekre és vadul kánkánozó tempókra sikoltozzon -, hanem okosan megválasztott vendégek énekelték fel őket. Különösen a Neurosis-főnök Scott Kelly főszereplésével elhangzó, utolsó előtti Cruel Bloom sikerült hangulatosra, és ha ezt nem követné a záró, gyakorlatilag majdnem hasonló hangulattal és tempóval bíró Wretched World, akkor egy szót sem szólnék, de egy negyvenkét perces lemezen több mint tíz perc posztrockéletérzés nem nevezhető másnak, mint különösen durva dramaturgiai melléfogásnak. Ar-ról nem is beszélve, hogy hiába hangulatos ez a tíz perc, izgalmasságában, megszerkesztettségében és hangszerelésében - nem is beszélve a katarzisfaktorról - a nyomába sem ér a már említett Jane Doe című dalnak.

Az utolsó tíz perc egyértelmű csalódása ellenére az Axe To Fallon még mindig vannak olyan pillanatok, amelyek hallatán muszáj hanyatt esnie a hallgatónak. Az ízelítőként kikerült két dal, a Dark Horse és a címadó pont ilyenek - talán ezek ismeretében volt csalódás első körben a teljes lemez -, hiszen mindkettő egyrészt igazán jellegzetes, másfelől pedig a zenekar a védjegyszerű megoldásait úgy helyezi új szintre, hogy közben a Converge megalázó technikai fölényéből sem ment semmi veszendőbe. Kurt Ballou gitáros minden eddiginél több hetvenes éveket és rock 'n' rollt idéző témát írt - halld például a Dark Horse eszeveszett, üres húros, legatótechnikás pengetéseit -, és a dalok is annyira rövidek és velősek lettek, amennyire csak lehet. A címadó téma nincs két perc, de a lemez első felében csak az egyébként szintén kiváló Worms Will Feed és a Damages kúszik négy perc fölé, ezektől eltekintve két perc körüli az átlag dalhossz, ami azt eredményezi, hogy a Cruel Bloomig úgy gázol végig az emberen az Axe To Fall, mint ahogy egy élesre köszörült fejsze nyesi át a húst és a csontot. Ezek után pedig végképp kár az elhibázott lemezzárásért, hiszen szinte csak emiatt nem lesz az Axe To Fall az év lemeze nálam.

Epitaph, 2009

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.