lemez - FUNKI PORCINI: ON

  • - minek -
  • 2010. június 24.

Zene

James Braddell élete kész regény - hivatalos biográfiái bőszen ecsetelik, miként jutott egy londoni foglaltházból, Amerika érintésével, Olaszországba, majd haza, egyenest a Ninja Tune kiadó szárnyai alá. Éveken át kitartó alkotótársával, Keir Fraserrel (ők együtt a 9 Lazy 9) tökélyre vitték a hangminták, elcsent és direkt e célra rögzített foszlányok összetapasztását és manipulálását.
James Braddell élete kész regény - hivatalos biográfiái bõszen ecsetelik, miként jutott egy londoni foglaltházból, Amerika érintésével, Olaszországba, majd haza, egyenest a Ninja Tune kiadó szárnyai alá. Éveken át kitartó alkotótársával, Keir Fraserrel (õk együtt a 9 Lazy 9) tökélyre vitték a hangminták, elcsent és direkt e célra rögzített foszlányok összetapasztását és manipulálását. Szólóprodukciója, a Funki Porcini ennél kicsit mélyebb és néha nyugtalanítóbb hangképekkel szolgált a fejcsavarást is óhajtó publikumnak: Hed Phone Sex címû albuma alkalmasint örök klasszikus, s késõbbi lemezei, remixei is nehezen kihagyható csemegék. Hosszú, majd nyolcéves szünet után idén végre úgy gondolta: eljött az idõ egy új album kiadásához (PLOD címû tavalyi hangzóanyaga a netrõl tölthetõ le), s azt kell mondanunk: hangkovács utódai csak tanulhatnak tõle. A tíz szám mindegyike megannyi zenés kaland, suhanás a múltba és a jövõbe - ötletpetárdák tucatjait durrantja, de csak úgy fél kézzel, lazán, hogy meg ne unjuk. Már a nyitó Mancini-parafrázis, a beszédes címû Moog River is mosolyt varázsol a hallgató arcára, vagy a csilingelõ dzsesszkrémmel teletöltött zenés szaloncukor, a Belisha Beacon - izgatott kíváncsisággal várjuk a következõt. Hó csikorog a csizma alatt (The 3rd Man) vagy a megszállott vibrafonos beloopolt szólója vezérli a képzeletbéli dzsesszkombót (The Magic Hands Of Fernando Del Rei), voltaképpen egyre megy - csak egy egész kicsit öncélú, ám annál élvezetesebb, tanulságosabb, vérbeli FP-albumot hallhatunk.

Ninja Tune/Neon Music 2010

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.