lemez - FUNKI PORCINI: ON

  • - minek -
  • 2010. június 24.

Zene

James Braddell élete kész regény - hivatalos biográfiái bőszen ecsetelik, miként jutott egy londoni foglaltházból, Amerika érintésével, Olaszországba, majd haza, egyenest a Ninja Tune kiadó szárnyai alá. Éveken át kitartó alkotótársával, Keir Fraserrel (ők együtt a 9 Lazy 9) tökélyre vitték a hangminták, elcsent és direkt e célra rögzített foszlányok összetapasztását és manipulálását.
James Braddell élete kész regény - hivatalos biográfiái bõszen ecsetelik, miként jutott egy londoni foglaltházból, Amerika érintésével, Olaszországba, majd haza, egyenest a Ninja Tune kiadó szárnyai alá. Éveken át kitartó alkotótársával, Keir Fraserrel (õk együtt a 9 Lazy 9) tökélyre vitték a hangminták, elcsent és direkt e célra rögzített foszlányok összetapasztását és manipulálását. Szólóprodukciója, a Funki Porcini ennél kicsit mélyebb és néha nyugtalanítóbb hangképekkel szolgált a fejcsavarást is óhajtó publikumnak: Hed Phone Sex címû albuma alkalmasint örök klasszikus, s késõbbi lemezei, remixei is nehezen kihagyható csemegék. Hosszú, majd nyolcéves szünet után idén végre úgy gondolta: eljött az idõ egy új album kiadásához (PLOD címû tavalyi hangzóanyaga a netrõl tölthetõ le), s azt kell mondanunk: hangkovács utódai csak tanulhatnak tõle. A tíz szám mindegyike megannyi zenés kaland, suhanás a múltba és a jövõbe - ötletpetárdák tucatjait durrantja, de csak úgy fél kézzel, lazán, hogy meg ne unjuk. Már a nyitó Mancini-parafrázis, a beszédes címû Moog River is mosolyt varázsol a hallgató arcára, vagy a csilingelõ dzsesszkrémmel teletöltött zenés szaloncukor, a Belisha Beacon - izgatott kíváncsisággal várjuk a következõt. Hó csikorog a csizma alatt (The 3rd Man) vagy a megszállott vibrafonos beloopolt szólója vezérli a képzeletbéli dzsesszkombót (The Magic Hands Of Fernando Del Rei), voltaképpen egyre megy - csak egy egész kicsit öncélú, ám annál élvezetesebb, tanulságosabb, vérbeli FP-albumot hallhatunk.

Ninja Tune/Neon Music 2010

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.