lemez - Gustav Mahler: Des Knaben Wunderhorn

  • - csont -
  • 2011. február 10.

Zene

Szokták kárhoztatni Pierre Boulezt, miszerint nem csupán deromantizálja Mahlert, hanem kilúgozza belőle az érzelmeket, zenéjét hideggé, érzelemmentessé teszi. Vagyis valamiképpen meghamisítja az osztrák mester intencióit.
Szokták kárhoztatni Pierre Boulezt, miszerint nem csupán deromantizálja Mahlert, hanem kilúgozza belõle az érzelmeket, zenéjét hideggé, érzelemmentessé teszi. Vagyis valamiképpen meghamisítja az osztrák mester intencióit. Most utolsó darabjához érkezett Boulez Mahler-ciklusa, és ez parádriposzt a kritikusoknak. És éppen egy olyan mûvel, amely nem hangszeres, hanem mindenekelõtt énekes, azaz az érzelmek kifejezésére (pusztán már a szöveg miatt is) alkalmasabb. A Csodakürt-ciklus ebben az elõadásban minden, csak nem érzelemmentes, de nem érzelgõs, mint a rossz Mahler-elõadások. Köztudott, hogy Mahler legnagyobb alkotásaiban életveszélyesen közel került a giccshez, sõt a giccses hangvételt egyenesen beépítette a formálásba. De ekkor Mahler fõ kérdése: hogyan lehet õszintén hazudni? (Vagy fordítva.) Új lemezén Boulez éppen ezt valósítja meg fölülmúlhatatlanul; okos, szinte kikacsintós iróniával ellensúlyozva, ha már nagyon nyúlós kezd lenni az anyag. Ennek alapja persze csakis a tökéletes partitúraelemzés lehet: az agyonjátszott számokban is találni most vadonatújnak ható ütemeket; a Cleveland Orchestra pedig elképzelhetetlen tökéllyel játszik. A szoprán, Magdalena Kozená naiv, esendõ, igazi szubrett, a kevéssé ismert bariton, Christian Gerhaher mentes minden manírtól, mely e dalokhoz (elsõsorban Dietrich Fischer-Dieskau kongeniális elõadása miatt) mára elõnytelenül tapadt.

Szerepel még a befejezetlen 10. szimfónia Adagio tétele: 24 perc halálzene, jeges izzás, végtelen ideig visszafogott tagló.

Universal/Deutsche Grammophon, 2010

*****

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.