Lemez - Háromból egy - Boris: Heavy Rocks; Attention Please; New Album

  • - greff -
  • 2011. június 30.

Zene

A legtöbb zenekartól radikális húzás volna, ha egy évben három nagylemezt is megjelentetne, a vallásos animehívők táborán kívül álló nyugatiak számára a japán rockot jelenleg megtestesítő Boristól azonban egyfelől már korábban sem volt idegen a lemezhalmozás, másrészt a túlzás amúgy is vezérmotívumként kíséri a zenekar ténykedését - elég, ha a stílusok közötti gátlástalan csapongásra vagy a koncerteken bevetett mértéktelen hangerőre gondolunk.

A három friss anyag közül előzetesen a Heavy Rocks tűnt a legfontosabbnak: pontosan ilyen címen jelent meg ugyanis 2002-ben a Boris negyedik, általános közkedveltségnek örvendő lemeze, amelyen a derék japánok a korábbi komorabb doom-drone zajongást a Kyuss- vagy Fu Manchu-féle, punkosan lüktető stoner rock bűvöletében fogant, magával ragadó örvénylésre cserélte. A kilenc évvel későbbi, a cím mellett az eredeti dizájnt is megismétlő (ám narancssárga helyett ezúttal lilában pompázó) borítóba csomagolt Heavy Rocks azonban távolról sem ilyen egységes és lehengerlő. A koncepció ezúttal a klasszikus hard rock kizsákmányolása lehetett: a jellegzetesen nyers és zajos dalokban emitt egy AC/DC-riff, amott egy Black Sabbath-díszítés van kiforgatva, a nyitószámban pedig a Cult énekese, Ian Astbury vokálozik - ám ez az elképzelés egyáltalán nincs következetesen végigfuttatva a lemezen, vagy akár rendesen kibontva a számokon belül. Nagyobb probléma viszont, hogy ezen a nyilvánvalóan kiérleletlen munkán nagyjából mindegyik karakteresebb pillanatra (a Galaxians vad punk-metáljára, a Missing Pieces zajörvénybe omló pszichedelikus balladájára és a Tu, La, La melankolikus ősrock-imitációjára) három zsibbasztóan szürke tétel felel.

Az Attention Please-ről, amelynek mindegyik dala a gitáros lány édeskés hangja köré épül, bánatunkra ugyanezt lehet összegzésképpen elmondani. Egyébként teljesen máshogy szól. A lemez elején még úgy tűnik, a Boris stílusfaló lendülete ezúttal a korai shoegaze-emlékekhez sodorta a triót: a Hope című nyitószám afféle diszkréten mangásított korai Lush-slágernek mutatja magát, és igazán remek darab. Azt azonban, hogy a Boris képes-e egy teljes lemezen át is finom bódulatot okozni ezzel a váratlanul természetesnek hangzó brit-japán koktéllal, nem tudhatjuk meg: a még poposabb, pumpálós ritmusokra ültetett, elektronikával átmosott Party Boy után ugyanis a zenekar váratlanul formátlan, kábult és meglehetősen izgalommentes lebegésre vált, hogy ebből a tompa űrből azután már ne is nagyon bírjon visszakeveredni.

A japán piacra kihozott harmadik lemez ellenben hozni tudja, amivel a másik kettő adós maradt: a New Album mind a nívót, mind pedig a stiláris oldalt tekintve egységes, koncepciózus és meglehetősen bátor munka, amelyen a Boris búcsút int az ordas zúzásnak, és nagy lendülettel fellép arra a krómosan csillogó, hangos és harsány szintetizátor- és dobgéphangokkal elárasztott mozgólépcsőre, amely a j-pop poklába vezet. A másik két lemezről is vannak itt számok, természetesen jócskán hátrahúzott gitárokkal, esetenként (halld például a Jackson Headet) virtigli technóba fordítva - ezek kivétel nélkül szórakoztatóbb verziók. A hódolók egy részét okkal fogja kiakasztani, ám ettől még ebben az obszcénül poposított lemezben bőségesen van szív és fantázia - felesleges óvatoskodás volt két biztonságosabb cucc közé illeszteni.

Sargent House, 2011; Tearbridge, 2011. A Boris július 22-én a Dürer kertben lép fel.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.