Lemez - Helyi fény - Gabor Szabo In Budapest

Zene

Egy kicsivel megint beljebb vagyunk... 2007. szeptember 6-án, amikor a végre CD-n is megjelenő Dreams kapcsán Szabó Gáborról írtunk, szóba került egy tévéfelvétel, amin Szabó magyar muzsikusok társaságában szerepelt 1974-ben. Hogy miért kellett harmincöt évig várni a megjelenésére, az egy másik, ennél keserűbb cikk tárgya lehetne, de most ugrunk, hiszen ha szolid példányszámban is, most végre, ahogy tetszik, bakeliten és CD-n is kijött. Marton László Távolodó

Egy kicsivel megint beljebb vagyunk... 2007. szeptember 6-án, amikor a végre CD-n is megjelenő Dreams kapcsán Szabó Gáborról írtunk, szóba került egy tévéfelvétel, amin Szabó magyar muzsikusok társaságában szerepelt 1974-ben. Hogy miért kellett harmincöt évig várni a megjelenésére, az egy másik, ennél keserűbb cikk tárgya lehetne, de most ugrunk, hiszen ha szolid példányszámban is, most végre, ahogy tetszik, bakeliten és CD-n is kijött.

Szabó Gábor Budapesten. 1974-ben, tizennyolc évvel a disszidálása után, és nyolc évvel a halála előtt. Harmincnyolc éves korában.

Szabót akkoriban a világ legjobb dzsesszgitárosaként jegyezték Amerikában. Erről persze mi itt keveset tudtunk, hiszen a hazai sajtót nem izgatta, s ugye a lemezei is csak a legritkább ünnepnapokon bukkantak fel a feketepiacon. Az, hogy a Magyar Televízió portréfilmet készítsen a hazalátogató Szabóról, Pege Aladár kezdeményezésének és a televíziós szerkesztő Módos Péter derekas affinitásának volt köszönhető - Pegéről elöljáróban még annyit, hogy neki már volt egy közös felvétele Szabóval: 1956-ban Hossó Irma (Myrna Bell) énekesnőt kísérték egy kislemezen.

Szabó ezúttal is "kért" egy énekesnőt, elvégre egy jó énekesnő mindig elkél a háznál - a hatvanas évek végén például sokat hozott neki a konyhára Lena Hornnal közös albuma. Most Kovács Katit kapta, aki rendben is volt az Eső és én című Somló-Adamis-dalban, s akinek a My Love című Paul és Linda McCartney kevésbé passzolt.

Ha már a kollégákhoz értünk: Kőszegi Imre végig kitűnően dobolt, a kongás Dely István is teljesen korrektül kapirgált, nekem legfeljebb az szúrt szemet, hogy Pege Aladár - fenti, múlhatatlan érdemei elismerése mellett - kissé túlbőgőzte egyik-másik darabot. (Ez persze más alkalmakkor is megesett vele.) Az igazi meglepetés, a helyi fénypont alighanem a zongorista Másik János lehetett Szabó számára, aki messze érintettebb partnerének bizonyult, mint a korabeli korongjain billentyűző (híres) Bob James.

Amúgy főleg ezekből a korabeli korongokból - 1970: Magical Connection, 1972: Mizrab, 1973: Rambler - állt össze a program, többek közt olyan számokkal, mint a Magical Connection, a Sombrero Sam, a Reinhardt vagy a (Csitári hegyeken alapuló) Thirteen. Egyetlen napot töltöttek csak a Magyar Rádió stúdiójában, de az így is simán átjött, hogy miközben Szabó a magyar népzenétől az örökzöld popslágereken át a latinos dzsessz-rockig mindenféle muzsikára nyitott volt, hallatlanul gyöngéd átszellemültségével ebből a "mindenféléből" egységes és utánozhatatlanul karakteres zenei világot tudott teremteni.

Abban a már említett 2007-es cikkben írtunk arról, hogy Szabó Gábor életében és művészetében szinte végig együtt hullámzott a ragyogás és a tragikum, a zsenialitás és a megvalósulatlanság. Ugyanez a kettősség érvényes erre a lemezre is, ami ugye nem is lemeznek készült... S ami sok tekintetben - éppen a piaci kényszer elmaradásából adódóan - az egyik legszerethetőbb lemeze lett mégis. Ebben az országban és ennyi idő után biztosan.

Moiras Records, 2008

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."