Lemez - Helyi fény - Gabor Szabo In Budapest

Zene

Egy kicsivel megint beljebb vagyunk... 2007. szeptember 6-án, amikor a végre CD-n is megjelenő Dreams kapcsán Szabó Gáborról írtunk, szóba került egy tévéfelvétel, amin Szabó magyar muzsikusok társaságában szerepelt 1974-ben. Hogy miért kellett harmincöt évig várni a megjelenésére, az egy másik, ennél keserűbb cikk tárgya lehetne, de most ugrunk, hiszen ha szolid példányszámban is, most végre, ahogy tetszik, bakeliten és CD-n is kijött. Marton László Távolodó

Egy kicsivel megint beljebb vagyunk... 2007. szeptember 6-án, amikor a végre CD-n is megjelenő Dreams kapcsán Szabó Gáborról írtunk, szóba került egy tévéfelvétel, amin Szabó magyar muzsikusok társaságában szerepelt 1974-ben. Hogy miért kellett harmincöt évig várni a megjelenésére, az egy másik, ennél keserűbb cikk tárgya lehetne, de most ugrunk, hiszen ha szolid példányszámban is, most végre, ahogy tetszik, bakeliten és CD-n is kijött.

Szabó Gábor Budapesten. 1974-ben, tizennyolc évvel a disszidálása után, és nyolc évvel a halála előtt. Harmincnyolc éves korában.

Szabót akkoriban a világ legjobb dzsesszgitárosaként jegyezték Amerikában. Erről persze mi itt keveset tudtunk, hiszen a hazai sajtót nem izgatta, s ugye a lemezei is csak a legritkább ünnepnapokon bukkantak fel a feketepiacon. Az, hogy a Magyar Televízió portréfilmet készítsen a hazalátogató Szabóról, Pege Aladár kezdeményezésének és a televíziós szerkesztő Módos Péter derekas affinitásának volt köszönhető - Pegéről elöljáróban még annyit, hogy neki már volt egy közös felvétele Szabóval: 1956-ban Hossó Irma (Myrna Bell) énekesnőt kísérték egy kislemezen.

Szabó ezúttal is "kért" egy énekesnőt, elvégre egy jó énekesnő mindig elkél a háznál - a hatvanas évek végén például sokat hozott neki a konyhára Lena Hornnal közös albuma. Most Kovács Katit kapta, aki rendben is volt az Eső és én című Somló-Adamis-dalban, s akinek a My Love című Paul és Linda McCartney kevésbé passzolt.

Ha már a kollégákhoz értünk: Kőszegi Imre végig kitűnően dobolt, a kongás Dely István is teljesen korrektül kapirgált, nekem legfeljebb az szúrt szemet, hogy Pege Aladár - fenti, múlhatatlan érdemei elismerése mellett - kissé túlbőgőzte egyik-másik darabot. (Ez persze más alkalmakkor is megesett vele.) Az igazi meglepetés, a helyi fénypont alighanem a zongorista Másik János lehetett Szabó számára, aki messze érintettebb partnerének bizonyult, mint a korabeli korongjain billentyűző (híres) Bob James.

Amúgy főleg ezekből a korabeli korongokból - 1970: Magical Connection, 1972: Mizrab, 1973: Rambler - állt össze a program, többek közt olyan számokkal, mint a Magical Connection, a Sombrero Sam, a Reinhardt vagy a (Csitári hegyeken alapuló) Thirteen. Egyetlen napot töltöttek csak a Magyar Rádió stúdiójában, de az így is simán átjött, hogy miközben Szabó a magyar népzenétől az örökzöld popslágereken át a latinos dzsessz-rockig mindenféle muzsikára nyitott volt, hallatlanul gyöngéd átszellemültségével ebből a "mindenféléből" egységes és utánozhatatlanul karakteres zenei világot tudott teremteni.

Abban a már említett 2007-es cikkben írtunk arról, hogy Szabó Gábor életében és művészetében szinte végig együtt hullámzott a ragyogás és a tragikum, a zsenialitás és a megvalósulatlanság. Ugyanez a kettősség érvényes erre a lemezre is, ami ugye nem is lemeznek készült... S ami sok tekintetben - éppen a piaci kényszer elmaradásából adódóan - az egyik legszerethetőbb lemeze lett mégis. Ebben az országban és ennyi idő után biztosan.

Moiras Records, 2008

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.