lemez - IDLEWILD: POST ELECTRIC BLUES

  • Németh Róbert
  • 2009. november 19.

Zene

Bár többnyire elkerülték a trendek, vagy éppenséggel ő maga kerülte el ezeket, a jövőre tizenöt esztendős skót Idlewild életműve megbízható, élvezetes és masszív, zenéje pedig figyelemre méltó stíluskereszteződés - adva van hát egy kicsit sem csiricsáré história, amely mellett hiba lenne szó nélkül elmenni. Főleg, ha a zenekar egy életműösszegző válogatásalbum után éppen új fejezetet nyit a pályafutásában.
Bár többnyire elkerülték a trendek, vagy éppenséggel õ maga kerülte el ezeket, a jövõre tizenöt esztendõs skót Idlewild életmûve megbízható, élvezetes és masszív, zenéje pedig figyelemre méltó stíluskeresztezõdés - adva van hát egy kicsit sem csiricsáré história, amely mellett hiba lenne szó nélkül elmenni. Fõleg, ha a zenekar egy életmûösszegzõ válogatásalbum után éppen új fejezetet nyit a pályafutásában. Az Idlewild punkos alternatív gitárzenekarként kezdte Edinburgh-ban - olyan zenekarok bûvöletében, mint a Sonic Youth, a Fugazi, a Nirvana, a Pavement, az R.E.M. vagy a Smiths. Az öttagú együttes elsõ albuma, a még inkább punkos, posztgrunge-os Hope Is Important 1998-ban jött ki, ám a 2000-es 100 Broken Windows már árnyaltabb portéka, nem is beszélve a rajongók és a kritikusok állandó viszonyítási pontjáról, a folktól a gitárpopon át a zajosabb beindulásig a zenekar teljes kelléktárát felvonultató, 2002-es The Remote Partról. A nagy kiugrási lehetõséget az egyesek által - tévesen - egyszerû R.E.M-koppintásként minõsített, a rajongókat is megosztó 2005-ös Warning/Promises dobta fel, ám a menet közben egyébként több tagcserén átesett Idlewildból nem lett stadionrock-zenekar.

A most megjelent Post Electric Bluest akár életjelnek, feltámadás-közeli gesztusnak is nevezhetjük, hiszen Roddy Woomble énekes 2006-os szólóalbuma (My Secret Is My Silence) és a 2007-ben kiadott Scottish Fiction - Best Of 1997-2007 után többen feloszlást orrontottak, sõt emlegettek is. Nos, nem így történt. A PEB - melyet a zenekar elsõ körben idén júniusban az elõrendelõ rajongóknak a neten, majd októberben hagyományos módon jelentetett meg - ugyan nem kapaszkodik fel az Idlewild legjobb pillanatainak magaslataira, ám szenvedélyes, a zenekar erényeit szimpatikusan prezentáló, lendületes gitárpopalbum. Minden benne van, ami miatt az Idlewild úgy is szerethetõ, hogy nem tökéletes.

Cooking Vinyl/Neon Music, 2009

*** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.