lemez - Isolée: Well Spent Youth

  • - minek -
  • 2011. március 10.

Zene

Bizony, hosszú idő telt el azóta, hogy a kis Rajko Müller karácsonyra kapott játékorgonáján először kezdett pötyögve elektropopszámokat fabrikálni. A már másfél évtizede Isolée néven alkotó frankfurti zeneszobrász annyit nyilvánvalóan megőrzött e korai időkből, hogy a legbanálisabbnak tűnő hangok, a legfurább puttyogások is meglelhetik a helyüket - ha értő ember rakja belőlük össze a számot.
Bizony, hosszú idõ telt el azóta, hogy a kis Rajko Müller karácsonyra kapott játékorgonáján elõször kezdett pötyögve elektropopszámokat fabrikálni. A már másfél évtizede Isolée néven alkotó frankfurti zeneszobrász annyit nyilvánvalóan megõrzött e korai idõkbõl, hogy a legbanálisabbnak tûnõ hangok, a legfurább puttyogások is meglelhetik a helyüket - ha értõ ember rakja belõlük össze a számot. Isolée-t sokan és régóta respektálják a páratlan mûgondért, a szinte hibátlan kompozíciós érzékért, és mindenekelõtt szélesen szárnyaló fantáziájáért. Sokszor emlegetik, milyen erõsen inspirálta (a címkézési kényszer miatt microhouse-nak titulált) munkáit a kora nyolcvanas évek posztpunk/new wave, többé-kevésbé már elektronikus popzenéje, no meg a kora kilencvenes évek kortalanul zseniális, agyas ambient/kísérleti elektronikus elõadói. Müller számára ezek leginkább jól elaborálható forrásmunkák, s egyben eleven példák arra, mit lehet kezdeni az elektronikus hangzással.

A most megjelent Well Spent Youth mindössze a harmadik albuma, de hát Müller sem tipikusan ebben a formátumban alkot - éppen ezért meglepõ, milyen szépen megformált, elegánsan ívelõ nagylemezt rakott össze. Formailag többnyire (de korántsem kizárólag) minimalista house-t hallunk, de senki se várjon parkettrobbantó pörgetést. Néha idétlennek tûnõ, de mindenképpen bájos analóg szintihangokból, lassan bontakozó melódiákból, hangfoszlányokból, töredékes vokálokból épülnek fel a számok, amikor pedig mindehhez hozzácsap egy-egy hipnotikus grúvot, szem nem marad szárazon. Melegen ajánlott mindenkinek, aki jól tûri az okos elektronikát.

Pampa/Deep Distribution, 2011

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.