lemez - Isolée: Well Spent Youth

  • - minek -
  • 2011. március 10.

Zene

Bizony, hosszú idő telt el azóta, hogy a kis Rajko Müller karácsonyra kapott játékorgonáján először kezdett pötyögve elektropopszámokat fabrikálni. A már másfél évtizede Isolée néven alkotó frankfurti zeneszobrász annyit nyilvánvalóan megőrzött e korai időkből, hogy a legbanálisabbnak tűnő hangok, a legfurább puttyogások is meglelhetik a helyüket - ha értő ember rakja belőlük össze a számot.
Bizony, hosszú idõ telt el azóta, hogy a kis Rajko Müller karácsonyra kapott játékorgonáján elõször kezdett pötyögve elektropopszámokat fabrikálni. A már másfél évtizede Isolée néven alkotó frankfurti zeneszobrász annyit nyilvánvalóan megõrzött e korai idõkbõl, hogy a legbanálisabbnak tûnõ hangok, a legfurább puttyogások is meglelhetik a helyüket - ha értõ ember rakja belõlük össze a számot. Isolée-t sokan és régóta respektálják a páratlan mûgondért, a szinte hibátlan kompozíciós érzékért, és mindenekelõtt szélesen szárnyaló fantáziájáért. Sokszor emlegetik, milyen erõsen inspirálta (a címkézési kényszer miatt microhouse-nak titulált) munkáit a kora nyolcvanas évek posztpunk/new wave, többé-kevésbé már elektronikus popzenéje, no meg a kora kilencvenes évek kortalanul zseniális, agyas ambient/kísérleti elektronikus elõadói. Müller számára ezek leginkább jól elaborálható forrásmunkák, s egyben eleven példák arra, mit lehet kezdeni az elektronikus hangzással.

A most megjelent Well Spent Youth mindössze a harmadik albuma, de hát Müller sem tipikusan ebben a formátumban alkot - éppen ezért meglepõ, milyen szépen megformált, elegánsan ívelõ nagylemezt rakott össze. Formailag többnyire (de korántsem kizárólag) minimalista house-t hallunk, de senki se várjon parkettrobbantó pörgetést. Néha idétlennek tûnõ, de mindenképpen bájos analóg szintihangokból, lassan bontakozó melódiákból, hangfoszlányokból, töredékes vokálokból épülnek fel a számok, amikor pedig mindehhez hozzácsap egy-egy hipnotikus grúvot, szem nem marad szárazon. Melegen ajánlott mindenkinek, aki jól tûri az okos elektronikát.

Pampa/Deep Distribution, 2011

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.