lemez - Isolée: Well Spent Youth

  • - minek -
  • 2011. március 10.

Zene

Bizony, hosszú idő telt el azóta, hogy a kis Rajko Müller karácsonyra kapott játékorgonáján először kezdett pötyögve elektropopszámokat fabrikálni. A már másfél évtizede Isolée néven alkotó frankfurti zeneszobrász annyit nyilvánvalóan megőrzött e korai időkből, hogy a legbanálisabbnak tűnő hangok, a legfurább puttyogások is meglelhetik a helyüket - ha értő ember rakja belőlük össze a számot.
Bizony, hosszú idõ telt el azóta, hogy a kis Rajko Müller karácsonyra kapott játékorgonáján elõször kezdett pötyögve elektropopszámokat fabrikálni. A már másfél évtizede Isolée néven alkotó frankfurti zeneszobrász annyit nyilvánvalóan megõrzött e korai idõkbõl, hogy a legbanálisabbnak tûnõ hangok, a legfurább puttyogások is meglelhetik a helyüket - ha értõ ember rakja belõlük össze a számot. Isolée-t sokan és régóta respektálják a páratlan mûgondért, a szinte hibátlan kompozíciós érzékért, és mindenekelõtt szélesen szárnyaló fantáziájáért. Sokszor emlegetik, milyen erõsen inspirálta (a címkézési kényszer miatt microhouse-nak titulált) munkáit a kora nyolcvanas évek posztpunk/new wave, többé-kevésbé már elektronikus popzenéje, no meg a kora kilencvenes évek kortalanul zseniális, agyas ambient/kísérleti elektronikus elõadói. Müller számára ezek leginkább jól elaborálható forrásmunkák, s egyben eleven példák arra, mit lehet kezdeni az elektronikus hangzással.

A most megjelent Well Spent Youth mindössze a harmadik albuma, de hát Müller sem tipikusan ebben a formátumban alkot - éppen ezért meglepõ, milyen szépen megformált, elegánsan ívelõ nagylemezt rakott össze. Formailag többnyire (de korántsem kizárólag) minimalista house-t hallunk, de senki se várjon parkettrobbantó pörgetést. Néha idétlennek tûnõ, de mindenképpen bájos analóg szintihangokból, lassan bontakozó melódiákból, hangfoszlányokból, töredékes vokálokból épülnek fel a számok, amikor pedig mindehhez hozzácsap egy-egy hipnotikus grúvot, szem nem marad szárazon. Melegen ajánlott mindenkinek, aki jól tûri az okos elektronikát.

Pampa/Deep Distribution, 2011

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.