Kiállítás - Zombik gyufával - Hecker Péter: A festészet jövője

Zene

Világunk tele van elképesztően idétlen figurákkal, abszurd eseményekkel - de miért örülünk mégis, ha e jelenségekkel egy kiállítóteremben találkozunk? Hecker Péter festményei olyan torzító tükrök, melyekben a kisszerűség, a groteszk leválik a valóságról, és önálló életre kel: ott van a szándékoltan sematikus ábrázolásmódban, a térviszonyok gyerekrajzszerűen leegyszerűsített megoldásaiban, az emberalakok egyiptomi sírrajzokra emlékeztető frontális beállításában, vagy a természeti elemek stilizálásában. Ez a látszólag a "vissza az alapokhoz" mottóval illethető művészet azonban nagyon is dupla fenekű: Hecker látásmódja álgyermeki és kváziinfantilis, sajátos, összetéveszthetetlen stílusát pedig leginkább a pszeudogyagya (nem létező) terminus technicusával jellemezhetnénk, miközben nem mentes az iróniától és a derűs kritikai attitűdtől sem.

Világunk tele van elképesztően idétlen figurákkal, abszurd eseményekkel - de miért örülünk mégis, ha e jelenségekkel egy kiállítóteremben találkozunk? Hecker Péter festményei olyan torzító tükrök, melyekben a kisszerűség, a groteszk leválik a valóságról, és önálló életre kel: ott van a szándékoltan sematikus ábrázolásmódban, a térviszonyok gyerekrajzszerűen leegyszerűsített megoldásaiban, az emberalakok egyiptomi sírrajzokra emlékeztető frontális beállításában, vagy a természeti elemek stilizálásában. Ez a látszólag a "vissza az alapokhoz" mottóval illethető művészet azonban nagyon is dupla fenekű: Hecker látásmódja álgyermeki és kváziinfantilis, sajátos, összetéveszthetetlen stílusát pedig leginkább a pszeudogyagya (nem létező) terminus technicusával jellemezhetnénk, miközben nem mentes az iróniától és a derűs kritikai attitűdtől sem.

A Deák Erika Galéria új, impozáns és (a korábbi lakásgalériával ellentétben) az utcáról is könnyen megközelíthető terében a művész tíz új festményt állított ki, melyek többségében nem nehéz felfedezni a művészeti intézményrendszer szereplőinek szánt finom bírálatot vagy az önironikus fricskát, továbbá azt sem, hogy a korábbi képi elemek beemelése, a viszszatérő motívumok alkalmazása egy-egy festmény esetében jóval komplexebb narratívákat kínál fel a látogatóknak. (Ilyen például a Tiger című, táblákkal vonuló egyiptomi alakokat ábrázoló festmény, amely egy jó tíz évvel ezelőtti, egyszemélyes "tüntetés" képének kibontása: az enigmatikus, téren és időn kívül álló alak most társaságot kap, és besorolódik egy rokonszenvtüntetés résztvevői közé.)

Ha hihetünk a kiállítás szóróanyagának, a kiállított művek egy részét a művész által gyufaszálakból készített kicsi makettek inspirálták - és valóban, ott láthatunk megfestve egy Gyufamalmot és egy Gyufaházat. A szabadidejében játékosan fabrikáló művész képe összemosódik olyan, a grand art körében nem jegyzett, általában dilettánsok által végzett tevékenységgel, mint például a türelemüvegek készítése. A kicsiny makettek megfestett mása azonban rögvest pénzben is mérhető értékkel telítődik, hiszen mint a művön olvasható: "Festőnek lenni jó, úgy adok másoknak, hogy közben magamat gazdagítom."A vándorló, más képeken vagy műcímekben megjelenő szlogen nem ismeretlen megoldás Hecker munkáiban, ugyanilyen például a "Gyerekkoromban híres és gazdag festő szerettem volna lenni" kezdetű - bár e kiállításon nem szereplő - "ars poetica" gyakori felbukkanása is, továbbá a műtárgy árának vagy a gyűjtői szerepnek a hangsúlyozása magában a műben ("Úgy szeretem ezt a festményt. Feldobja az irodámat, és az értéke pár év múlva a duplájára nő.").

A művész egyéni kézjegyével korábban összeforrt a szocializmusban megállt idő, a kispolgári lét megidézése. A mostani munkák közül csak egyetlen illeszthető e csoportba: Apa be tudja gyűrni a fülét. Erre utal a Rodolfó képével díszített pulóvert viselő fiú (ki hord manapság ilyet?), s az "Apának" nevezett állandó szereplő jelenléte, aki több alkalommal is számos mutatvánnyal lepte már meg a nagyérdeműt (Apa fejen áll, Apa ugrik). Sajátos, hogy az attrakció, a látványos teljesítmény szinonímiája a (német nyelvből átvett) kunszt (Kunst) - mintha a művészeti piac érdeklődését csakis teljesen extravagáns cselekedetekkel/tárgyakkal lehetne felkelteni. Itt van például a pár évvel ezelőtt még gyermeki ártatlansággal hintázó Pali bácsi, aki most felfedve művész voltát, kissé megöregedve, pocakosan, erősen és tonzúrásan megkopaszodva, piszkafalábain állva a rettentő mélység felett egyensúlyozik (Pali bácsi kötéltáncos, avagy célba ér a festő).

Az intézményrendszert működtető kurátorok, múzeumi dolgozók is megjelennek: az információkat a nagyközönségnek átadó személy feje hiányzik ("kilóg" a képtérből), csak a nevét ismerhetjük meg arcképes kitűzőjéről (Vanessa). Amellett, hogy a művet értelmezhetjük úgy is, mint a közvetítő közegre, az elmélet személytelen és arctalan hűvösségére tett utalást, Heckernél "megszokott", hogy alakjai gyakran rejtőzködnek (háttal állnak, esetenként busóálarcot, rablóharisnyát vagy ufómaszkot viselnek). Hasonlóan nem látható a feje A művészet jövője című festmény egyik technokratára vagy középvezetőre emlékeztető, behelyettesíthető és konfekcióöltönyt viselő alakjának, aki - mint a kitűzőről leolvasható - az egyik művészettörténész résztvevője az azonos című konferenciának. Lehetséges, hogy a művészetről a jövőben az elmélet (a hatalom) dönt, de az is, hogy a festők hasznossága kimerül majd abban, hogy aprólékosan lefessék (akár a régi cégérek piktorai) a fogyasztási javakat (itt a menzai ebédet a tejes dobozzal és a megszámolható borsószemekkel egyetemben). De az mégiscsak utópiának tűnik, hogy előáll az a helyzet, amikor a Művészettől zaklatott látogatók verekednek a múzeumban. A híres festmények előtt hajba kapó, néhol kevésbé sportszerű elemeket (ágyékon rúgás, fojtogatás, szemkinyomás) is alkalmazó öklözők feltehetően a művek értékéről vitáznak ily hevesen (hah, édes álom!), de az ironikus téma mellett nem árt elmerülni az apró, vicces részletekben (hajviselet!), a szándékoltan bumfordi képi együttállásokban.

A kiállítás fő művén egy burjánzó trópusi növényzettel beborított kertben négy férfi áll, és néz szembe a látogatóval, kezükben szorongatva - akár a mártírhalált halt szentek - attribútumaikat, a festőállványt, az ecsetet, a hengert és a vásznat. Éjfélt ütött az óra (látható a karórán), a háttérben a hold keskeny sarlója néz le a jelenetre. Lehet, hogy a kortárs művészek élőhalottak, de a nagy többség számára ez észrevehetetlen. Csak mi látjuk, hogy A festőzombik előjöttek a műteremből.

Deák Erika Galéria, Bp. VI., Mozsár u. 1., nyitva április 2-ig

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.