könyv - Charles Portis: A félszemű

  • - kg -
  • 2011. március 10.

Zene

A temetkezési vállalkozó ajtaján egy cetli (akasztásra mentem), a rendőrbírói iroda nyitva, de a bent lévők épp verekszenek, a bírósági épület előtt buli: hármas akasztásra vár a tömeg. Alighanem a Vadnyugaton járunk, azért ilyen ismerős minden.
A temetkezési vállalkozó ajtaján egy cetli (akasztásra mentem), a rendõrbírói iroda nyitva, de a bent lévõk épp verekszenek, a bírósági épület elõtt buli: hármas akasztásra vár a tömeg. Alighanem a Vadnyugaton járunk, azért ilyen ismerõs minden. A kocsmát, köszönjük, önerõbõl is elképzeljük, csak ez az elbeszélõi hang, ez ne lenne olyan szokatlanul vadnyugatiatlan! Tán csak nem egy vénlány emlékszik itt vissza koravén lánysága egyszeri nagy kalandjára? De bizony, õ lesz az: Charles Portis vadnyugati regényében (melyet a Coenek filmfeldolgozása hozott vissza a könyvtudatba) nem egy revolverhõs rúgja be a saloonajtót, hanem egy életrevaló leányzó lépi át ellentmondást nem tûrõen az elbeszélés küszöbét. Csókolom, Mattie Ross vagyok, 14 múltam, és a papám gyilkosát keresem. A keresésben egy piperkõc texasi ranger és egy szilajnak mondott félszemû rendõrbíró van e kamasznak tûnõ, kis testû erõszakszervezet segítségére. Mattie akaratával szemben nincs esélyük, de mint Hacsek és Sajó, jól elvannak. Komikusan bántják egymást, de mint mindenki más ezen a tájon, bármikor készek embert ölni. Elég nagy hibaszázalékkal találnak csak célba, de folyamatosan keltik önmaguk legendáját, s végül nem úszhatják meg, hogy maguk is valami legendásra ne vetemedjenek.

Sokan sokféle kísérletet tettek az utolsó, majd az utolsó utáni elsõ western megalkotására, de olyat, hogy egy regényen belül valaki egyszerre gáncsolja és ápolja a legendát, nos, e csodás kettõsbeszéd eddig csak keveseknek, de Portisnak biztosan sikerült. A végére néhány emlékezetes lóval és lovassal gazdagodik a legendatár, és két mérlegképes vénlánnyal: egy akarnok kamasszal, aki elõtt még ott az élet, és egy visszaemlékezõ öregecskével, akinek minden már csak könyvelési tétel, s aki úgy õrzi élete egyetlen kalandját, mint sosem használt stafírungját.

Fordította: Polyák Béla. Cartaphilus, 2011, 189 oldal, 2900 Ft

*****

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."