lemez - JOANNA NEWSOM: HAVE ONE ON ME

  • H. M.
  • 2010. május 6.

Zene

A február végén megjelent lemez 2006-os elődjéhez (Ys) hasonlóan elrugaszkodik a legtöbb, Joannával általában egy kalap alá vett kortárs dalszerző-énekesnő (Regina Spektor, Nellie McKay, Joan As Policewoman) világától. Zenéje valószínűtlen és időtlen - hősnőnk a saját maga által teremtett tündérvilágban kalandozik, amely távol van a poptól, és közel a komolyzenéhez meg a folkhoz.
A február végén megjelent lemez 2006-os elõdjéhez (Ys) hasonlóan elrugaszkodik a legtöbb, Joannával általában egy kalap alá vett kortárs dalszerzõ-énekesnõ (Regina Spektor, Nellie McKay, Joan As Policewoman) világától. Zenéje valószínûtlen és idõtlen - hõsnõnk a saját maga által teremtett tündérvilágban kalandozik, amely távol van a poptól, és közel a komolyzenéhez meg a folkhoz.

A Ryan Francesconi gitáros vezette kísérõzenekarral (Joanna dalait finoman, alázattal és távolságtartással kísérik a zenészek, akik tényleg csak akkor indulnak be, ha nagyon szükséges) felvett lemez sokszínû, változatos vállalkozás, bár a dalok alapvetõen kétfélék. Vagy nagy ívû, többtételes zenedarabok, vagy szimplán csak hárfával kísért gyöngyök, melyeket Joanna a mélybõl húz fel. Ez az ártatlan, izgága angyallány gyermekien játszik az énekstílusokkal is: egyszer érzékeny és visszafogott, másszor nemtörõdöm; van, hogy "kiugrik" a dalból (a 11 perces, soktételes címadóban például az összes lehetséges énekstílusát felvonultatja), és van, hogy belesimul a zenei környezetbe. A hárfás csodaslágert (81), gyönyörûen hömpölygõ balladát (Jackrabbits) és minimalista, zongora-dob hangszerelésû tételt (Occident) is tartalmazó tripla lemez vibráló sokszínûségét az elsõ CD zárótételével lehetne leginkább illusztrálni: a Baby Birch visszafogott, kissé Cat Power zenéjét idézõ akusztikus darabként indul, csak néha, jelzésszinten tûnik fel egy torzított, felbontott gitárakkord, aztán finoman belép egy minimál dobtéma és némi taps, majd egy vokálban gazdag rész jön, hogy a végére teljesen megboruljon az egész. Egyedi, nehezen megunható lemez.

Drag City, 2010

*****

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.