lemez - JOANNA NEWSOM: HAVE ONE ON ME

  • H. M.
  • 2010. május 6.

Zene

A február végén megjelent lemez 2006-os elődjéhez (Ys) hasonlóan elrugaszkodik a legtöbb, Joannával általában egy kalap alá vett kortárs dalszerző-énekesnő (Regina Spektor, Nellie McKay, Joan As Policewoman) világától. Zenéje valószínűtlen és időtlen - hősnőnk a saját maga által teremtett tündérvilágban kalandozik, amely távol van a poptól, és közel a komolyzenéhez meg a folkhoz.
A február végén megjelent lemez 2006-os elõdjéhez (Ys) hasonlóan elrugaszkodik a legtöbb, Joannával általában egy kalap alá vett kortárs dalszerzõ-énekesnõ (Regina Spektor, Nellie McKay, Joan As Policewoman) világától. Zenéje valószínûtlen és idõtlen - hõsnõnk a saját maga által teremtett tündérvilágban kalandozik, amely távol van a poptól, és közel a komolyzenéhez meg a folkhoz.

A Ryan Francesconi gitáros vezette kísérõzenekarral (Joanna dalait finoman, alázattal és távolságtartással kísérik a zenészek, akik tényleg csak akkor indulnak be, ha nagyon szükséges) felvett lemez sokszínû, változatos vállalkozás, bár a dalok alapvetõen kétfélék. Vagy nagy ívû, többtételes zenedarabok, vagy szimplán csak hárfával kísért gyöngyök, melyeket Joanna a mélybõl húz fel. Ez az ártatlan, izgága angyallány gyermekien játszik az énekstílusokkal is: egyszer érzékeny és visszafogott, másszor nemtörõdöm; van, hogy "kiugrik" a dalból (a 11 perces, soktételes címadóban például az összes lehetséges énekstílusát felvonultatja), és van, hogy belesimul a zenei környezetbe. A hárfás csodaslágert (81), gyönyörûen hömpölygõ balladát (Jackrabbits) és minimalista, zongora-dob hangszerelésû tételt (Occident) is tartalmazó tripla lemez vibráló sokszínûségét az elsõ CD zárótételével lehetne leginkább illusztrálni: a Baby Birch visszafogott, kissé Cat Power zenéjét idézõ akusztikus darabként indul, csak néha, jelzésszinten tûnik fel egy torzított, felbontott gitárakkord, aztán finoman belép egy minimál dobtéma és némi taps, majd egy vokálban gazdag rész jön, hogy a végére teljesen megboruljon az egész. Egyedi, nehezen megunható lemez.

Drag City, 2010

*****

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát.