lemez - JOANNA NEWSOM: HAVE ONE ON ME

  • H. M.
  • 2010. május 6.

Zene

A február végén megjelent lemez 2006-os elődjéhez (Ys) hasonlóan elrugaszkodik a legtöbb, Joannával általában egy kalap alá vett kortárs dalszerző-énekesnő (Regina Spektor, Nellie McKay, Joan As Policewoman) világától. Zenéje valószínűtlen és időtlen - hősnőnk a saját maga által teremtett tündérvilágban kalandozik, amely távol van a poptól, és közel a komolyzenéhez meg a folkhoz.
A február végén megjelent lemez 2006-os elõdjéhez (Ys) hasonlóan elrugaszkodik a legtöbb, Joannával általában egy kalap alá vett kortárs dalszerzõ-énekesnõ (Regina Spektor, Nellie McKay, Joan As Policewoman) világától. Zenéje valószínûtlen és idõtlen - hõsnõnk a saját maga által teremtett tündérvilágban kalandozik, amely távol van a poptól, és közel a komolyzenéhez meg a folkhoz.

A Ryan Francesconi gitáros vezette kísérõzenekarral (Joanna dalait finoman, alázattal és távolságtartással kísérik a zenészek, akik tényleg csak akkor indulnak be, ha nagyon szükséges) felvett lemez sokszínû, változatos vállalkozás, bár a dalok alapvetõen kétfélék. Vagy nagy ívû, többtételes zenedarabok, vagy szimplán csak hárfával kísért gyöngyök, melyeket Joanna a mélybõl húz fel. Ez az ártatlan, izgága angyallány gyermekien játszik az énekstílusokkal is: egyszer érzékeny és visszafogott, másszor nemtörõdöm; van, hogy "kiugrik" a dalból (a 11 perces, soktételes címadóban például az összes lehetséges énekstílusát felvonultatja), és van, hogy belesimul a zenei környezetbe. A hárfás csodaslágert (81), gyönyörûen hömpölygõ balladát (Jackrabbits) és minimalista, zongora-dob hangszerelésû tételt (Occident) is tartalmazó tripla lemez vibráló sokszínûségét az elsõ CD zárótételével lehetne leginkább illusztrálni: a Baby Birch visszafogott, kissé Cat Power zenéjét idézõ akusztikus darabként indul, csak néha, jelzésszinten tûnik fel egy torzított, felbontott gitárakkord, aztán finoman belép egy minimál dobtéma és némi taps, majd egy vokálban gazdag rész jön, hogy a végére teljesen megboruljon az egész. Egyedi, nehezen megunható lemez.

Drag City, 2010

*****

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.