lemez - JOANNA NEWSOM: HAVE ONE ON ME

  • H. M.
  • 2010. május 6.

Zene

A február végén megjelent lemez 2006-os elődjéhez (Ys) hasonlóan elrugaszkodik a legtöbb, Joannával általában egy kalap alá vett kortárs dalszerző-énekesnő (Regina Spektor, Nellie McKay, Joan As Policewoman) világától. Zenéje valószínűtlen és időtlen - hősnőnk a saját maga által teremtett tündérvilágban kalandozik, amely távol van a poptól, és közel a komolyzenéhez meg a folkhoz.
A február végén megjelent lemez 2006-os elõdjéhez (Ys) hasonlóan elrugaszkodik a legtöbb, Joannával általában egy kalap alá vett kortárs dalszerzõ-énekesnõ (Regina Spektor, Nellie McKay, Joan As Policewoman) világától. Zenéje valószínûtlen és idõtlen - hõsnõnk a saját maga által teremtett tündérvilágban kalandozik, amely távol van a poptól, és közel a komolyzenéhez meg a folkhoz.

A Ryan Francesconi gitáros vezette kísérõzenekarral (Joanna dalait finoman, alázattal és távolságtartással kísérik a zenészek, akik tényleg csak akkor indulnak be, ha nagyon szükséges) felvett lemez sokszínû, változatos vállalkozás, bár a dalok alapvetõen kétfélék. Vagy nagy ívû, többtételes zenedarabok, vagy szimplán csak hárfával kísért gyöngyök, melyeket Joanna a mélybõl húz fel. Ez az ártatlan, izgága angyallány gyermekien játszik az énekstílusokkal is: egyszer érzékeny és visszafogott, másszor nemtörõdöm; van, hogy "kiugrik" a dalból (a 11 perces, soktételes címadóban például az összes lehetséges énekstílusát felvonultatja), és van, hogy belesimul a zenei környezetbe. A hárfás csodaslágert (81), gyönyörûen hömpölygõ balladát (Jackrabbits) és minimalista, zongora-dob hangszerelésû tételt (Occident) is tartalmazó tripla lemez vibráló sokszínûségét az elsõ CD zárótételével lehetne leginkább illusztrálni: a Baby Birch visszafogott, kissé Cat Power zenéjét idézõ akusztikus darabként indul, csak néha, jelzésszinten tûnik fel egy torzított, felbontott gitárakkord, aztán finoman belép egy minimál dobtéma és némi taps, majd egy vokálban gazdag rész jön, hogy a végére teljesen megboruljon az egész. Egyedi, nehezen megunható lemez.

Drag City, 2010

*****

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.