lemez - JULIAN CASABLANCAS: PHRAZES FOR THE YOUNG

  • Németh Róbert
  • 2009. november 12.

Zene

Az elmúlt nagyjából tíz esztendőt meghatározó popkulturális sikkek egyik legfontosabb médiuma Julian Casablancas zenekara, a New York-i The Strokes volt; a kvintett Is This It című albuma nyilvánvalóan kihagyhatatlan lesz az évtized legfontosabb lemezeit soroló listákról. Nem véletlen hát, hogy a Strokes-tagok elmúlt években megjelent szólólemezeire minden alkalommal fokozott médiafigyelem irányult - hogy aztán sikerült-e átugraniuk az anyazenekar által főleg a debütalbummal magasra rakott lécet, az más kérdés.
Az elmúlt nagyjából tíz esztendõt meghatározó popkulturális sikkek egyik legfontosabb médiuma Julian Casablancas zenekara, a New York-i The Strokes volt; a kvintett Is This It címû albuma nyilvánvalóan kihagyhatatlan lesz az évtized legfontosabb lemezeit soroló listákról. Nem véletlen hát, hogy a Strokes-tagok elmúlt években megjelent szólólemezeire minden alkalommal fokozott médiafigyelem irányult - hogy aztán sikerült-e átugraniuk az anyazenekar által fõleg a debütalbummal magasra rakott lécet, az más kérdés. Többnyire nem: Albert Hammond Jr. két feszes, rövid távon élvezetes, de hosszú távon romlandóbb gitárpoplemezt készített, Nikolai Fraiture szólóalbuma kifejezetten felejthetõ - még a csibészes Fab Moretti dobos a brooklyni flasztert a Copacabana homokjával puhító szobafolklemeze a legemlékezetesebb. Nagy kérdés volt tehát, mit gurít a már készülõ új Strokes-album elõtt a zenekarból utolsóként szólólemezzel elõálló tag, Casablancas, a poszterfiús frontember. Akinek egyébként nem ez a kanyar az elsõ Strokes-on kívüli kalandozása; legutóbb például a Dark Night Of The Soul projektben szerepelt. Nos, ha azt mondjuk, hogy saját lemezén a nyolcvanas évekkel flörtöl, akkor azt is gondolhatnánk, hogy egyszerûen csak beállt az aktuális sorba - ám szerencsére nem errõl van szó. Casablancas intelligensebb ennél: szellemes, színes poplemezt készített, a gitársikálós Strokes-fordulatok mellett többek közt programozott dobokkal, a Carstól csent, saját kontextusba helyezett szintihangokkal vagy a New Order részben éppen New York korabeli táncparkettjeirõl elemelt, melankolikus-diszkós hangulataival. S hogy végképp ne leckefelmondásnak tûnjön a szólóalbum, arról az olyan dalok gondoskodnak, mint a klasszikus soult pikáns mellékízekkel tálaló 4 Chords Of The Apocalypse vagy a Ludlow Street keringõs urbánus countryja.

Rough Trade, 2009

****

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.