lemez - JULIAN CASABLANCAS: PHRAZES FOR THE YOUNG

  • Németh Róbert
  • 2009. november 12.

Zene

Az elmúlt nagyjából tíz esztendőt meghatározó popkulturális sikkek egyik legfontosabb médiuma Julian Casablancas zenekara, a New York-i The Strokes volt; a kvintett Is This It című albuma nyilvánvalóan kihagyhatatlan lesz az évtized legfontosabb lemezeit soroló listákról. Nem véletlen hát, hogy a Strokes-tagok elmúlt években megjelent szólólemezeire minden alkalommal fokozott médiafigyelem irányult - hogy aztán sikerült-e átugraniuk az anyazenekar által főleg a debütalbummal magasra rakott lécet, az más kérdés.
Az elmúlt nagyjából tíz esztendõt meghatározó popkulturális sikkek egyik legfontosabb médiuma Julian Casablancas zenekara, a New York-i The Strokes volt; a kvintett Is This It címû albuma nyilvánvalóan kihagyhatatlan lesz az évtized legfontosabb lemezeit soroló listákról. Nem véletlen hát, hogy a Strokes-tagok elmúlt években megjelent szólólemezeire minden alkalommal fokozott médiafigyelem irányult - hogy aztán sikerült-e átugraniuk az anyazenekar által fõleg a debütalbummal magasra rakott lécet, az más kérdés. Többnyire nem: Albert Hammond Jr. két feszes, rövid távon élvezetes, de hosszú távon romlandóbb gitárpoplemezt készített, Nikolai Fraiture szólóalbuma kifejezetten felejthetõ - még a csibészes Fab Moretti dobos a brooklyni flasztert a Copacabana homokjával puhító szobafolklemeze a legemlékezetesebb. Nagy kérdés volt tehát, mit gurít a már készülõ új Strokes-album elõtt a zenekarból utolsóként szólólemezzel elõálló tag, Casablancas, a poszterfiús frontember. Akinek egyébként nem ez a kanyar az elsõ Strokes-on kívüli kalandozása; legutóbb például a Dark Night Of The Soul projektben szerepelt. Nos, ha azt mondjuk, hogy saját lemezén a nyolcvanas évekkel flörtöl, akkor azt is gondolhatnánk, hogy egyszerûen csak beállt az aktuális sorba - ám szerencsére nem errõl van szó. Casablancas intelligensebb ennél: szellemes, színes poplemezt készített, a gitársikálós Strokes-fordulatok mellett többek közt programozott dobokkal, a Carstól csent, saját kontextusba helyezett szintihangokkal vagy a New Order részben éppen New York korabeli táncparkettjeirõl elemelt, melankolikus-diszkós hangulataival. S hogy végképp ne leckefelmondásnak tûnjön a szólóalbum, arról az olyan dalok gondoskodnak, mint a klasszikus soult pikáns mellékízekkel tálaló 4 Chords Of The Apocalypse vagy a Ludlow Street keringõs urbánus countryja.

Rough Trade, 2009

****

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.