lemez - JULIAN CASABLANCAS: PHRAZES FOR THE YOUNG

  • Németh Róbert
  • 2009. november 12.

Zene

Az elmúlt nagyjából tíz esztendőt meghatározó popkulturális sikkek egyik legfontosabb médiuma Julian Casablancas zenekara, a New York-i The Strokes volt; a kvintett Is This It című albuma nyilvánvalóan kihagyhatatlan lesz az évtized legfontosabb lemezeit soroló listákról. Nem véletlen hát, hogy a Strokes-tagok elmúlt években megjelent szólólemezeire minden alkalommal fokozott médiafigyelem irányult - hogy aztán sikerült-e átugraniuk az anyazenekar által főleg a debütalbummal magasra rakott lécet, az más kérdés.
Az elmúlt nagyjából tíz esztendõt meghatározó popkulturális sikkek egyik legfontosabb médiuma Julian Casablancas zenekara, a New York-i The Strokes volt; a kvintett Is This It címû albuma nyilvánvalóan kihagyhatatlan lesz az évtized legfontosabb lemezeit soroló listákról. Nem véletlen hát, hogy a Strokes-tagok elmúlt években megjelent szólólemezeire minden alkalommal fokozott médiafigyelem irányult - hogy aztán sikerült-e átugraniuk az anyazenekar által fõleg a debütalbummal magasra rakott lécet, az más kérdés. Többnyire nem: Albert Hammond Jr. két feszes, rövid távon élvezetes, de hosszú távon romlandóbb gitárpoplemezt készített, Nikolai Fraiture szólóalbuma kifejezetten felejthetõ - még a csibészes Fab Moretti dobos a brooklyni flasztert a Copacabana homokjával puhító szobafolklemeze a legemlékezetesebb. Nagy kérdés volt tehát, mit gurít a már készülõ új Strokes-album elõtt a zenekarból utolsóként szólólemezzel elõálló tag, Casablancas, a poszterfiús frontember. Akinek egyébként nem ez a kanyar az elsõ Strokes-on kívüli kalandozása; legutóbb például a Dark Night Of The Soul projektben szerepelt. Nos, ha azt mondjuk, hogy saját lemezén a nyolcvanas évekkel flörtöl, akkor azt is gondolhatnánk, hogy egyszerûen csak beállt az aktuális sorba - ám szerencsére nem errõl van szó. Casablancas intelligensebb ennél: szellemes, színes poplemezt készített, a gitársikálós Strokes-fordulatok mellett többek közt programozott dobokkal, a Carstól csent, saját kontextusba helyezett szintihangokkal vagy a New Order részben éppen New York korabeli táncparkettjeirõl elemelt, melankolikus-diszkós hangulataival. S hogy végképp ne leckefelmondásnak tûnjön a szólóalbum, arról az olyan dalok gondoskodnak, mint a klasszikus soult pikáns mellékízekkel tálaló 4 Chords Of The Apocalypse vagy a Ludlow Street keringõs urbánus countryja.

Rough Trade, 2009

****

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.