Lemez - Két test, egy lélek - Miss Kittin & The Hacker: Two

  • - minek -
  • 2009. április 9.

Zene

A két jó barát, Caroline Hervé és Michel Amato valaha együtt nőtt fel Grenoble-ban, s a kilencvenes évek elején közösen tapasztalta meg, mit tesz az emberrel a messzi Detroitból elszabadult technó. Először csak aktív partizók voltak a dél-franciaországi rave-körforgásban, majd maguk álltak a lemezjátszók mögé (emellett Caroline kipróbálta magát bártáncosnőként is, s jó ideig a fémrúd volt mestersége címere). Az időközben The Hackerré átlényegült Amato a kilencvenes évek közepétől sorra készítette saját, főképp Jeff Mills által inspirált technódarabjait, míg a Miss Kittinként fellépő Caroline szettjeire sokan felfigyeltek, például maga a technó-elektro isten (a hét végén nálunk is vendégeskedő) International Deejay Gigolo Records főnöke, DJ Hell. Amikor pedig közösen fogtak zenekészítésbe, valami egészen különleges dolog csúszott ki a kezük alól: az inspirációt ezúttal a nyolcvanas évek elektropopja, a Cabaret Voltaire, a DAF, a Soft Cell, a Yazoo, a New Order és társaik jelentették, mindez természetesen átszűrve az újabb idők elektronikus tánczenéin.

A két jó barát, Caroline Hervé és Michel Amato valaha együtt nőtt fel Grenoble-ban, s a kilencvenes évek elején közösen tapasztalta meg, mit tesz az emberrel a messzi Detroitból elszabadult technó. Először csak aktív partizók voltak a dél-franciaországi rave-körforgásban, majd maguk álltak a lemezjátszók mögé (emellett Caroline kipróbálta magát bártáncosnőként is, s jó ideig a fémrúd volt mestersége címere). Az időközben The Hackerré átlényegült Amato a kilencvenes évek közepétől sorra készítette saját, főképp Jeff Mills által inspirált technódarabjait, míg a Miss Kittinként fellépő Caroline szettjeire sokan felfigyeltek, például maga a technó-elektro isten (a hét végén nálunk is vendégeskedő) International Deejay Gigolo Records főnöke, DJ Hell. Amikor pedig közösen fogtak zenekészítésbe, valami egészen különleges dolog csúszott ki a kezük alól: az inspirációt ezúttal a nyolcvanas évek elektropopja, a Cabaret Voltaire, a DAF, a Soft Cell, a Yazoo, a New Order és társaik jelentették, mindez természetesen átszűrve az újabb idők elektronikus tánczenéin.

S a szépen, lassan majdnem klasszikus popdalokká formálódó zeneanyag élni kezdett - Hacker hol rideg, hol behízelgő tánczenei alapjai és Miss Kittin sajátos humorú, szarkasztikus szövegei valósággal ütöttek - nemhiába szeretett beléjük mások mellett Marilyn Manson vagy Elton John is. A Hell által kiadott első hétszámos EP-jük, az 1998-as Champagne valósággal forradalmasította az elektronikus tánczenét. A szándékoltan léha Frank Sinatra, vagy a programadó 1982 valóságos himnuszokká avanzsáltak, s a 2001-ben megjelent első, négy év termését összegző albumuk (First Album, haha) is klasszikus darab, mely nagymértékben inspirálta az ekkor bontakozó electroclash hullámot. Ezek után viszont több évre különvált pályájuk: mindketten megcsinálták a maguk saját dolgait. Manapság már kétségtelenül Caroline-Kittin a nagyobb név: két remekbe szabott szólóalbummal, számos dj-mixlemezzel és páratlanul sikeres lemezlovasi pályával a háta mögött. 2006-ban azután ismét összedugták fejüket, s újabb számokat írtak: 2007-ben meg is jelent a Hometown című közös EP-jük, idén pedig a második Kittin & The Hacker album, a Two.

Melyről szólván azt kell mondanunk, a recept cseppet sem változott - néha megkapó, a nyolcvanas évek reminiszcenciájának tűnő elektropopot, néha meg sokkal zúzósabb, minimaltechnós, elektropunkos, sőt néha már EBM-beütésű darabokat hallunk (halld például a nyitó The Wombot). A skála amúgy is igen széles: a táncolhatóan melankolikus 1000 Dreamsre rögvest felesel a PPPO (People Plesure Power Objects) fogcsattogtató elektrozúzása. S nem marad le a kötelező feldolgozás sem: Mark James eredetileg 1956-ban (!) szerzett Suspicious Mindsát eddig főleg az 1969-es, masszívan sikeres Elvis-verzióban ismeri a világ, pedig Caroline fátyolosan egykedvű hangja is igen sokat bír kihozni e szomorú szerelmes számból. A záró Ray Ban vészjóslóan hatásvadász refrénje ("Behind my Ray Ban") pedig egy újabb Kittin-alterego megérkezését hirdeti: ez az én sokkal titokzatosabb, tán zárkózottabb - de továbbra is csillogóan tehetséges és a maga módján végtelenül szórakoztató.

Nobody's Bizzness/Deep Distribution, 2009

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.