lemez - KORN III: REMEMBER WHO YOU ARE

  • Kovács Bálint
  • 2010. szeptember 9.

Zene

Csak az várt sokat a kilencedik Korn-stúdiólemeztől, aki nem hallotta az előző kettőt, vagy olyan optimista, hogy már a hullámvölgyben is a hullámhegy ígéretét látja. És láss csodát, utóbbiaknak többé-kevésbé igazuk lett: a Remember... nem olyan lemez, amire bárki is felfigyelne, ha nem lenne ott a Korn felirat a borítóján, viszont egyértelmű, hogy 2003 óta a banda legjobbja.
Csak az várt sokat a kilencedik Korn-stúdiólemeztõl, aki nem hallotta az elõzõ kettõt, vagy olyan optimista, hogy már a hullámvölgyben is a hullámhegy ígéretét látja. És láss csodát, utóbbiaknak többé-kevésbé igazuk lett: a Remember... nem olyan lemez, amire bárki is felfigyelne, ha nem lenne ott a Korn felirat a borítóján, viszont egyértelmû, hogy 2003 óta a banda legjobbja. Igaz, szigorúbb értelmezés szerint ez csak annyit jelent, hogy ez a lemez legalább végighallgatható, szemben mondjuk az elõzõ Untitleddel.

Az utalás a hét évvel ezelõtti, remek Take A Look In The Mirrorra nem véletlen: az új lemezen már a legelsõ szám azt idézi baromi testes basszushangzásával és a basszer Fieldy kifejezetten izgalmas játékával. Az viszont már kevésbé frankó, hogy az Oildale (Leave Me Alone) verzéi alatt is csak a ritmusszekció szól, csakúgy, mint a következõ számban - és valahol itt un rá az ember erre a dalszerkezetre. Jonathan Davis énekét szinte minden számban csak a refrén alatt kíséri valamirevaló (de ilyenkor is csupán mérsékelten fantáziadús) zene, egyébként meg a ritmusé, a zakatolásé a fõszerep, a törzsi vagy épp diszkózenék mintájára. Ez a vibráló verze-dallamos refrénpárosítás mindazonáltal sokszor kifejezetten fülbemászó - ezzel meg a folyamatos lüktetéssel a lemez végül el is éri a (nem túl összetett) célját, és tényleg hat a zsigerekre. Csak Davis gyalázatosan rossz lírai énekkísérleteit tudnánk feledni.

Roadrunner/Magneoton, 2010

***

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.