lemez - PARADISE LOST: FAITH DIVIDES US - DEATH UNITES US

  • - vincze -
  • 2009. október 15.

Zene

Fogadni mernék, hogy a brit Paradise Lost új lemezét a kellő hozsannázással fogadja majd a rocksajtó. Ennek pedig egyetlen oka van: épp tíz éve jelent meg a zenekar vízválasztó lemeze, a Host, amely szakítani igyekezett a bevált rockklisékkel - úgy, hogy a jellegzetes, borongós hangulat és a kiváló dalok megmaradjanak -, és ezt az albumot világszerte olyan elutasítás fogadta a kritika részéről, hogy a zenekar azóta kétségbeesett időutazást játszik, és minden anyaguknál igyekeznek felidézni egy szeletet a saját múltjukból, abból az időszakból, amikor a metálsajtó szerint még nem adták el magukat.
Fogadni mernék, hogy a brit Paradise Lost új lemezét a kellõ hozsannázással fogadja majd a rocksajtó. Ennek pedig egyetlen oka van: épp tíz éve jelent meg a zenekar vízválasztó lemeze, a Host, amely szakítani igyekezett a bevált rockklisékkel - úgy, hogy a jellegzetes, borongós hangulat és a kiváló dalok megmaradjanak -, és ezt az albumot világszerte olyan elutasítás fogadta a kritika részérõl, hogy a zenekar azóta kétségbeesett idõutazást játszik, és minden anyaguknál igyekeznek felidézni egy szeletet a saját múltjukból, abból az idõszakból, amikor a metálsajtó szerint még nem adták el magukat.

Az új lemeznél sincs ez másképp, csak míg például a Hostot követõ Believe In Nothing a One Second lemez gyengébb minõségben elkövetett reprodukálása volt, addig a Faith-nél egyenesen a Shades Of God-Icon éráig ment vissza a zenekar. A megtévedés korszakára csak néhány, óvatosan adagolt szintitéma emlékeztet, és Holmes hangja, ami szerencsére még mindig képes fejlõdni, és nem változott vissza a hõskor egydimenziós vokálozásává.

Szerencsére ezzel együtt is vannak értékes pillanatai az új anyagnak. Rögtön az elején ellövik az As Horizons Endet, kicsit késõbb pedig a First Lightot, és ezek mutatják a legjobban, miért volt mûfajteremtõ a Paradise Lost annak idején. Nem is tudják végig hozni a minõséget: a lemez a közepe-vége felé már annyira ellaposodik, hogy az ember inkább visszaugrat a klasszisra sikerült nyitódalokra, miközben azon szomorkodik, hogy a Host óta a Paradise Lost jó dalokból ugyan többet is írt, de teljes értékû lemezt soha.

Century Media/EMI, 2009

*** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.