lemez - PAUL KALKBRENNER: BERLIN CALLING

  • - minek -
  • 2009. április 2.

Zene

A Kelet-Berlinben felnőtt Kalkbrenner pályafutása tulajdonképpen szokványosnak mondható az egyívású kollégák között: előbb zeneiskolába jár, ahol trombitálni tanul (meg némi szolfézst, nyilván), azután a kilencvenes évek elején beszippantja őt is az elektronikus tánczene. Az évtized közepén már számos klubban rezidens lemezlovas - miközben nagy tévécsatornáknál dolgozik mint szerkesztő, illetve producer.
A Kelet-Berlinben felnõtt Kalkbrenner pályafutása tulajdonképpen szokványosnak mondható az egyívású kollégák között: elõbb zeneiskolába jár, ahol trombitálni tanul (meg némi szolfézst, nyilván), azután a kilencvenes évek elején beszippantja õt is az elektronikus tánczene. Az évtized közepén már számos klubban rezidens lemezlovas - miközben nagy tévécsatornáknál dolgozik mint szerkesztõ, illetve producer. Már vagy tíz éve azonban csak a zenének él: ekkortól jelennek meg saját zenéi fõként a berlini BPitch Recordsnál, s azóta járja fáradhatatlanul a világot (most pénteken éppen a Merlinben játszik). Azok közé tartozik, akik sikerrel szintetizálják a jelen és a közelmúlt elektronikus tánczenei örökségét (már ami a 4/4-ben íródott house- és technovilágot illeti), ami az esetek jó részében helyi hagyományt is jelent - a német techno régóta világmárka, konvertibilis kulturális valuta, amit mindenhol remek árfolyamon váltanak. A deep house és minimal techno alapzatokat érdekesen színesíti, ahogy Kalkbrenner átértelmezve, de megértõ jelleggel asszimilálja a trance motívumkincsét, az érdekes szintiszõnyegeket és az aljasul megkapó melódiákat: néha már majdnem "szokványos", könnyen dekódolható dallamok járják át az alapvetõen azért szikár ritmikai konstrukciót. Melankolikus darabok (mint az Aaron vagy az Azure) nyomán zaklatottabb, ámde pumpálósabb részek következnek, hogy megint visszatérjenek a melódiák. A nagyvárosi létezés minden (sokszor már közhelyesen emlegetett) ambivalenciája benne van ebben a zeneanyagban, ami a célnak (filmzenérõl van szó) remekül megfelel.

BPitch Control, 2009

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

Az öntudat napjai

A a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.