lemez - PAUL KALKBRENNER: BERLIN CALLING

  • - minek -
  • 2009. április 2.

Zene

A Kelet-Berlinben felnőtt Kalkbrenner pályafutása tulajdonképpen szokványosnak mondható az egyívású kollégák között: előbb zeneiskolába jár, ahol trombitálni tanul (meg némi szolfézst, nyilván), azután a kilencvenes évek elején beszippantja őt is az elektronikus tánczene. Az évtized közepén már számos klubban rezidens lemezlovas - miközben nagy tévécsatornáknál dolgozik mint szerkesztő, illetve producer.
A Kelet-Berlinben felnõtt Kalkbrenner pályafutása tulajdonképpen szokványosnak mondható az egyívású kollégák között: elõbb zeneiskolába jár, ahol trombitálni tanul (meg némi szolfézst, nyilván), azután a kilencvenes évek elején beszippantja õt is az elektronikus tánczene. Az évtized közepén már számos klubban rezidens lemezlovas - miközben nagy tévécsatornáknál dolgozik mint szerkesztõ, illetve producer. Már vagy tíz éve azonban csak a zenének él: ekkortól jelennek meg saját zenéi fõként a berlini BPitch Recordsnál, s azóta járja fáradhatatlanul a világot (most pénteken éppen a Merlinben játszik). Azok közé tartozik, akik sikerrel szintetizálják a jelen és a közelmúlt elektronikus tánczenei örökségét (már ami a 4/4-ben íródott house- és technovilágot illeti), ami az esetek jó részében helyi hagyományt is jelent - a német techno régóta világmárka, konvertibilis kulturális valuta, amit mindenhol remek árfolyamon váltanak. A deep house és minimal techno alapzatokat érdekesen színesíti, ahogy Kalkbrenner átértelmezve, de megértõ jelleggel asszimilálja a trance motívumkincsét, az érdekes szintiszõnyegeket és az aljasul megkapó melódiákat: néha már majdnem "szokványos", könnyen dekódolható dallamok járják át az alapvetõen azért szikár ritmikai konstrukciót. Melankolikus darabok (mint az Aaron vagy az Azure) nyomán zaklatottabb, ámde pumpálósabb részek következnek, hogy megint visszatérjenek a melódiák. A nagyvárosi létezés minden (sokszor már közhelyesen emlegetett) ambivalenciája benne van ebben a zeneanyagban, ami a célnak (filmzenérõl van szó) remekül megfelel.

BPitch Control, 2009

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."