lemez - PAUL KALKBRENNER: BERLIN CALLING

  • - minek -
  • 2009. április 2.

Zene

A Kelet-Berlinben felnőtt Kalkbrenner pályafutása tulajdonképpen szokványosnak mondható az egyívású kollégák között: előbb zeneiskolába jár, ahol trombitálni tanul (meg némi szolfézst, nyilván), azután a kilencvenes évek elején beszippantja őt is az elektronikus tánczene. Az évtized közepén már számos klubban rezidens lemezlovas - miközben nagy tévécsatornáknál dolgozik mint szerkesztő, illetve producer.
A Kelet-Berlinben felnõtt Kalkbrenner pályafutása tulajdonképpen szokványosnak mondható az egyívású kollégák között: elõbb zeneiskolába jár, ahol trombitálni tanul (meg némi szolfézst, nyilván), azután a kilencvenes évek elején beszippantja õt is az elektronikus tánczene. Az évtized közepén már számos klubban rezidens lemezlovas - miközben nagy tévécsatornáknál dolgozik mint szerkesztõ, illetve producer. Már vagy tíz éve azonban csak a zenének él: ekkortól jelennek meg saját zenéi fõként a berlini BPitch Recordsnál, s azóta járja fáradhatatlanul a világot (most pénteken éppen a Merlinben játszik). Azok közé tartozik, akik sikerrel szintetizálják a jelen és a közelmúlt elektronikus tánczenei örökségét (már ami a 4/4-ben íródott house- és technovilágot illeti), ami az esetek jó részében helyi hagyományt is jelent - a német techno régóta világmárka, konvertibilis kulturális valuta, amit mindenhol remek árfolyamon váltanak. A deep house és minimal techno alapzatokat érdekesen színesíti, ahogy Kalkbrenner átértelmezve, de megértõ jelleggel asszimilálja a trance motívumkincsét, az érdekes szintiszõnyegeket és az aljasul megkapó melódiákat: néha már majdnem "szokványos", könnyen dekódolható dallamok járják át az alapvetõen azért szikár ritmikai konstrukciót. Melankolikus darabok (mint az Aaron vagy az Azure) nyomán zaklatottabb, ámde pumpálósabb részek következnek, hogy megint visszatérjenek a melódiák. A nagyvárosi létezés minden (sokszor már közhelyesen emlegetett) ambivalenciája benne van ebben a zeneanyagban, ami a célnak (filmzenérõl van szó) remekül megfelel.

BPitch Control, 2009

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.