Lemez

Porból lett

Calexico: Carried To Dust

  • - greff -
  • 2008. szeptember 11.

Zene

Van egy kép a Calexico 2003-as csúcslemeze, a Feast Of Wire belső borítóján. Az Arizona állambeli Tucson városának kietlenebb szegletét láthatjuk, a teret fent a fakó nyári ég, alant az autóút melletti egyszintes, lapos tetős kiskereskedések töltik ki, por és pára burkolja be a vidéket. A kép bal szélén aprócska, szakadt mexikói étterem szerénykedik: El Guero Canelo. Ez a fölöttébb igénytelennek tetsző faloda külön számot kapott a lemezen, de a dalban már szó sincs kopottasságról - az étkezdét karneváli hangulatú, fülledt és érzéki himnuszban éneklik meg a legények. S ez a gesztus, a sivárnak tetsző környékek égbe emelése, a filléres "talált tárgyak" ékszerré csiszolása ma már mintha legalább olyan fontos tartozéka volna annak a zenei gyűjtőfogalomnak, amit Americana névvel szokás illetni, mint a lokális folkhagyomány alapos ismerete és újszerű felhasználási módjai. Ezt a feladatot kevesen végzik annyi tehetséggel és oly hatásosan, mint az arizonai Calexico.

Persze távolról sem véletlen, hogy a Calexico (pompás névválasztás: a vegyülékszó tényleges határvárost jelöl Kalifornia és Mexikó érintkezésénél) zenéje annyira ellenállhatatlan, hiszen minden egyes összetevője rendkívül behízelgő (annyira, hogy kicsit is alacsonyabb nívónál már bízvást érezhetnénk olcsónak a kevercset) a spanyolgitáros rocktól a mariachi fúvósokon át Joey Burns simogató tenorjáig. Érthető hát, hogy sokaknak csalódást okozott, amikor három éve, ötödik lemezén (Garden Ruins) a zenekar ezen alapanyagokból jó néhányat (voltaképp mindazt, ami latin-amerikai eredetű) kihagyott a főzetből, és szimplább indie rock zenekarrá formázta magát - pedig a dalok tulajdonképpen erősek voltak, legföljebb nem igazán különlegesek.

Ennek fényében aligha lehet meglepő, hogy a Carried To Dust a visszakanyarodás lemeze lett; jelzésértékű, hogy mindjárt a roppant slágeres nyitódal latin-amerikai hősről szól: Victor Jara's Hands. Ám afféle, a rajongókat elvtelenül kiszolgáló hátramenekülésről nincsen szó, a tizenöt számra ugyanis a Garden Ruins visszafogottabb, csendesebb, érettebb megközelítése jellemző, csak ezúttal nem hiányoznak az első négy Calexico védjegyszerű hangszerelési jellegzetességei sem. Ugyanabban a világban járunk megint, mint ami azon az arizonai fotón volt látható, de most éjjel lopakodunk vissza, és a sötétben a zsíros levegőjű, párálló utcák még izgatóbb módon titokzatosak. Az egyik sarkon az elragadtatás (Two Silver Trees), a másikon a bujaság (Inspiración, El Gatillo) vagy a melankólia (Slowness, Red Blooms) fogad - olyan éjszakában járunk, aminek kizárólag nagyszerű pillanatai vannak, s egyedül az okoz csalódást, amikor végül véget ér.

Touch and Go/Quarterstick, 2008. A Calexico a Lambchop társaságában október 21-én a bécsi Gasometerben lép fel.

Figyelmébe ajánljuk

A polgármester kételkedik a pofonjáról készült felvételben, pedig létezik

Nagy János szigetszentmiklósi polgármester képviselői kérdésre nem cáfolta, hogy megütött egy helyi lakost az adventi vásárban, ugyanakkor megkérdőjelezte az erről készült térfigyelő kamerás felvétel létezését. Lapunk a vita eldöntését azzal segíti, hogy közreadja a felvétel egyik részletét. A polgármester pofonja utáni testületi ülésen a városvezetőt kötelezték arra, ha büntetőügy részese lesz, köteles arról beszámolni.