Lemez

Porból lett

Calexico: Carried To Dust

  • - greff -
  • 2008. szeptember 11.

Zene

Van egy kép a Calexico 2003-as csúcslemeze, a Feast Of Wire belső borítóján. Az Arizona állambeli Tucson városának kietlenebb szegletét láthatjuk, a teret fent a fakó nyári ég, alant az autóút melletti egyszintes, lapos tetős kiskereskedések töltik ki, por és pára burkolja be a vidéket. A kép bal szélén aprócska, szakadt mexikói étterem szerénykedik: El Guero Canelo. Ez a fölöttébb igénytelennek tetsző faloda külön számot kapott a lemezen, de a dalban már szó sincs kopottasságról - az étkezdét karneváli hangulatú, fülledt és érzéki himnuszban éneklik meg a legények. S ez a gesztus, a sivárnak tetsző környékek égbe emelése, a filléres "talált tárgyak" ékszerré csiszolása ma már mintha legalább olyan fontos tartozéka volna annak a zenei gyűjtőfogalomnak, amit Americana névvel szokás illetni, mint a lokális folkhagyomány alapos ismerete és újszerű felhasználási módjai. Ezt a feladatot kevesen végzik annyi tehetséggel és oly hatásosan, mint az arizonai Calexico.

Persze távolról sem véletlen, hogy a Calexico (pompás névválasztás: a vegyülékszó tényleges határvárost jelöl Kalifornia és Mexikó érintkezésénél) zenéje annyira ellenállhatatlan, hiszen minden egyes összetevője rendkívül behízelgő (annyira, hogy kicsit is alacsonyabb nívónál már bízvást érezhetnénk olcsónak a kevercset) a spanyolgitáros rocktól a mariachi fúvósokon át Joey Burns simogató tenorjáig. Érthető hát, hogy sokaknak csalódást okozott, amikor három éve, ötödik lemezén (Garden Ruins) a zenekar ezen alapanyagokból jó néhányat (voltaképp mindazt, ami latin-amerikai eredetű) kihagyott a főzetből, és szimplább indie rock zenekarrá formázta magát - pedig a dalok tulajdonképpen erősek voltak, legföljebb nem igazán különlegesek.

Ennek fényében aligha lehet meglepő, hogy a Carried To Dust a visszakanyarodás lemeze lett; jelzésértékű, hogy mindjárt a roppant slágeres nyitódal latin-amerikai hősről szól: Victor Jara's Hands. Ám afféle, a rajongókat elvtelenül kiszolgáló hátramenekülésről nincsen szó, a tizenöt számra ugyanis a Garden Ruins visszafogottabb, csendesebb, érettebb megközelítése jellemző, csak ezúttal nem hiányoznak az első négy Calexico védjegyszerű hangszerelési jellegzetességei sem. Ugyanabban a világban járunk megint, mint ami azon az arizonai fotón volt látható, de most éjjel lopakodunk vissza, és a sötétben a zsíros levegőjű, párálló utcák még izgatóbb módon titokzatosak. Az egyik sarkon az elragadtatás (Two Silver Trees), a másikon a bujaság (Inspiración, El Gatillo) vagy a melankólia (Slowness, Red Blooms) fogad - olyan éjszakában járunk, aminek kizárólag nagyszerű pillanatai vannak, s egyedül az okoz csalódást, amikor végül véget ér.

Touch and Go/Quarterstick, 2008. A Calexico a Lambchop társaságában október 21-én a bécsi Gasometerben lép fel.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.