Lemez

Porból lett

Calexico: Carried To Dust

  • - greff -
  • 2008. szeptember 11.

Zene

Van egy kép a Calexico 2003-as csúcslemeze, a Feast Of Wire belső borítóján. Az Arizona állambeli Tucson városának kietlenebb szegletét láthatjuk, a teret fent a fakó nyári ég, alant az autóút melletti egyszintes, lapos tetős kiskereskedések töltik ki, por és pára burkolja be a vidéket. A kép bal szélén aprócska, szakadt mexikói étterem szerénykedik: El Guero Canelo. Ez a fölöttébb igénytelennek tetsző faloda külön számot kapott a lemezen, de a dalban már szó sincs kopottasságról - az étkezdét karneváli hangulatú, fülledt és érzéki himnuszban éneklik meg a legények. S ez a gesztus, a sivárnak tetsző környékek égbe emelése, a filléres "talált tárgyak" ékszerré csiszolása ma már mintha legalább olyan fontos tartozéka volna annak a zenei gyűjtőfogalomnak, amit Americana névvel szokás illetni, mint a lokális folkhagyomány alapos ismerete és újszerű felhasználási módjai. Ezt a feladatot kevesen végzik annyi tehetséggel és oly hatásosan, mint az arizonai Calexico.

Persze távolról sem véletlen, hogy a Calexico (pompás névválasztás: a vegyülékszó tényleges határvárost jelöl Kalifornia és Mexikó érintkezésénél) zenéje annyira ellenállhatatlan, hiszen minden egyes összetevője rendkívül behízelgő (annyira, hogy kicsit is alacsonyabb nívónál már bízvást érezhetnénk olcsónak a kevercset) a spanyolgitáros rocktól a mariachi fúvósokon át Joey Burns simogató tenorjáig. Érthető hát, hogy sokaknak csalódást okozott, amikor három éve, ötödik lemezén (Garden Ruins) a zenekar ezen alapanyagokból jó néhányat (voltaképp mindazt, ami latin-amerikai eredetű) kihagyott a főzetből, és szimplább indie rock zenekarrá formázta magát - pedig a dalok tulajdonképpen erősek voltak, legföljebb nem igazán különlegesek.

Ennek fényében aligha lehet meglepő, hogy a Carried To Dust a visszakanyarodás lemeze lett; jelzésértékű, hogy mindjárt a roppant slágeres nyitódal latin-amerikai hősről szól: Victor Jara's Hands. Ám afféle, a rajongókat elvtelenül kiszolgáló hátramenekülésről nincsen szó, a tizenöt számra ugyanis a Garden Ruins visszafogottabb, csendesebb, érettebb megközelítése jellemző, csak ezúttal nem hiányoznak az első négy Calexico védjegyszerű hangszerelési jellegzetességei sem. Ugyanabban a világban járunk megint, mint ami azon az arizonai fotón volt látható, de most éjjel lopakodunk vissza, és a sötétben a zsíros levegőjű, párálló utcák még izgatóbb módon titokzatosak. Az egyik sarkon az elragadtatás (Two Silver Trees), a másikon a bujaság (Inspiración, El Gatillo) vagy a melankólia (Slowness, Red Blooms) fogad - olyan éjszakában járunk, aminek kizárólag nagyszerű pillanatai vannak, s egyedül az okoz csalódást, amikor végül véget ér.

Touch and Go/Quarterstick, 2008. A Calexico a Lambchop társaságában október 21-én a bécsi Gasometerben lép fel.

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.