lemez - SOSZTAKOVICS: FILMZENÉK

Zene

"Számunkra minden művészet közül legfontosabb a film" - mondotta egykoron Lenin; "A zeneszerzők a lélek hangmérnökei" - hangzott Sztálin apokrif kongresszusi beszédének sarkalatos tétele, s a szovjet zeneszerzők bizony jól tették, ha igazodtak e bölcs iránymutatásokhoz. Így például a kamaszon mozizongoristaként is működő Sosztakovics mozgalmas pályafutása során jó három tucat, többségében oktató-nevelő célzatú filmhez írt kísérőzenét, kezdve Kozincev és Trauberg 1929-es Új Babilonján, egészen az előbbi rendezőóriás 1970-es Lear királyáig.
"Számunkra minden mûvészet közül legfontosabb a film" - mondotta egykoron Lenin; "A zeneszerzõk a lélek hangmérnökei" - hangzott Sztálin apokrif kongresszusi beszédének sarkalatos tétele, s a szovjet zeneszerzõk bizony jól tették, ha igazodtak e bölcs iránymutatásokhoz. Így például a kamaszon mozizongoristaként is mûködõ Sosztakovics mozgalmas pályafutása során jó három tucat, többségében oktató-nevelõ célzatú filmhez írt kísérõzenét, kezdve Kozincev és Trauberg 1929-es Új Babilonján, egészen az elõbbi rendezõóriás 1970-es Lear királyáig.

Ebbõl a gazdag és változatos, Sosztakovicsot az alkalmazott zeneszerzés terén is óriásnak mutató termésbõl kínál három lemeznyit a mérsékelten neves, ámde kiváló Belga Rádiózenekar, José Serebrier vezényletével. A kegyvesztetten és a beérkezettség csúcsain, Sztálin, Hruscsov, majd Brezsnyev uralma alatt komponált filmzenék sorában igazi slágerekre is rálelhetünk, mint például a nevezetes Románcra az 1955-ös Vihar Itália felett címû Fajncimmer-klasszikusból. Ám történelmi jelentõségû filmalkotások zenéire szintén ráakadhatunk, hiszen Sosztakovics írta a Sztálin 70. születésnapját köszöntõ Berlin eleste muzsikáját is. Ilyesformán most belehallgathatunk a generalisszimusz sosem volt berlini érkezését ("Így kellett volna történnie" - mondta a film láttán a meghatott fõtitkár) kísérõ euforikus zenébe csakúgy, mint a Kertben címû részletbe, mely a történet romantikus vonulatát képviseli: e meghitt epizódban ugyanis Sztálin szerelmi tanácsot ad Aljosának, a sztahanovista acélmunkásnak. A legértékesebb részleteket mindazonáltal a két Shakespeare-film, az 1964-es Hamlet és a fentebb említett Lear király zenéje kínálja, egyszerre tanúskodva Sosztakovics és Kozincev termékeny munkakapcsolatáról, valamint az értékes drámai alapanyag ihletõ erejérõl.

Warner Classics, 2009, 3 CD

*****

Figyelmébe ajánljuk