lemez - THE VEILS: SUN GANGS

  • H. M.
  • 2009. július 23.

Zene

2006 őszén, amikor megjelent a Veils második nagylemeze, a nemzetközi szaksajtó egy emberként üdvözölte a Nux Vomicát, és itthon se nagyon lehetett elmarasztaló kritikát olvasni. Emlékszem, az est.hu azóta sajnálatos módon megszűnt Könnyű rovatának szokásos év végi összegzésén a személyes top 10-es listámon is szerepelt (a második helyen) ez az eklektikus, keserédes, olykor kibukott anyag.
2006 õszén, amikor megjelent a Veils második nagylemeze, a nemzetközi szaksajtó egy emberként üdvözölte a Nux Vomicát, és itthon se nagyon lehetett elmarasztaló kritikát olvasni. Emlékszem, az est.hu azóta sajnálatos módon megszûnt Könnyû rovatának szokásos év végi összegzésén a személyes top 10-es listámon is szerepelt (a második helyen) ez az eklektikus, keserédes, olykor kibukott anyag. Finn Andrews (az egykori XTC-billentyûs, Barry Andrews fia) akkor még csak 23 éves volt, de ezzel a lemezzel máris a beérkezett, nagy jelentõségû dalszerzõk közé kapitulálta magát.

Az idén áprilisban megjelent új lemezen az atmoszféra-mutató ismét a pirosban lengedezik, és több olyan szerzemény is van, amely azonnal magával ragad (az egyszerûségével lenyûgözõ címadó dal, a vérbeli sláger Sit Down By The Fire vagy a new wave-es The Letter, amely olyan, mint egy fajsúlyosabb Editors-dal). Rufus Wainwright zenei tónusa is visszaköszön a zongorás-vonós hangszerelésû The House She Lived In címû dalban, és szerepel a lemezen egy nyolcperces remekmû, a Larkspur, amely a Bad Seeds és a Birthday Party legjobb korszakát idézi meg sötét, baljós gitárloopjával. Az elõzõ lemezre alkalmazott jelzõk voltaképp tehát most is helytállnak, azzal a különbséggel, hogy ezúttal néhány pillanatra némiképp el-elapad az elsõ két lemezen egyenletesen intenzív kreativitás, így akad néhány kevésbé masszív szerzemény is (mint például az It Hits Deep). De az egész ismeretében ez még bocsánatos bûn - akit egyszer az istenek megérintettek, azt, úgy tûnik, örökre meghagyják a zsenialitás jótékony burkában.

Rough Trade, 2009

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.