lemez - THE VEILS: SUN GANGS

  • H. M.
  • 2009. július 23.

Zene

2006 őszén, amikor megjelent a Veils második nagylemeze, a nemzetközi szaksajtó egy emberként üdvözölte a Nux Vomicát, és itthon se nagyon lehetett elmarasztaló kritikát olvasni. Emlékszem, az est.hu azóta sajnálatos módon megszűnt Könnyű rovatának szokásos év végi összegzésén a személyes top 10-es listámon is szerepelt (a második helyen) ez az eklektikus, keserédes, olykor kibukott anyag.
2006 õszén, amikor megjelent a Veils második nagylemeze, a nemzetközi szaksajtó egy emberként üdvözölte a Nux Vomicát, és itthon se nagyon lehetett elmarasztaló kritikát olvasni. Emlékszem, az est.hu azóta sajnálatos módon megszûnt Könnyû rovatának szokásos év végi összegzésén a személyes top 10-es listámon is szerepelt (a második helyen) ez az eklektikus, keserédes, olykor kibukott anyag. Finn Andrews (az egykori XTC-billentyûs, Barry Andrews fia) akkor még csak 23 éves volt, de ezzel a lemezzel máris a beérkezett, nagy jelentõségû dalszerzõk közé kapitulálta magát.

Az idén áprilisban megjelent új lemezen az atmoszféra-mutató ismét a pirosban lengedezik, és több olyan szerzemény is van, amely azonnal magával ragad (az egyszerûségével lenyûgözõ címadó dal, a vérbeli sláger Sit Down By The Fire vagy a new wave-es The Letter, amely olyan, mint egy fajsúlyosabb Editors-dal). Rufus Wainwright zenei tónusa is visszaköszön a zongorás-vonós hangszerelésû The House She Lived In címû dalban, és szerepel a lemezen egy nyolcperces remekmû, a Larkspur, amely a Bad Seeds és a Birthday Party legjobb korszakát idézi meg sötét, baljós gitárloopjával. Az elõzõ lemezre alkalmazott jelzõk voltaképp tehát most is helytállnak, azzal a különbséggel, hogy ezúttal néhány pillanatra némiképp el-elapad az elsõ két lemezen egyenletesen intenzív kreativitás, így akad néhány kevésbé masszív szerzemény is (mint például az It Hits Deep). De az egész ismeretében ez még bocsánatos bûn - akit egyszer az istenek megérintettek, azt, úgy tûnik, örökre meghagyják a zsenialitás jótékony burkában.

Rough Trade, 2009

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.