dvd - ADVENTURELAND - KALANDPARK

  • - köves -
  • 2009. július 23.

Zene

Jesse Eisenberg 2002 óta igyekszik elveszteni filmbéli szüzességét, amiből olyan fesztiváldíjas kamaszdarabok születtek, mint a Roger Dodger és A tintahal és a bálna. Az Adventureland nagyjából ki is meríti az e műfajjal szemben támasztott követelményeket, sőt a retróhullámra is ráül; '87-es slágerekkel játszik.
Jesse Eisenberg 2002 óta igyekszik elveszteni filmbéli szüzességét, amibõl olyan fesztiváldíjas kamaszdarabok születtek, mint a Roger Dodger és A tintahal és a bálna. Az Adventureland nagyjából ki is meríti az e mûfajjal szemben támasztott követelményeket, sõt a retróhullámra is ráül; '87-es slágerekkel játszik. Greg Mottola rendezõ mögött azonban van már annyi érdem (a Superbad anyagilag sem lebecsülendõ sikere), hogy ne kelljen minden félrecsúszott óvszernél ott lennie. Egyszer régen õ is szolgált abban a vidámparkban, ahol filmbéli hõsei küzdenek azért, hogy senki se vihesse haza a hiánycikknek számító plüsspandát. Ebben a vidámparkban persze a vékonydongájúakat menetrendszerûen lealázzák nagyobb testû kortársaik, az igazoltan hülyék rövidnadrágban járnak vagy tömött bajszot hordanak, a szülõk idült idiotizmusa pedig egy éhes zombihordát is könynyûszerrel elriasztana, a kötelezõ poénok (betépett, gatyaletolós, vidámparki - és ezek kombinációi) között azonban Mottola nem mindig a legrövidebb utat választja. Az efféle kilengésekhez viszont már nem elég a Saturday Night Live-ból hozott poénbiztonság és a pusztán komikusi véna, ide színészek kellenek: ha Eisenberg el is vesztette már jó néhányszor a szüzességét, és Kristen Stewart sem ma festette ki magát elõször balhés elsõbálozónak, becsületükre legyen mondva, hogy erre az etapra is maradt még érzékenység az egyébként biztonsági közeledésben. Meglehet, kicsi lépés ez a filmtörténetben, de a szüzesség elvesztését taglaló komédiák közt igen szép teljesítmény.

Forgalmazza a Fórum Hungary

****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.