dvd - ADVENTURELAND - KALANDPARK

  • - köves -
  • 2009. július 23.

Zene

Jesse Eisenberg 2002 óta igyekszik elveszteni filmbéli szüzességét, amiből olyan fesztiváldíjas kamaszdarabok születtek, mint a Roger Dodger és A tintahal és a bálna. Az Adventureland nagyjából ki is meríti az e műfajjal szemben támasztott követelményeket, sőt a retróhullámra is ráül; '87-es slágerekkel játszik.
Jesse Eisenberg 2002 óta igyekszik elveszteni filmbéli szüzességét, amibõl olyan fesztiváldíjas kamaszdarabok születtek, mint a Roger Dodger és A tintahal és a bálna. Az Adventureland nagyjából ki is meríti az e mûfajjal szemben támasztott követelményeket, sõt a retróhullámra is ráül; '87-es slágerekkel játszik. Greg Mottola rendezõ mögött azonban van már annyi érdem (a Superbad anyagilag sem lebecsülendõ sikere), hogy ne kelljen minden félrecsúszott óvszernél ott lennie. Egyszer régen õ is szolgált abban a vidámparkban, ahol filmbéli hõsei küzdenek azért, hogy senki se vihesse haza a hiánycikknek számító plüsspandát. Ebben a vidámparkban persze a vékonydongájúakat menetrendszerûen lealázzák nagyobb testû kortársaik, az igazoltan hülyék rövidnadrágban járnak vagy tömött bajszot hordanak, a szülõk idült idiotizmusa pedig egy éhes zombihordát is könynyûszerrel elriasztana, a kötelezõ poénok (betépett, gatyaletolós, vidámparki - és ezek kombinációi) között azonban Mottola nem mindig a legrövidebb utat választja. Az efféle kilengésekhez viszont már nem elég a Saturday Night Live-ból hozott poénbiztonság és a pusztán komikusi véna, ide színészek kellenek: ha Eisenberg el is vesztette már jó néhányszor a szüzességét, és Kristen Stewart sem ma festette ki magát elõször balhés elsõbálozónak, becsületükre legyen mondva, hogy erre az etapra is maradt még érzékenység az egyébként biztonsági közeledésben. Meglehet, kicsi lépés ez a filmtörténetben, de a szüzesség elvesztését taglaló komédiák közt igen szép teljesítmény.

Forgalmazza a Fórum Hungary

****

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.