Lemez - Túlságosan steril - Death Cab For Cutie: Codes And Keys

Zene

2010 a geekek éve volt: tarolt Kick-Ass, Scott Pilgrim meg Mark Zuckerberg, és ha egy olyan gyógyegér, mint Ben Gibbard feleségül vehet egy annyira bájos színésznőt, mint a She & Him duóban zenészként is jeleskedő Zooey Deschanel, akkor egyértelműen jó idők járnak a korábban lesajnált SZTK-szemüveges, testnevelésből már a kinézetük alapján felmentett exbalekokra.

2010 a geekek éve volt: tarolt Kick-Ass, Scott Pilgrim meg Mark Zuckerberg, és ha egy olyan gyógyegér, mint Ben Gibbard feleségül vehet egy annyira bájos színésznőt, mint a She & Him duóban zenészként is jeleskedő Zooey Deschanel, akkor egyértelműen jó idők járnak a korábban lesajnált SZTK-szemüveges, testnevelésből már a kinézetük alapján felmentett exbalekokra.

A szóban forgó úriember zenekarára, a Washington államból tizennégy éve indult Death Cab For Cutie-ra (ilyen nevet is csak geekek adhatnak...) már korábban rámosolygott a szerencse: 2004-ben leszerződtek egy nagy kiadóhoz, az Atlantichez, és az egy évvel később már náluk kiadott ötödik album, a Soul Meets Body című zseniális slágert tartalmazó Plans befért az amerikai top 5-be, a 2008-as Narrow Stairs pedig meg sem állt a lista csúcsáig. Ráadásul nem azt a kifejezetten rádióbarát zenét tartalmazta, hanem a zenészek kinézetéhez hű keserédes indie popot, melyet hazai vonalról esetleg a Modest Mouse-hoz és a Nada Surfhöz lehetett hasonlítani, a tengeren innenről pedig talán a Belle And Sebastian jelenthette a legközelebbi analógiát.

Hogy 2011 is a geekek éve lesz-e, még nem tudni biztosan, mindenesetre a Death Cab For Cutie legújabb albuma, a Codes And Keys bajosan járul hozzá a további sikerekhez. Pedig a kezdeti jelek biztatóak voltak: a New Moon filmzenéjéhez készített Meet Me On The Equinox kellemes sláger volt, és ennek a lemeznek simán a húzódala lehetne - de nem került fel rá. Van viszont helyette új irányvonal: számos dalban, például a nyitó Home Is A Fire-ben tömény elektronika zúdul a gyanútlan hallgatóra - olyan, mintha belassított drum & basst hallanánk, amire ezektől a csávóktól nemrég még senki nem számított. Gitárt bevallottan keveset használtak, több dal, így a Portable Television, a címadó tétel és a dobot teljes mértékben nélkülöző Unobstructed Views is zongora-alapú - utóbbi a lemez kevés kiemelkedő pillanata közé tartozik elnyújtott intrójával és kellemes vonós aláfestésével. A gitár a Stone Roses-os maxiban, a You Are A Touristban legalább hangsúlyos, az Underneath The Sycamore viszont a Coldplay későbbi, szarabb cuccait idézi.

És hogy azért ne csak panasz legyen: a Doors Unlocked And Open egy izgalmas posztpunkos darab, Joy Division-ös basszussal (ráadásul Gibbard egyfolytában azt hajtogatja benne, hogy "isolation"), de ettől még a Codes And Keys egy túlságosan steril indie-AOR alkotás, mely lehet, hogy célt téveszt: a régi rajongóknak túl mainstream, a rádióbarátoknak meg még nem eléggé az. Talán nem ártana ismét független vizekre evezni.

Atlantic/Warner, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.