Lemez - Túlságosan steril - Death Cab For Cutie: Codes And Keys

Zene

2010 a geekek éve volt: tarolt Kick-Ass, Scott Pilgrim meg Mark Zuckerberg, és ha egy olyan gyógyegér, mint Ben Gibbard feleségül vehet egy annyira bájos színésznőt, mint a She & Him duóban zenészként is jeleskedő Zooey Deschanel, akkor egyértelműen jó idők járnak a korábban lesajnált SZTK-szemüveges, testnevelésből már a kinézetük alapján felmentett exbalekokra.

2010 a geekek éve volt: tarolt Kick-Ass, Scott Pilgrim meg Mark Zuckerberg, és ha egy olyan gyógyegér, mint Ben Gibbard feleségül vehet egy annyira bájos színésznőt, mint a She & Him duóban zenészként is jeleskedő Zooey Deschanel, akkor egyértelműen jó idők járnak a korábban lesajnált SZTK-szemüveges, testnevelésből már a kinézetük alapján felmentett exbalekokra.

A szóban forgó úriember zenekarára, a Washington államból tizennégy éve indult Death Cab For Cutie-ra (ilyen nevet is csak geekek adhatnak...) már korábban rámosolygott a szerencse: 2004-ben leszerződtek egy nagy kiadóhoz, az Atlantichez, és az egy évvel később már náluk kiadott ötödik album, a Soul Meets Body című zseniális slágert tartalmazó Plans befért az amerikai top 5-be, a 2008-as Narrow Stairs pedig meg sem állt a lista csúcsáig. Ráadásul nem azt a kifejezetten rádióbarát zenét tartalmazta, hanem a zenészek kinézetéhez hű keserédes indie popot, melyet hazai vonalról esetleg a Modest Mouse-hoz és a Nada Surfhöz lehetett hasonlítani, a tengeren innenről pedig talán a Belle And Sebastian jelenthette a legközelebbi analógiát.

Hogy 2011 is a geekek éve lesz-e, még nem tudni biztosan, mindenesetre a Death Cab For Cutie legújabb albuma, a Codes And Keys bajosan járul hozzá a további sikerekhez. Pedig a kezdeti jelek biztatóak voltak: a New Moon filmzenéjéhez készített Meet Me On The Equinox kellemes sláger volt, és ennek a lemeznek simán a húzódala lehetne - de nem került fel rá. Van viszont helyette új irányvonal: számos dalban, például a nyitó Home Is A Fire-ben tömény elektronika zúdul a gyanútlan hallgatóra - olyan, mintha belassított drum & basst hallanánk, amire ezektől a csávóktól nemrég még senki nem számított. Gitárt bevallottan keveset használtak, több dal, így a Portable Television, a címadó tétel és a dobot teljes mértékben nélkülöző Unobstructed Views is zongora-alapú - utóbbi a lemez kevés kiemelkedő pillanata közé tartozik elnyújtott intrójával és kellemes vonós aláfestésével. A gitár a Stone Roses-os maxiban, a You Are A Touristban legalább hangsúlyos, az Underneath The Sycamore viszont a Coldplay későbbi, szarabb cuccait idézi.

És hogy azért ne csak panasz legyen: a Doors Unlocked And Open egy izgalmas posztpunkos darab, Joy Division-ös basszussal (ráadásul Gibbard egyfolytában azt hajtogatja benne, hogy "isolation"), de ettől még a Codes And Keys egy túlságosan steril indie-AOR alkotás, mely lehet, hogy célt téveszt: a régi rajongóknak túl mainstream, a rádióbarátoknak meg még nem eléggé az. Talán nem ártana ismét független vizekre evezni.

Atlantic/Warner, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.