Lemez - Világos beszéd - Les Triaboliques: Rivermudtwilight

  • - kyt -
  • 2009. november 19.

Zene

Hogy miért franciásan nevezték el magukat, miközben mindhárman az amerikai zene gigantikus kavalkádjában vélik fölfedezni a zenei gyökereiket, miközben ők maguk britek, azt nyilván tőlük kellene megkérdezni. A névadó szójátékból a hármas szám - az ő hármasuk - valamiféle ördögi bűvölete sejlik föl, amit legfeljebb élettapasztalatoktól edzett arcvonásaik igazolhatnának, viszont amit hallunk tőlük, ahhoz egészen másféle szavakkal kellene közeledni. Nyers és lágy, halk és kesernyés, áttetsző és cizelláltan kifinomult - efféle fogalompárosokat bagzat össze az ember emelkedett zavarában.

Hogy miért franciásan nevezték el magukat, miközben mindhárman az amerikai zene gigantikus kavalkádjában vélik fölfedezni a zenei gyökereiket, miközben ők maguk britek, azt nyilván tőlük kellene megkérdezni. A névadó szójátékból a hármas szám - az ő hármasuk - valamiféle ördögi bűvölete sejlik föl, amit legfeljebb élettapasztalatoktól edzett arcvonásaik igazolhatnának, viszont amit hallunk tőlük, ahhoz egészen másféle szavakkal kellene közeledni. Nyers és lágy, halk és kesernyés, áttetsző és cizelláltan kifinomult - efféle fogalompárosokat bagzat össze az ember emelkedett zavarában.

Amit hallunk, az a totális, három életúton keresztül edződött és ülepedett totális világzene - folyómélyi nemes iszap az alkonyati félhomályban úszó cím szellemében. Nem kísérletezgetés a hagyományokkal, inkább életút, egymásra rakódott élményekkel, emlékfoszlányokkal, magánnyal, csenddel, találkozásokkal. Mindhárom zenész a punk-new wave világából indult, lelki és fizikai utazások vitték el őket idegen kultúrák felé, ahová derekasan bedolgozták-beélték magukat, és az utóbbi években a világzenei színtér számos híressége mögött állnak ott rendíthetetlen lelkesedéssel zenei rendezőként, kiadóként, közreműködőként. Zenéjük gerince vállalt hagyományaikkal egybecsengve és elsőre kissé avíttasnak tűnő, lustán öreges klasszicizálással valahol a Mississippi, a francia gyökerű louisianai cajun kultúra ábrándos világában sejthető. Könnyű mozdulatok, felerősítve a hangzás nyers árnyalataival. De ez nem kényelmesség, hanem mélyen beléjük épült szenvedély. Nem szomorodunk bele a bluesba, mert rögtön lendületes építkezés indul meg: a legnagyobb természetességgel foglalja el a helyét a zenei alapok egyenrangú felelőseként a Lu Edmonds és Ben Mandelson által használt tucatnyi balkáni, ázsiai, észak-afrikai pengetős hangszer a török szaztól és csümbüstől a buzukin át a mandolinig - miközben mindezt lelkesítő, közben meg épp annyira biztonságos magasságokba lendíti Justin Adams nagyszerű, tisztán zengő gitárjátéka.

Aligha csak világzene-szervezői tevékenységük hasonlósága után hasonlítják Adamset Ry Cooderhez, eredeti zenei világuk is rokon, viszont nekem ugyanitt és ugyanebben a hangulati körben J. J. Cale is eszembe jut, nála is ugyanez a borongós, el-ellágyuló "úgy van az élet, ahogy van" érzés adja meg az alaphangot.

Hallunk különös orosz-karibi egyveleget Gulaguajira címmel - úgy tűnik, valamennyi közül ez a legnépszerűbb darab a szeptember végén megjelent lemezen. Némileg elterelő hangulatú előjáték után felhangzik a Nina Simone után Eric Burdon által sikerre vitt Don't Let Me Be Misunderstood - nagyszerű hangszerelésben, kár, hogy nem eléggé átütő énekhangon, érzelmileg pedig mintha szándékosan takarékra húzva. 11, alapvetően csendes, befelé forduló darab, kellő helyet hagyva a hangszerek megszólaltatása közben felvillantható árnyalatoknak, dinamikának. Világos, tiszta, tisztességes zenei beszéd.

World Village, 2009. Az együttes november 24-én, 19.30-kor a Művészetek Palotájában lép fel. Előzenekar: Ektar

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.