lemez - WHITE LIES: RITUAL

Zene

A tavalyelőtt berobbant White Lies pár évvel lemaradt a 2000-es évek közepén tetőző nagy Joy Division-revivalról, de a To Lose My Life című bemutatkozó lemez tartalmazott annyira jó slágereket, hogy az ember elnézte nekik a fáziskésést. Ráadásul a legendás manchesteri elődön kívül sikerült még magukévá tenni a Depeche Mode-ot, a Tears For Fearst, az Echo & The Bunnyment és a Midge Ure-féle Ultravoxot is.
A tavalyelõtt berobbant White Lies pár évvel lemaradt a 2000-es évek közepén tetõzõ nagy Joy Division-revivalról, de a To Lose My Life címû bemutatkozó lemez tartalmazott annyira jó slágereket, hogy az ember elnézte nekik a fáziskésést. Ráadásul a legendás manchesteri elõdön kívül sikerült még magukévá tenni a Depeche Mode-ot, a Tears For Fearst, az Echo & The Bunnyment és a Midge Ure-féle Ultravoxot is.

A Szigetet is megjárt angol trió pontosan két évvel a debüt után most elõrukkolt a folytatással, mely hátrébb tolja a gitárokat és elõrébb a szintetizátorokat, ami talán annak is köszönhetõ, hogy a lemezt a korábban a DM-mel is dolgozó Alan Moulder gondozta. A billentyûk miatt további 80-as évekbeli elõdök idézõdnek fel: itt a Duran Duran, a Eurythmics, a Human League és az A-ha is, ami azt jelenti, hogy a Ritual a legutóbbi The Killers-album, a Day & Age közvetlen szellemi rokonává avanzsál. Ezzel még nem is lenne baj, csak hát az a helyzet, hogy a nyitó Is Love-ot leszámítva egyik dal sem üti meg a To Lose My Life színvonalát. Van azért egy-két apró felvillanás: a Bigger Than Us dallama, a Peace & Quiet klaxonsos refrénje, a 90-es évek eleji DM-hangulatot hozó Turn The Bells hangzása egy-egy pillanatra elfeledteti az emberrel, hogy egy klasszikusan félresikerült, nehéz második albumot hall, melyen a halál témája helyett ezúttal a szerelem útvesztõit boncolgatja ez a három jól nevelt, még mindig csak a húszas évei legelején járó srác. Ami pedig a borítót illeti: lassacskán törvényben kéne tiltani a Ragyogás ikerlányainak koppintását.

Universal, 2011

***

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.

Hova haza?

A térkép sok mindent megmutat. Támpontot ad és útba igazít, ábrázol és leegyszerűsít, a megismerés lehetőségével kecsegtet. Hasznos szerszám, mégis mindig hazudik.