Lemez - World music: ngoni, duda és harmonika.

Zene

Az egyik időtlenül mali, a másik kész cirkusz, s a harmadik elbűvölő tangó. Három lemez az év legjeiből, több mint ajánló. Marton László Távolodó
Az egyik időtlenül mali, a másik kész cirkusz, s a harmadik elbűvölő tangó. Három lemez az év legjeiből, több mint ajánló.

Rokia Traoré: Tchamantché Rokia Traoré a húszas évei elején járt, amikor akusztikus gitárral kísért dalaival feltűnt a bamakói egyetemen. Szokatlan könnyedséggel öltötte egybe a különféle mali stílusokat, és azt sem titkolta, hogy míg diplomata édesapjával a világot járta, a nyugati tánczene és a dzsessz is jócskán megérintette. Miért is titkolta volna? Rugaszkodhatott bármily messzire a hardcore tradícióktól, azért az rögtön átjött, hogy ritka mélységgel sugárzik belőle a mali muzsika. Nem véletlen, hogy Ali Farka Touré rögvest a szárnyai alá vette.

Míg Rokia első két albumát (Mouneissa, 1998, Wanita, 2000) a blues uralta - és olyan helyi nagyságok tették bele a kézjegyüket, mint a gitáros Boubacar Traoré és a korás Toumani Diabaté - a 2003-as Bowmboi szárnyalását a Kronos Quartet közreműködése is elősegítette. Aztán egy kis csend következett, az anyaság ideje, majd nyárra végre kijött Rokia negyedik albuma, friss impulzusokkal és meglepetésekkel tele.

Az Ali Farka Touré emlékének ajánlott Tchamantshén egyfelől férfiasabb a blues, keményebb a gitár, de talán csak azért, hogy egy másik pillanatban még lágyabbnak és megrendítőbbnek tűnjön Rokia hangja és éneke. Elmondható, hogy a dobszerkótól, a villanygitároktól és az eddig hanyagolt elektronikától populárisabbnak tűnik az összkép, de azonnal hozzá kell tenni: mindeközben végig dominál a mali zene egyik ősi hangszere, a kis lantszerű ngoni. És amikor már azt hinnénk, hogy nem foghat ki rajtunk idő, szín, hangulat és stílus, bónusz gyanánt újra megrendülhetünk a The Man I Love című - főleg Billie Holidaytől ismert - Gershwin-örökzöldtől. Millió szín és millió egység. Ami tuti, az az isteni gyönyör. (Tama/Universal, 2008) *****

Agostones: Dudapest Cirkusz A magát "zeneközelítőnek" valló Ágoston Béla tizennyolc éve - mióta csak a pécsi Mecsek Free-ben felbukkant - következetesen távolodik a tér és az idő, a műfaj és a nyelv, a komoly és a mókás ügyek stiláris csapdáitól. Megfordult egy rakás dzsessz-, rock- és folkzenekarban, hallható két tucat lemezen és annál több színházi zenében, tisztes iparosként bejárta a fél világot, és a másik felét sem szalasztja el. Momentán három zenekart futtat: az Ágoston quARTetben főleg dzsesszt, az Agostonesban főleg világzenét, a Zubolyban pedig főleg úgymond "broken etnót" fúj.

Az Agostonest úgy három éve találta ki, azzal a szándékkal, hogy körbejárja a dudát. Merre, hogyan és miféle muzsikákban fújják, mit kezdhet egy villanygitár társaságában, s egyáltalán: bírja-e a csapongást? Bírta, de ettől még a 2005-ös Ördögbomba nem sikerült jól.

Ám ezt a Dudapest Cirkuszt - meg kell mondanom - minden idők legjobb Ágoston-lemezének tartom. Tessék csak a dalok címét nézni! Levegőben keringő, Dudántúli táncok, Pá-sztori, Táncoló dudák - épp ilyen könnyed, szellemes, de soha nem olcsó vagy öncélú poénok halmazából építkezik a zene is. A szárnyalás adott a magyar, balkáni és zsidó motívumok, továbbá a dzsessz és a rock, illetve a különböző zenei idézetek között, mégis kerek és összefogott a sztori: a tengelyében cirkuszi muzsikával és egy ahhoz kötődő szöveges kerettel. Ebben a cirkuszban több dudás is megfér - sőt kimondottan jól összefér: a tubás Mazura János mellett a dudás Ágoston Béla, Szabó Zoltán és Móser Ádám fújja, de roppant fontos a harmonika, a basszus meg a dob is, és külön dicséret a gátlástalanul odamondogató szólógitárért. Nincsenek húzósabb meg laposabb számok, felszabadultan pörög végig a korong, mindössze egyetlen szépséghibája van: az összekötő szövegeket mesélő Szőke András modoros. (Etnofon, 2008) ***** alá

Oana Catalina Chitu: Bucharest Tango A két világháború közötti Bukarestről Kelet-Európa Párizsaként emlékeznek a beszámolók; kisebb súlyú képzőművészeti, ám annál virulóbb éjszakai és zenei élettel. Aztán ahogy épülni kezdett a szocializmus, bezárni kényszerültek a mulatók, a zenészek szedhették a sátorfájukat, egyszóval lőttek az olyan dekadens nyugati hóbortoknak, mint például a tangó.

Oana Catalina Chitu nem Bukarestben, hanem vidéken nőtt fel, ám városi rokonságánál egyszer csak rátalált azokra az ódon gramofonlemezekre, melyek a harmincas évek tangófelvételeit örökítették meg. És egyiken-másikon ráismert azokra a dalokra, melyeket odahaza az apja is énekelt valamikor. Ennek a régi-új világnak a bizsergése nem hagyta nyugodni, a végére kellett járnia, úgyhogy hamar előkerültek az olyan nagy nevek, mint Jean Moscopol, Cristian Vasile vagy Maria Tanase. Maria - akit három évvel ezelőtt Alexander Balanescu is megidézett Maria T című lemezén - különösen izgalmas volt a számára, hiszen ő a tangót és a sanzont román népzenével keverte.

Ilyen háttérrel érkezett Chitu a kilencvenes években Berlinbe, ahol zongorázni és énekelni tanult. 2000-ben Romenca névvel megalapította a zenekarát, de még kellett hét év, hogy kedvenc bukaresti tangóit színpadra állítsa. Aztán még egy, hogy megjelenjenek lemezen is.

Mit mondjak, fantasztikus... Tanítani kéne. Hogyan lehet, hogyan kell modorosság nélkül, vérprofi képzettséggel a lehető legtermészetesebben énekelni? Hogyan lehet, hogyan kell megidézni Tanasét? Hogyan válhat egy letűnt világ ilyen varázslatosan frissé? Hogyan forrhat össze egy tangó, egy dzsessz- és egy folkzenekar? Mondom, fantasztikus hang, fantasztikus - cimbalom, harmonika, hegedű, klarinét és a többi - hangok, fantasztikus hangulat. Ide a bökőt, ebből elképesztő durranás lesz. (Asphalt Tango, 2008) *****

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.