Lemez - World music: orosz

Zene

underground, szufi transz, tuareg blues és egy mali király - ez annyi, mint tizennyolc és fél csillag összesen.

ERSATZMUSIKA: SONGS UNRECANTABLE Még a kilencvenes évek elején, a valamikori Szovjetunió tagállamaiból verődtek össze Berlinben az Ersatzmusika tagjai. Sűrű és mély, feledhetetlen bélyegekkel érkeztek, ez már az első hangjukból kiderül. Ezeket a "bélyegeket" sokáig csak zenei "leveleiken" küldözgették a neten a barátaiknak, mert arra gondolni sem mertek, hogy igazi lemezt is készíthetnének. Nem ahhoz szoktak odahaza. Csak valami pótlékhoz, valami utánzathoz, amibe jobb híján azért bele lehet kapaszkodni. Ezt jelenti az Ersatz.

A zenekar kulcsfigurája, a billentyűs-énekes Irina Dubrovskaja képzőművészként is jelentős, de berlini élete most inkább a zenéről szól. 1995 és 2001 között neki már jelentek meg dolgai az Unterwasser nevű zenekarral. Gyönyörű arc, súlyos lélekkel, mint valami tépett underground angyal. És hát lényegében a 2006 óta működő Ersatzmusika is ilyen. Orosz underground, sanzon, cigányzene, zsidó zene, városi folk, mit tudom én, mi - mindennek a keveréke. Az első lemezükön (Voice Letter, 2007) végig oroszul, az újabbon már inkább angolul énekelnek, de ez egy öltést sem számít, azt kell mondanom. Meg azt, hogy nem tudom megítélni, melyik lemezük jobb. Aki fogékony a különleges érzékenységre és mindarra, ami a sorsnak, az esendőségnek vagy a melankóliának a szinonimája, az bátran benevezhet rájuk. Csak legyen hozzá ereje. (Asphalt Tango, 2009) *****

NAWAL: AMAN Kissé megkésve, de annál masszívabb elragadtatással fedeztem fel az indiai-óceáni Comore-szigetekről Franciaországba települt Nawalt. Amit magával hozott, az a zenei befolyásait tekintve is lenyűgöző kombináció: mindenféle agyalás nélkül, zsigerből egyszerre helyi, arab, perzsa, indiai, afrikai és madagaszkári. Ugyanakkor ennél a dalszerző-lantos-énekesnőnél még fontosabb a szellemi örökség: a mélységes és varázslatos szufi hit, amitől több mint spirituálisak: mennyeiek, eksztatikusak, transztól szárnyalók a dalai. (Amik közt olyan nagyságrendűt, mint amilyen az Ode a Maarouf című, csak a legnagyobbak alkottak ebben a műfajban.) Nawal olykor az anyanyelvén, máskor angolul vagy franciául énekel, és négytagú zenekarának hangszerelése (kalimba, nagybőgő, ütőhangszerek, lant) is arra mutat, amerre minden szufi zene törekszik: azon az úton jutni el istenhez, amelyen minél több ember is megérinthető. Ilyenkor persze roppant könnyű célt téveszteni. De a kiválasztottaknak, mint Nawal, sikerül. (nawali.com, 2007) *****

TAMIKREST: ADAGH A tuareg "sivatagi" bluesra az ezredforduló környékén figyelt fel a világ. Alapjait még a hetvenes évek végén rakta le a - manapság már kultikus - mali Tinariwen zenekar, iskolát teremtve követői, mint mondjuk a már ugyancsak híres Terakaft vagy Etran Finatawa előtt. Most pedig egy új ígéret robbant a színtérre, amelyről máris olyasmiket olvasni, hogy "a sivatagi bluesban elkezdődött vele a jövő".

Mint tudjuk, a "sivatagi blues" több mint irányzat: ez bizony kőkemény életmód. A gyilkos napsütés, a szárazság és a sivatag könyörtelensége mellett az újra és újra lángra lobbanó polgárháború és a folytonos vándorlás vagy menekülés van mögötte. A Tamikrest zenekar tagjai Kidal városában verődtek össze, és azt jelenti a nevük, hogy összefonódás. Koalíció. Mindazokból a stílusokból - a pszichedelikus tamashek gitározástól az arab popzenén át a rockig -, amely addig a hátterükül szolgált. 2009-ben meghívást kaptak a rangos Sivatag Fesztiválra, ahol felfigyelt rájuk az amerikai folk-rock legenda, Chris Eckman. Felfigyelt, és azonnal lecsapott. Egyrészt beolvasztotta őket a Dirtmusic nevű zenekara tavasszal esedékes albumába, másrészt az ő irányításával jelent most meg az első Tamikrest-album. Az Adagh az első hallásra akár Tinariwen is lehetne, de tényleg érződik rajta valami friss szél. Mélyebbek a grúvok, dögösebb a basszus, kevesebb a hardcore, viszont több a dallam, vagy úgymond a rádióbarát slágergyanú. Abból pedig olyan tutit, mint az Aicha, még nem is hallottam ebben a műfajban. De azért nem kell hígulástól félni. És aki a tömény pszichedéliára vágyik, végül a Toumastintól megkapja. Csak találjon utána magára. (Glitterhouse Records, 2010) **** és fél

SALIF KEITA: LA DIFFÉRENCE Salif Keita már jó párszor megfordult ezeken a hasábokon. Dióhéjban ő az a mali énekes, aki minden idők leghendikepesebb királyi leszármazottjának számít: aki kétszeresen is száműzetésre kényszerült. Albinóként a szülőföldjéről, énekesként pedig - szembefordulva a kasztrendszer törvényeivel - az apai házból. Meglehetősen hányatott sorsú vándorénekesként tengődött, amíg Bamakóban a felkapott Rail Band, majd az Ambassadeurs énekese nem lett, ez utóbbival készítette első híres lemezét is, a Mandjout. Aztán mint annyian Afrikából, ő is Franciaországba tette át a székhelyét, ahol Mory Kantéval egyetemben az elektronikus alapú nyugat-afrikai tánczene letéteményeseként robbant.

Az ezredforduló eljövetelével Keita lemezeire is hatott az akusztikus, neotradicionális hullám. A La différence is azon az úton jár, mint a 2002-es Moffou vagy a 2005-ös M' Bemba, de azért arról nincs szó, hogy "beállt" volna. Olykor a dzsessz felé kacsingat (zongorával és bőgővel), máshol arab színezetével tűnik ki (trombitával és lanttal), és az sem hétköznapi, hogy míg zeneileg a lírai hangvétel uralja, tematikájában átszövi azon atrocitásokkal szemben, amiket az albinók még elszenvednek Afrikában. Két számot ismerünk már - Folon, Papa -, de ezekbe most jócskán belenyúlt, a himnikus címadó dalból alighanem megahit lesz, mégsem mondom, hogy fenékig tejfel: ebből az anyagból hiányoznak az eksztatikus pillanatok. (Universal, 2010) ****

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.