Lemez

16 bagatell

Amorf Ördögök: Molylepke Minibár

  • - minek -
  • 2002. december 19.

Zene

Napjaink kétségtelenül dj/parti orientálta zenéjében mondhatni oázis az élő (no jó, legalább részben élő) zene, de ez csak a látszat: gitár, basszus, énekesnő, énekes, s egyéb, rég elavultnak tűnt csacskaságok, vidám és borús hangulatok, klasszikus dalok, bennük versszakok és refrének - ez valami olyan, ami soha nem pusztul el, legyen bár a sebesség 140 bpm felett, kedélyünk pedig mélyen fagypont alatt.

Most, így télidőben különösen jólesik, hogy vannak olyan lemezek, mint a Molylepke Minibár, a legendás Amorf Ördögök második, múlhatatlanul megkapó albuma - az első, Betyár a holdon című itemet szintúgy ajánlanánk szíves figyelmükbe. A hazai igényes/szórakoztató zenei színtér alighanem legfurább nevű kollektívája másodjára viszi be hallgatóját a sűrűbe: finoman, puhán lebegnek számaik, néha meg feszes diszkó/funk-, esetleg reggae-alapokon lüktetnek tovább: jazz, latin, easy listening és sanzon (meg még sok minden más) szól egymás után vagy egyszerre, jó érzékkel vegyítve, éppen ahogy az invenciózus zeneszerző, Tövisházi Ambrus (alias dj Erik Sumo) kénye-kedve tartja. Kis, rövid bagatellek és némileg nagyobb ívű darabok váltogatják egymást, míg a szövegíró Tariska Szabolcs gördülékeny verssorokkal, keresetten is frappáns rímekben mesél az évszakokon átívelő keserédes melankóliáról, nőkről/pasikról, szürreális hangulatokról, a rendes esti szétesésről, futó hangulatokról, mindennapi abszurdokról. Mindez értő tolmácsolásra talál az énekesnő Péterfy Bori, a vokalistaként is fungáló Tövisházi, no és maga Tariska személyében: minden blues, kuplé, kesergő és ballada úgy szól, mintha egyenest a szívből akarna szíjat hasítani, persze csak játszásiból. A lélekemelő eredményhez persze nem kis mértékben járulnak hozzá a zenészek: a T. Ambrus által megírt/ összetapasztott alapokat tökéletesen tölti ki a gitáros Eichinger Tibor, a basszgitáros Drapos Gergely, a különböző ütős és fúvós instrumentumokon ügyeskedő Mikó György és Pápai István, s egy számban a trombitás (Hámori Janó). Jó kis lemez lett a Molylepke minibár: édes, akár a bosszú, és mégis üt, mint éjfélkor az óra - sikeres zárórát mindenkinek.

 

UCMG/UGAR 2002

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.