Lemez: Tájkép harmonika után (Motion Trio: Pictures from the street)

Zene

Nálunk a népzenében nem eresztett gyökeret - legfeljebb a szalonzenében virágzott - Friedrich Buschmann 1822-ben bejegyzett találmánya, az akkordeon. Így - nem is igazán pontosan - tangóharmonika néven került a köztudatba, s az sem derülhetett ki, hogy az elmúlt évtizedek népzenei mozgalmai micsoda revivalt kerítettek neki.

Hogy kiváló harmonikások bukkantak fel, az semmi, a történet akkor kezdett izgalmassá válni, amikor azok még kiválóbb harmonikaegyütteseket kezdtek alkotni. A "programadót" a szlovéniai származású, de már Amerikában született Guy Klucevsek hozta össze 1996-ban, benne a finn Maria Kalaniemivel, a szlovén Bratko Bibiccsel, az osztrák Otto Lechnerrel és a svéd Lars Hollmerrel. Három nap próba után európai turnéra indultak, s abból egy lemez is kikerekedett (Accordion Tribe), aztán Klucevsek Alan Bern, Amy Denio és Pauline Oliveros társaságában elõállt egy amerikai mutánssal is, mely '98-ban Four Accordions of Apocalypse címmel készített lemezt, tavalyelõtt pedig újra az eredeti felállásban mûködtek, lásd a Sea of Reeds címû albumot. Mindezt annak bizonyságaként, hogy ezzel a hangszerrel olyan dolgokat is lehet mûvelni, amikrõl álmodni sem mertünk azelõtt. Mariának például az volt kislánykorában a fixa ideája, hogy Jimi Hendrix-szólókat játsszon rajta; Klucevsek meg idõnként lenyomott egy egész szimfonikus zenekart; de ezt talán hagyjuk, hiszen most egy lengyel társaságról kell beszélnünk.

A Motion Triót 1996-ban alakította meg Janusz Wojtarowicz (1971) Krakkóban, két zeneakadémista társával, Marcin Galazynnal (1975) és Pawel Baranekkel (1978). Már vagy húsz éve harmonikáztak mindhárman, bizonyára tudták, mit lehet abból a célkitûzésbõl kihozni, hogy úgy szólaljanak meg együtt, ahogy a harmonikabizniszben elõttük még soha senki sehol. Nem kellett sokáig várniuk. 2000-ben már õk kapták a nagydíjat a Penderecki kamarazenei verseny trió kategóriájában, az elsõ lemezük (Pictures) pedig "az év legjobb lemeze" versenyen kaszált. 2001-ben újabb lemezt készítettek (Play-Station), 2002-ben még újabbat Live in Vienna címmel, merthogy idõközben már egyre többet hívogatták õket innen-onnan Európából. De bárhol is jártak, el nem mulasztották, hogy kihúzzanak utcamuzsikálni is, mert mégiscsak az az igazi mérce, ott azonnal kiderül, ha blöfföl az ember. Odahaza, Krakkóban is megvan a jól bevált helyük, a Florianska út és a piactér sarkán. (Mindazonáltal virtualice, vagyis a honlapjukon - www.motiantrio.com - is felkereshetõk, ahol az is kiderül, hogy milyen érzés, amikor a harmonika tokja mellett lecövekel két pár kopasz bakancs, és hogy mennyivel szörnyebb annál, amikor egy kisgyerek áll le és hülye kérdéseket tesz fel.)

H

Nagyjából így jutottunk el 2004 végéhez, amikor a berlini Asphalt Tangónál a Motion Trio elsõ nemzetközi terjesztésû albuma is kijött. (Ami nem azt jelenti, hogy ezzel különösebben gatyáztak volna, éppen úgy vették fel, mintha kiugrottak volna a sarokra: egyetlen nap alatt. Meg amúgy is: elektronikus machinák, effektezés, kütyüzés vagy szemplerezés nélkül.)

S amit hallunk rajta? Az igen! Lengyel barátaink mindenféle görcsös igyekezet nélkül játsszák, ami kedvükre való, márpedig széles kedvük vagyon: a súlyosabb rockos alhangoktól a törékeny mediterrán dallamokig, a gyöngédségtõl a drámai tangós pillanatokig minden belefér. Amibõl akár egy kis felületesség, szétesés is adódhatna, de ezúttal semmi vész: nemcsak hogy szépen, könnyedén megférnek a különféle színek, így együtt egy ki-rívóan eredeti és lebilincselõ táj-képet alkotnak. Mert az semmi, ahogy megtanultak harmonikázni: Janusz Wojtarowicz (s két kollégája) szerzõként is színjeles.

Krakkóban - ott, a zeneakadémia táján, ahol a világzene a kortárs zenébe torkoll - csodák szoktak történni mostanában (lásd még: The Cracow Klezmer Band, Kroke), de ez tényleg mindennek a teteje! Nagyon úgy fest, körül kéne nézni ott a piacon. Lenne kedves szólni, ha valaki tud egy fuvart?

Marton László Távolodó

Asphalt Tango, 2004

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.