Lemez: A hetedik (The Cult: Beyond Good and Evil)

  • - legát -
  • 2001. július 12.

Zene

Leszámítva az egészen korai, illetve az utolsó, kilencvenes évek közepén született darabokat, a Cult mintha mindig ugyanazt játszotta volna. Ian Astbury farkasüvöltése, Billy Duffy gitárriffjei, Matt Sorum pörölycsapásszerű dobolása, rockhimnuszba fordulás, ez volt a bevált Cult-recept. Az összetevők alapján mindez vérciki, roppant kínos, sőt zenészre, hallgatóra nézve megalázó teljesítmény is lehetett volna, gondoljunk csak számos rockegyüttesre, különösen a hazai felhozatal tekintetében.
Leszámítva az egészen korai, illetve az utolsó, kilencvenes évek közepén született darabokat, a Cult mintha mindig ugyanazt játszotta volna. Ian Astbury farkasüvöltése, Billy Duffy gitárriffjei, Matt Sorum pörölycsapásszerű dobolása, rockhimnuszba fordulás, ez volt a bevált Cult-recept. Az összetevők alapján mindez vérciki, roppant kínos, sőt zenészre, hallgatóra nézve megalázó teljesítmény is lehetett volna, gondoljunk csak számos rockegyüttesre, különösen a hazai felhozatal tekintetében.

A Cult azonban más volt. Egy olyan időszakban - nyolcvanas évek közepe - jelentkeztek sallangoktól mentes, tiszta rockzenével, amikor a műfajon belül szinte kizárólag a bohóc kategóriába sorolható metálzenekarok voltak a pályán, így aztán nem csoda, hogy valóban kultuszzenekarrá váltak. A zenekar 1985-ös Love, az 1987-es Electric, de legfőképpen az 1989-es Sonic Temple című lemezeit túlzás nélkül a műfaj legfontosabb darabjai közé sorolhatjuk; ha egy Hendrix- vagy egy Led Zeppelin-album mellé tesszük a polcra, nem fogják lelökni ezeket. Lefogadnám egy százasban, hogy a Cult működése nem kis mértékben járult hozzá, hogy a kilencvenes évek elején a rock ismét a figyelem középpontjába került, és a műfajt bedarálta a mainstream.

Olyannyira, hogy Matt Sorum dobost 1993-ban az aktuális szupersztár Guns ´n´ Roses szerződtette, Astbury és Duffy pedig ugyanebben évben a Pure Cult című válogatáslemez kapcsán megtudhatta, milyen listavezetőnek lenni. 1994-ben még kiadtak egy lemezt, ezt követően azonban a Cult gyakorlatilag megszűnt létezni.

De hát oly korban élünk, amikor azt a szót, hogy "megszűnik", rock- és popzenekarra kimondani több mint könnyelműség. Lassan ott tartunk, hogy a Beatlest leszámítva nincs is olyan együttes, amelyik így vagy úgy, de ne alakulna újjá, ne állna össze ismét, ne hozná létre még egyszer a "klasszikus" felállást. (A legszebb példa éppen Ian Astburyvel kapcsolatos, akit az újjáalakult Doors [!] kért fel énekesnek.)

Ezek után nem csoda, hogy noha 1995-ben hivatalosan is megszűnt a Cult, részükről sem maradhatott el a nagy összeborulás: Astbury, Duffy és Sorum, kiegészülve egy új taggal, Billy Morrisson basszusgitárossal, tavaly stúdióba vonult, hogy elkészítsék legújabb lemezüket, a Beyond Good and Evil címet viselő hetedik Cult-albumot.

Állat.

Ezzel gyakorlatilag mindent elmondtam a lemezről.

Mindazoknak, akiknek az új évezredben hiányzott a rock, hogy azt ne mondjam, az "őszinte", a "kőkemény", azok megnyugodhatnak: akadnak még olyanok, akik gondolnak rájuk.

- legát -

Atlantic/Warner, 2001

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.