Lemez: Bőr, dísz, mű (Hole: Celebrity Skin)

  • Sz. T.
  • 1998. december 10.

Zene

Az egész lemezben a címe a legjobb. A név- és címadás, az nagyon megy Courtney Love-nak. Kezdődött - persze a saját művésznevét követően (merthogy a magát pitbullként jellemző papája után elvileg Harrison volna) - a zenekara nevével: Hole (Lyuk), aztán az első album, Pretty On The Inside (Belül szép, 1991), aztán Live Through This (Ezt átélni, 1994, egy héttel férje, Kurt Cobain öngyilkossága után), most pedig a Celebrity Skin (Híres ember bőre). Amit vásárra visznek. Ami a legvonzóbb árucikk. Amit óvni és ápolni szerződésileg kötelező. Aminek közelébe férkőzni külön embertípust kíván - úgy is mint paparazzo. Ami - ha közelről láthatja valaki - kegyetlenül árulkodik tulajdonosa életmódjáról.

Az egész lemezben a címe a legjobb. A név- és címadás, az nagyon megy Courtney Love-nak. Kezdődött - persze a saját művésznevét követően (merthogy a magát pitbullként jellemző papája után elvileg Harrison volna) - a zenekara nevével: Hole (Lyuk), aztán az első album, Pretty On The Inside (Belül szép, 1991), aztán Live Through This (Ezt átélni, 1994, egy héttel férje, Kurt Cobain öngyilkossága után), most pedig a Celebrity Skin (Híres ember bőre). Amit vásárra visznek. Ami a legvonzóbb árucikk. Amit óvni és ápolni szerződésileg kötelező. Aminek közelébe férkőzni külön embertípust kíván - úgy is mint paparazzo. Ami - ha közelről láthatja valaki - kegyetlenül árulkodik tulajdonosa életmódjáról.

Ebben a két szóban benne van szinte minden, amit Courtney Love az utóbbi években a nyilvánosság számára magából mutatott, és amit a nyilvánosság Courtney Love-ban látott. Benne van a gyűlölt özvegy, aki sokak szerint szétrohasztotta Kurt Cobaint és a Nirvanát. Benne van az egykori groupie és sztriptíztáncosnő, aki színpadon és fotókon imád lenge, tépd-le-rólam selymekben mutatkozni, s aki élete első igazi főszerepét az amerikai pornóipari szabadságharcosról, Larry Flyntről szóló Milos Forman-filmben játszotta, amiért Arany Glóbuszra jelölték, minek köszönhetően immár saját jogán lehet ott a legszmokingosabb estélyeken. Benne van a testőrökkel és ügyvédekkel körülbástyázott, szeszélyes hárpia, aki csak szépet és jót engedne magáról, ha tehetné, s szíve szerint eltétetne láb alól minden vájkálni akaró firkászt és filmest, de ez azért mégsem megy, így csak a lehető legjobban megnehezíti a dolgukat, fenyegetőzik, kidobat, visszatart felhasználási jogokat. És benne van ennek a lemeznek az utóélete is, már amennyiben alig jelent meg, máris összeszólalkozott miatta a médiában Courtney Love és Billy Corgan: a Smashing Pumpkins vezetője ugyanis (akit Kurt Cobain halála után a pletyka összehozott Courtneyval) azt találta nyilatkozni, hogy nélküle ez a lemez meg se születhetett volna, amit Courtney csípőből cáfolt, mondván az egész zenekar és Mike Beinhorn producer megszakadtak, annyit dolgoztak rajta, különben is szexista hülyeség azt képzelni, hogy jól képzett férfi zenészek többet érnek jól képzett női zenészeknél (merthogy rajta kívül még két nő, Melissa Auf Der Maur és Patty Schemel van a Hole-ban, plusz Eric Erlandson gitáros).

Azt hiszem, több van ebben a két szóban, mint az egész lemezben. A gitárzenekari hangzás nagyon ki van keverve, önmagában tökéletes, de semelyik számot sem találtam különösebben emlékezetesnek. Egy sor volt, amire fölkaptam a fejem, a Reasons To Be Beautiful (Ok, hogy szép legyek) egyik versszakának végén azt énekli, hogy "jobb felemelkedni, mint elszürkülni", ami talán Kurt búcsúlevelének egyik mondatára válaszol: "Jobb kiégni, mint elszürkülni." Ettől hirtelen dráma költözik az egyébként legfeljebb ***-os lemezre, beugrik egy régi klip még az előző album idejéből, egy kisfiú volt benne, aki a halott Kurtre hasonlított, a szám címe nem jut eszembe, csak hogy abban is dráma volt, fájdalom, szépség és mélység - mindaz, ami most alig-alig.

Sz. T.

Geffen/BMG,1998

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.