Kiállítás: Előredőlve (Sárkány Sándor művei a Szolnoki Galériában)

  • Bérczes László
  • 1998. december 10.

Zene

Elhúz előttem a 424-es, orromat megcsapja a pálinka erős, szúrós illata. Hát persze hogy igazi. Vastag üvegű restipohárka, féldecis, áll stabilan a pici mozdony rakterében, tudom, a mozdony elemmel megy, és nem sokáig, mert a kiállító művésznek dehogyis van pénze egy héten át járatni ezt a helyes kis modellt itt, a Szolnoki Galériában, ahová kiváltságos elit-kevesek felzúdulására, mások, sokak, örömére (ki hallott még olyat, hogy egy szolnoki kiállításmegnyitón több százan legyenek, és másnap, harmadnap is jöjjenek, sokan) bebocsáttatást nyert ő, a nyeretlen kétéves, szolnoki lakos, aki azért kiállított már Szentendrén, Moszkvában, Párizsban, Budapesten, képzőművészeti színházat rendezett a MU-ban, a PeCsában, stúdiószínházat hozott létre önerőből a Szolnoki Művésztelepen és így tovább. Szóval dehogyis van pénze elemre a kiállító művésznek, de a mozdony, mintha tudná ezt, zötykölődik tovább. És a pálinka is igazi. Hiteles ember hiteles kiállítása. Nem az újatmondás kényszere, nem az üzenet sulykolása, nem a tétlenség lila játéka szüli a műveket. Egy ember mindennapjai - és persze két dolgos keze - teremtik ezeket a megállított, kimerevített jelenetforgácsokat. "Konzervatív művészet", azt látjuk, amiben élünk - persze álomba-emlékbe porlasztva.

Elhúz előttem a 424-es, orromat megcsapja a pálinka erős, szúrós illata. Hát persze hogy igazi. Vastag üvegű restipohárka, féldecis, áll stabilan a pici mozdony rakterében, tudom, a mozdony elemmel megy, és nem sokáig, mert a kiállító művésznek dehogyis van pénze egy héten át járatni ezt a helyes kis modellt itt, a Szolnoki Galériában, ahová kiváltságos elit-kevesek felzúdulására, mások, sokak, örömére (ki hallott még olyat, hogy egy szolnoki kiállításmegnyitón több százan legyenek, és másnap, harmadnap is jöjjenek, sokan) bebocsáttatást nyert ő, a nyeretlen kétéves, szolnoki lakos, aki azért kiállított már Szentendrén, Moszkvában, Párizsban, Budapesten, képzőművészeti színházat rendezett a MU-ban, a PeCsában, stúdiószínházat hozott létre önerőből a Szolnoki Művésztelepen és így tovább. Szóval dehogyis van pénze elemre a kiállító művésznek, de a mozdony, mintha tudná ezt, zötykölődik tovább. És a pálinka is igazi. Hiteles ember hiteles kiállítása. Nem az újatmondás kényszere, nem az üzenet sulykolása, nem a tétlenség lila játéka szüli a műveket. Egy ember mindennapjai - és persze két dolgos keze - teremtik ezeket a megállított, kimerevített jelenetforgácsokat. "Konzervatív művészet", azt látjuk, amiben élünk - persze álomba-emlékbe porlasztva.

Zsákvászon nagykabát támaszkodik a pulthoz, és bámulja kitartón a 424-est. Még nem - már nem indul. Maradunk, mondja szűk szájjal, várakozunk, hogy majd elinduljunk, de addig is maradunk, mondja lehunyt szemmel. Így is lát, hisz otthon van a pályaudvaron. Pályaudvarvilág. Ócska bőröndökkel, kosszal, szeméttel, babakocsival. Babakocsiban néma babák, temeti-óvja-vajúdja őket a nagykabát. Változik a fény, fehérből rózsaszínbe. Fehér babák, rózsaszín babák. Tűzben égnek, vérben áznak.

Amott már gyermekként, akárha megszülve. Ugrókötéllel mérik az időt, egy-kettő, egy-kettő, levegőben durva ingek lobognak, siheder-létezés, babának jövő, nagykabátnak múlt, lényegtelen, értelmetlen pillanat ég bele az időbe, de hiszen ez maga az élet. Futás, csikófutás, róka futása, amikor az egyik láb még nem, a másik már nem, és csak a felsőtest van, és előredőlve a szélben.

Aztán a ruhatár, hosszú nadrág, zakó, nagykabát. Fogasra, vállfára akasztva, természetesen. Vállfák. Zsákvászon fal. Egyikben élet, diavetítő fénye üti át: nagykabát szívében gyermekarc. Már emlék, csak volt, egyszer, angyali időben.

Felnőttlét. Járás-kelés. Katonagőggel, ostoba öntudattal, birtokló magabiztossággal. Idő a mellényzsebben. Mintha mindig így. Jövünk-megyünk, fényt keresünk, hisz az miértünk van, rúgjuk a port talpunk alól, minek az itt, látni se kéne, felfelé nézünk. Bírjuk magunkat, vállfa a kézben, egyenesen állunk, így is, magunktól. Vállfa kardként villan, megvívunk, ha kell.

Általában nem kell. Poroszkálunk, vagyunk, értünk ezt-azt. Kabátunkat megdöntjük, pihengetünk. Kávézgatunk, négy pohár dupla, mokka, tekebábuk az asztalon, fejük felett lámpabura, jó kis bolsevik-polgári csillár, mondjuk úgy ezerkilencszázhatvanból, a kávé gőzölög immár négy évtizede.

Nyúlunk a pohárért, dőlünk előre, billen a nagykabát, bukik a földre, de még nem, még tartja a vállfa, most is előredőlve, de átfúj a szél, nemsokára elérjük a falat, majd, még nem most, a falon öngraffitink évgyűrűi, a földön mocskos nejlonszatyor, benne ceruzánk forgácsai, és a fal tövében, igen, ott hever a nagykabát. Már elhagyatva, még nem kiterítve.

Még nem most. Még a váróterem, a restipult, a pálinka. Még maradunk. Még fordul egyet a 424-es. Nagykabát, fűtő, tartós elem.

Bérczes László

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.