Kiállítás: Előredőlve (Sárkány Sándor művei a Szolnoki Galériában)

  • Bérczes László
  • 1998. december 10.

Zene

Elhúz előttem a 424-es, orromat megcsapja a pálinka erős, szúrós illata. Hát persze hogy igazi. Vastag üvegű restipohárka, féldecis, áll stabilan a pici mozdony rakterében, tudom, a mozdony elemmel megy, és nem sokáig, mert a kiállító művésznek dehogyis van pénze egy héten át járatni ezt a helyes kis modellt itt, a Szolnoki Galériában, ahová kiváltságos elit-kevesek felzúdulására, mások, sokak, örömére (ki hallott még olyat, hogy egy szolnoki kiállításmegnyitón több százan legyenek, és másnap, harmadnap is jöjjenek, sokan) bebocsáttatást nyert ő, a nyeretlen kétéves, szolnoki lakos, aki azért kiállított már Szentendrén, Moszkvában, Párizsban, Budapesten, képzőművészeti színházat rendezett a MU-ban, a PeCsában, stúdiószínházat hozott létre önerőből a Szolnoki Művésztelepen és így tovább. Szóval dehogyis van pénze elemre a kiállító művésznek, de a mozdony, mintha tudná ezt, zötykölődik tovább. És a pálinka is igazi. Hiteles ember hiteles kiállítása. Nem az újatmondás kényszere, nem az üzenet sulykolása, nem a tétlenség lila játéka szüli a műveket. Egy ember mindennapjai - és persze két dolgos keze - teremtik ezeket a megállított, kimerevített jelenetforgácsokat. "Konzervatív művészet", azt látjuk, amiben élünk - persze álomba-emlékbe porlasztva.

Elhúz előttem a 424-es, orromat megcsapja a pálinka erős, szúrós illata. Hát persze hogy igazi. Vastag üvegű restipohárka, féldecis, áll stabilan a pici mozdony rakterében, tudom, a mozdony elemmel megy, és nem sokáig, mert a kiállító művésznek dehogyis van pénze egy héten át járatni ezt a helyes kis modellt itt, a Szolnoki Galériában, ahová kiváltságos elit-kevesek felzúdulására, mások, sokak, örömére (ki hallott még olyat, hogy egy szolnoki kiállításmegnyitón több százan legyenek, és másnap, harmadnap is jöjjenek, sokan) bebocsáttatást nyert ő, a nyeretlen kétéves, szolnoki lakos, aki azért kiállított már Szentendrén, Moszkvában, Párizsban, Budapesten, képzőművészeti színházat rendezett a MU-ban, a PeCsában, stúdiószínházat hozott létre önerőből a Szolnoki Művésztelepen és így tovább. Szóval dehogyis van pénze elemre a kiállító művésznek, de a mozdony, mintha tudná ezt, zötykölődik tovább. És a pálinka is igazi. Hiteles ember hiteles kiállítása. Nem az újatmondás kényszere, nem az üzenet sulykolása, nem a tétlenség lila játéka szüli a műveket. Egy ember mindennapjai - és persze két dolgos keze - teremtik ezeket a megállított, kimerevített jelenetforgácsokat. "Konzervatív művészet", azt látjuk, amiben élünk - persze álomba-emlékbe porlasztva.

Zsákvászon nagykabát támaszkodik a pulthoz, és bámulja kitartón a 424-est. Még nem - már nem indul. Maradunk, mondja szűk szájjal, várakozunk, hogy majd elinduljunk, de addig is maradunk, mondja lehunyt szemmel. Így is lát, hisz otthon van a pályaudvaron. Pályaudvarvilág. Ócska bőröndökkel, kosszal, szeméttel, babakocsival. Babakocsiban néma babák, temeti-óvja-vajúdja őket a nagykabát. Változik a fény, fehérből rózsaszínbe. Fehér babák, rózsaszín babák. Tűzben égnek, vérben áznak.

Amott már gyermekként, akárha megszülve. Ugrókötéllel mérik az időt, egy-kettő, egy-kettő, levegőben durva ingek lobognak, siheder-létezés, babának jövő, nagykabátnak múlt, lényegtelen, értelmetlen pillanat ég bele az időbe, de hiszen ez maga az élet. Futás, csikófutás, róka futása, amikor az egyik láb még nem, a másik már nem, és csak a felsőtest van, és előredőlve a szélben.

Aztán a ruhatár, hosszú nadrág, zakó, nagykabát. Fogasra, vállfára akasztva, természetesen. Vállfák. Zsákvászon fal. Egyikben élet, diavetítő fénye üti át: nagykabát szívében gyermekarc. Már emlék, csak volt, egyszer, angyali időben.

Felnőttlét. Járás-kelés. Katonagőggel, ostoba öntudattal, birtokló magabiztossággal. Idő a mellényzsebben. Mintha mindig így. Jövünk-megyünk, fényt keresünk, hisz az miértünk van, rúgjuk a port talpunk alól, minek az itt, látni se kéne, felfelé nézünk. Bírjuk magunkat, vállfa a kézben, egyenesen állunk, így is, magunktól. Vállfa kardként villan, megvívunk, ha kell.

Általában nem kell. Poroszkálunk, vagyunk, értünk ezt-azt. Kabátunkat megdöntjük, pihengetünk. Kávézgatunk, négy pohár dupla, mokka, tekebábuk az asztalon, fejük felett lámpabura, jó kis bolsevik-polgári csillár, mondjuk úgy ezerkilencszázhatvanból, a kávé gőzölög immár négy évtizede.

Nyúlunk a pohárért, dőlünk előre, billen a nagykabát, bukik a földre, de még nem, még tartja a vállfa, most is előredőlve, de átfúj a szél, nemsokára elérjük a falat, majd, még nem most, a falon öngraffitink évgyűrűi, a földön mocskos nejlonszatyor, benne ceruzánk forgácsai, és a fal tövében, igen, ott hever a nagykabát. Már elhagyatva, még nem kiterítve.

Még nem most. Még a váróterem, a restipult, a pálinka. Még maradunk. Még fordul egyet a 424-es. Nagykabát, fűtő, tartós elem.

Bérczes László

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.