Lemez: Életrajza sincsen (Amp Fiddler: Waltz Of A Ghetto Fly)

Zene

Az ember, akit Joseph Anthony Fiddlernek hívnak, úgy ötven körül járhat, és most jelentette meg az elsõ szólóalbumát. Ez persze nem azt jelenti, hogy Joseph "Amp" Fiddler késõn érõ típus, hanem mást jelent: azt például, hogy nem muszáj olyan õrületesen nyomakodni, mert ha van minek, elõbb-utóbb úgyis eljön az ideje. Tessenek csak belehallgatni a Waltz Of A Ghetto Flyba, és rögtön kiderül: most nem csupán összeállt egy lemez, hanem bizony "eljött az idõ".

Az ember, akit Joseph Anthony Fiddlernek hívnak, úgy ötven körül járhat, és most jelentette meg az elsõ szólóalbumát. Ez persze nem azt jelenti, hogy Joseph "Amp" Fiddler késõn érõ típus, hanem mást jelent: azt például, hogy nem muszáj olyan õrületesen nyomakodni, mert ha van minek, elõbb-utóbb úgyis eljön az ideje. Tessenek csak belehallgatni a Waltz Of A Ghetto Flyba, és rögtön kiderül: most nem csupán összeállt egy lemez, hanem bizony "eljött az idõ".

Az idõnek arról a szeletérõl, ami a Ghetto Flyt megelõzte, keveset tudunk. A billentyûs Amp Fiddlernek, már ami a beletekintést illeti, szinte életrajza sincsen. Detroitban született, klasszikus zenét és dzsesszt tanult, kezdetben egy Enchantment nevû társasággal próbálkozott, és rajongott a Sly and the Family Stone-ért. Pontosabban: a hatása alá került. Hiszen akikkel késõbb együtt munkálkodott, hasonló bagázs volt mind - fúziós funk dzsesszel, rhythm and blueszal, pszichedéliával, technóval. Prince, Brand New Heavies, Ramsey Lewis, Moodymann, Jamiroquai, s különösen a Clinton-féle P-Funk All Stars: velük tizenkét éven át. Többnyire vele tartott a bratyója, a basszeres Thomas Fiddler is, 1990-ben - Mr Fiddler néven és With Respect címmel - egy albumot is összehoztak, még visszhangtalanul.

A hetvenes évek közepén komolyan tartani kellett attól, hogy a klasszikus funkyból minden tartást és erõt kiszív a diszkómozgalom. Hogy kik úszták meg és kik süppedtek bele, azt inkább hagy-juk; azt viszont nagyon jó hallani, ahogy a dzsesszfunk, a hiphop, az acid dzsessz (és így tovább) után most megvillantak a funky gyökerei az elektronikus tánczenében is. Egyszóval "high-tech" + szolid "old school" - sarkítva így fest a Ghetto Fly képlete, ami annyit tesz, hogy a naprakész kütyük mellett régi vágású gitárokat és billentyûket hallunk, közben pedig vagy hiányoljuk a "frankó" dobokat, vagy olyan fiatalok vagyunk, hogy nem. Életkor függvénye lehet azon felismerés is, hogy Amp Fiddler hangja milyen közel áll Stevie Wonderéhoz, bár lehet, hogy ezt rosszul látom.

A Ghetto Flyt két maxi, a Basementality és a Love and War elõzte meg, de azokat már békén lehet hagyni, az összes számuk itt van. És ez nem csupán gazdasági kérdés: a Ghetto Fly éppen arról szól, hogy bármelyik számából kitelik egy "kislemezes" sláger. Fülük is van, farkuk is van, kiválóan bánnak a dallamokkal, megvan a maguk íze együtt és külön-külön is, talán csak az elborultabb (iraki) Love & War lóg ki, de azon meg nem csodálkozunk.

Az efféle dalok befogadásához nem szükséges jártasnak lenni a fekete tánczene utóbbi évtizedeiben, de ha véletlenül úgy alakult, akkor külön öröm rácsodálkoz-ni George Clinton dörmögésére (Waltz Of A Ghetto Fly) vagy egy Jimmy Smitht idézõ Hammond-hangszínre (Soul Divine).

Ez már döfi, ilyen az "igényes popzene", zárhatnánk e mihaszna közhellyel, de mindennek van határa. Az viszont tényleg példás, amikor egy "trendi" stílusnak múltja (is) van.

Marton László Távolodó

Genuine/CLS, 2004

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.