Lemez: Életrajza sincsen (Amp Fiddler: Waltz Of A Ghetto Fly)

Zene

Az ember, akit Joseph Anthony Fiddlernek hívnak, úgy ötven körül járhat, és most jelentette meg az elsõ szólóalbumát. Ez persze nem azt jelenti, hogy Joseph "Amp" Fiddler késõn érõ típus, hanem mást jelent: azt például, hogy nem muszáj olyan õrületesen nyomakodni, mert ha van minek, elõbb-utóbb úgyis eljön az ideje. Tessenek csak belehallgatni a Waltz Of A Ghetto Flyba, és rögtön kiderül: most nem csupán összeállt egy lemez, hanem bizony "eljött az idõ".

Az ember, akit Joseph Anthony Fiddlernek hívnak, úgy ötven körül járhat, és most jelentette meg az elsõ szólóalbumát. Ez persze nem azt jelenti, hogy Joseph "Amp" Fiddler késõn érõ típus, hanem mást jelent: azt például, hogy nem muszáj olyan õrületesen nyomakodni, mert ha van minek, elõbb-utóbb úgyis eljön az ideje. Tessenek csak belehallgatni a Waltz Of A Ghetto Flyba, és rögtön kiderül: most nem csupán összeállt egy lemez, hanem bizony "eljött az idõ".

Az idõnek arról a szeletérõl, ami a Ghetto Flyt megelõzte, keveset tudunk. A billentyûs Amp Fiddlernek, már ami a beletekintést illeti, szinte életrajza sincsen. Detroitban született, klasszikus zenét és dzsesszt tanult, kezdetben egy Enchantment nevû társasággal próbálkozott, és rajongott a Sly and the Family Stone-ért. Pontosabban: a hatása alá került. Hiszen akikkel késõbb együtt munkálkodott, hasonló bagázs volt mind - fúziós funk dzsesszel, rhythm and blueszal, pszichedéliával, technóval. Prince, Brand New Heavies, Ramsey Lewis, Moodymann, Jamiroquai, s különösen a Clinton-féle P-Funk All Stars: velük tizenkét éven át. Többnyire vele tartott a bratyója, a basszeres Thomas Fiddler is, 1990-ben - Mr Fiddler néven és With Respect címmel - egy albumot is összehoztak, még visszhangtalanul.

A hetvenes évek közepén komolyan tartani kellett attól, hogy a klasszikus funkyból minden tartást és erõt kiszív a diszkómozgalom. Hogy kik úszták meg és kik süppedtek bele, azt inkább hagy-juk; azt viszont nagyon jó hallani, ahogy a dzsesszfunk, a hiphop, az acid dzsessz (és így tovább) után most megvillantak a funky gyökerei az elektronikus tánczenében is. Egyszóval "high-tech" + szolid "old school" - sarkítva így fest a Ghetto Fly képlete, ami annyit tesz, hogy a naprakész kütyük mellett régi vágású gitárokat és billentyûket hallunk, közben pedig vagy hiányoljuk a "frankó" dobokat, vagy olyan fiatalok vagyunk, hogy nem. Életkor függvénye lehet azon felismerés is, hogy Amp Fiddler hangja milyen közel áll Stevie Wonderéhoz, bár lehet, hogy ezt rosszul látom.

A Ghetto Flyt két maxi, a Basementality és a Love and War elõzte meg, de azokat már békén lehet hagyni, az összes számuk itt van. És ez nem csupán gazdasági kérdés: a Ghetto Fly éppen arról szól, hogy bármelyik számából kitelik egy "kislemezes" sláger. Fülük is van, farkuk is van, kiválóan bánnak a dallamokkal, megvan a maguk íze együtt és külön-külön is, talán csak az elborultabb (iraki) Love & War lóg ki, de azon meg nem csodálkozunk.

Az efféle dalok befogadásához nem szükséges jártasnak lenni a fekete tánczene utóbbi évtizedeiben, de ha véletlenül úgy alakult, akkor külön öröm rácsodálkoz-ni George Clinton dörmögésére (Waltz Of A Ghetto Fly) vagy egy Jimmy Smitht idézõ Hammond-hangszínre (Soul Divine).

Ez már döfi, ilyen az "igényes popzene", zárhatnánk e mihaszna közhellyel, de mindennek van határa. Az viszont tényleg példás, amikor egy "trendi" stílusnak múltja (is) van.

Marton László Távolodó

Genuine/CLS, 2004

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.