Lemez: Elvan a gyerek, ha játszik (The Strike Boys: Playtime)

  • 2004. március 25.

Zene

Tommy Yamaha és Martin Kaiser (alias The Strike Boys) az utóbbi bő fél évtized legtermékenyebb és legszórakoztatóbb zenekészítői közé tartoznak: első nagylemezük még a brit Wall Of Soundnál jött ki, majd jött a második (a lapunk által is méltatott Grapefruit Flavoured Green Tea Time), immár hazai (német) kiadónál, a Stereo Deluxe-nál, s most már a harmadiknál tartanak, a színvonal pedig lépésről lépésre egyre csak javul. S akkor még nem is említettük a Strike Boys zseniális remixeit (pl. Malente: I Sell Marihuana) és a tagok más zenésztársakkal közös kollaborációit (lásd Yamaha vs. Eletrico: Phoenix City).

Tommy Yamaha és Martin Kaiser (alias The Strike Boys) az utóbbi bő fél évtized legtermékenyebb és legszórakoztatóbb zenekészítői közé tartoznak: első nagylemezük még a brit Wall Of Soundnál jött ki, majd jött a második (a lapunk által is méltatott Grapefruit Flavoured Green Tea Time), immár hazai (német) kiadónál, a Stereo Deluxe-nál, s most már a harmadiknál tartanak, a színvonal pedig lépésről lépésre egyre csak javul. S akkor még nem is említettük a Strike Boys zseniális remixeit (pl. Malente: I Sell Marihuana) és a tagok más zenésztársakkal közös kollaborációit (lásd Yamaha vs. Eletrico: Phoenix City).

A legfrissebb, kellemesen eklektikus album a Playtime Theme kísértethangos-savazós, vésztjóslóan hömpölygő breakbeatjével indul, majd jön a maxisláger, az I'm a Witness a kartárs (labelmate) Emo érzelemteli vokáljával: dinamikus, dubos, igazi tánczene. A Free MC Blaze hangjával kezelt kemény funk, a korábban maxi B oldalként megjelent Cocaine Is A Sin pedig szép kísérőzene lenne egy depressziós hangulatú tekerős diafilmhez vagy egy mentálhigiénés felhangú nyolcvanas évekbéli videokliphez.

A Find My Way Cyrena Dunbar csodálatos vokáljával igazi retro trip-hop cirka tíz évvel ezelőttről, a Down Down Down kedves, igazi partizáró, romantikus darab, melyre ravaszul ráúszik az Everybody (ismét MC Blaze nőiesen kemény tósztolásával), egy vérbeli, együtt ugrálós, karlengetős szerzemény. Innentől kezdve némileg gyorsul a tempó: az It's On You funky breakbeat tánczenéje (ezúttal Eddie Greene szívdöglesztő énekével) halálbiztosan beindítja a ritmikus végtagkoordinációt, majd megint egy lassúbb szám jön - a Wot? a Primal Scream klasszikus Loadedjának sajátos, ihletett parafrázisa. A rá következő Outer Space lassú tempójú, utazós zenéje a maga édes ufóhangjaival igazi, tudományos-fantasztikusan romantikus darab, a súlytalanság sajátos körülményeihez igazítva, majd a Deeper One habkönnyű kis rajzfilmzenéje után a végén jön még a Malentével közösen készített, egyhén retroelektro beütésű No Music némi vokóderrel torzított vokállal, és joggal érezhetjük: immár teljes a spektrum, sikeres volt az ujjgyakorlat. Végighallgatva a több mint egyórás tömény zeneanyagot, valószínűleg mindenki elégedetten konstatálhatja: jó vásárt csinált a Playtime-mal, mely otthoni és dj-felhasználásra egyaránt erősen javallott.

- minek -

Stereo Deluxe/Deep Distribution, 2004

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.