Lemez: Fiúról apára (Banda Ionica: Matri Mia)

  • 2002. december 12.

Zene

Akilencvenes évek közepére, mikor is a rezeszenék reneszánsza világszerte kulminált, két jellegzetes csoportot képeztek az ilyen bandák. Az egyikben "apáról fiúra szállva" a maga bevett útját járta e tradíció, míg a másik azzal tűnt ki, hogy más műfajokból - így például a dzsesszből vagy a rockból - "rácsodálkozva" nyergeltek át az előadói. Ily módon, vagyis a műfaji és geográfiai határokon felülemelkedve született meg Kölnben a Schäl Sick Brass Band, New Yorkban a Frank London´s Klezmer Brass Allstars, Londonban a Bollywood Brass Band, Beninben a Gangbé Brass Band - azokat említve csak, akik az utóbbi években megfordultak Magyarországon.
Akilencvenes évek közepére, mikor is a rezeszenék reneszánsza világszerte kulminált, két jellegzetes csoportot képeztek az ilyen bandák. Az egyikben "apáról fiúra szállva" a maga bevett útját járta e tradíció, míg a másik azzal tűnt ki, hogy más műfajokból - így például a dzsesszből vagy a rockból - "rácsodálkozva" nyergeltek át az előadói. Ily módon, vagyis a műfaji és geográfiai határokon felülemelkedve született meg Kölnben a Schäl Sick Brass Band, New Yorkban a Frank London´s Klezmer Brass Allstars, Londonban a Bollywood Brass Band, Beninben a Gangbé Brass Band - azokat említve csak, akik az utóbbi években megfordultak Magyarországon.

Remélhetőleg a Banda Ionicára sem kell sokáig várni.

Szicíliában mintegy százötven éves múltra tekintenek vissza a rezeszenekarok - ott bandának nevezik őket -, különösen választékos temetkezési és szakrális repertoárral. A Banda Ionicát tucatnyi ilyen társulatból verbuválta a torinói Mau Mau-alapító Fabio Barovero és a Mau Mautól Manu Chaóig már többekkel jeleskedett Roy Paci. Plebejus hőseink előbb - 1997-ben - a Banda Maulerával álltak össze, onnantól nem volt visszaút: a végére kellett járni, hogy a kortárs zenékből és szövegekből vajon mit bír el ez a hagyomány. Mindazonáltal az első Banda Ionica-album, az örökzöld temetkezési indulókat tartalmazó ´98-as Passione még egészen visszafogottnak bizonyult.

Hanem most a Matri Mia már egy minden porcikájában vadonatúj áru. Ennek Barovero és Paci írta a nagyobbik felét, közel álló szellemiségű énekeseket lebegtetve a szemük előtt. Macaco El Mono Locót, Mauro Ermanno Gionavardit, Arthur H-t, Cristina Zavallonit és Vinocio Caposselát, akik bizony - spanyolul, franciául és németül is - egészen rendkívüli dolgokat művelnek itt, hol súlyosbítva, hol ellenpontozva a darabok jellemző pátoszát. De tűnjenek bármily bizarrnak, távol áll tőlük az erőltetettség: olyankor is sokkal inkább feszültséget keltő, mintsem hiteltelen-terhes a jelenlétük. (Ahogy a hangszerelést szordínósan árnyaló elektronika sem lóg ki a képből.)

Ilyet még nem hallottam - ennek a lemeznek a klasszicizáló, a tradicionális és az avantgárd vonásai együtt elképesztőek. Ami annyit tesz: ezúttal "fiúról apára" nem kevesebb szállt, mint viszont - ugyan kissé kusza párhuzam ez, ráadásul a (lemez) címe azt jelenti: anyám.

De hogy ritka különleges élmény, azt igazán komolyan mondom.

Marton László Távolodó

Felmay, 2002

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.