Lemez: Föl, föl, ti rabjai a sörnek... (Mantra: Embert játszani)

  • Zsille Ákos
  • 2000. december 14.

Zene

Amantra szó szanszkritül szent szöveget jelent, amely kinyitja a lélek kapuit, egy kicsit úgy, mint Ali Babának a "szezám tárulj". Csak azért kicsit többször kell mondogatni, de hát ennyivel strapásabb a mesénél a valóság.
Amantra szó szanszkritül szent szöveget jelent, amely kinyitja a lélek kapuit, egy kicsit úgy, mint Ali Babának a "szezám tárulj". Csak azért kicsit többször kell mondogatni, de hát ennyivel strapásabb a mesénél a valóság.

A négy kemény rockernek álcázott lélekmentő azért állt össze, vegyük már észre, hogy ez a jó kis szappanoperásra vett világunk nagy átverés, egy Maya nevű boszorkány műve, aki marionettfiguraként táncoltat minket, az érzékeinken, a vágyainkon és a korlátolt elménken keresztül. A fiúk koordinátarendszere adott, tekintettel arra, hogy a négytagú együttesből hárman gyakorló művelői a bahti yogának - közismertebben "krisnások".

Itt tehát nem arról van szó, hogy pár szomorú sorsú fiatalember fizetés után egy héttel rádöbben arra, hogy szar az élet. Merthogy a védikus bölcselet szerint ez a mi életünk nem is jó, és nem is rossz, hanem úgy, ahogy van, illúzió.

Szóval ezek a derék emberek csak bőgetik a gitárt, meg pörög a dob, ahogy fémzenészeknél illik, miközben se husi, se pia, se egy kis lottózás, hogy a többiről már ne is beszéljek. A dolog persze nem ettől érdekes, hanem hogy állat kemény zenével és hanggal nem arra szólítanak fel, hogy végezzem ki a családomat, vagy hogy mit kell tennem minden nőnemű lénnyel, hanem arról szól a motyó, hogy mi, a hallgatóság ébredjünk már fel végre.

Ezzel együtt a CD-jük tizenegy száma nem egy krisnás verbunk. Egy szám kivételével nem is szanszkritül énekelnek, a szövegek még csak nem is a Bhagavad Gita szó szerinti fordításai. Sőt a gyengébb idegzetűek bármely világvallás hitüzeneteit is kivehetik belőle: nem ez a test vagy, ami mulandó, és anyag, hanem egy lélek, ami örök és anyagon túli. És ez a lélek visszavágyik teremtőjéhez, nevezze őt ki-ki, ahogy jólesik.

Zsille Ákos

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.