Lemez: Folytatása következettBuena Vista Social Club presents Omara Portuondo

  • m. l. t.
  • 2000. június 1.

Zene

Az egyetlen asszonytól, aki felbukkant a Buena Vista Social Club idős urai között, egy kicsit tartott Ry Cooder. Nem az adottságaitól, természetesen, hanem hogy nehezebb lesz megtalálni azt a csomópontot, amely a nép- és a populáris zene felől egyaránt megközelíthető (mint az ugyancsak boleróénekes Ibrahim Ferrer esetében). Most, hogy már kapható az album, nem tudom, mire jutottak azzal a ponttal, vélhetően összejött - de én akkor is odavagyok, ha nem. Sőt. Hajlok rá, még Ferrerénél is jobban kedvelem.

Az egyetlen asszonytól, aki felbukkant a Buena Vista Social Club idős urai között, egy kicsit tartott Ry Cooder. Nem az adottságaitól, természetesen, hanem hogy nehezebb lesz megtalálni azt a csomópontot, amely a nép- és a populáris zene felől egyaránt megközelíthető (mint az ugyancsak boleróénekes Ibrahim Ferrer esetében). Most, hogy már kapható az album, nem tudom, mire jutottak azzal a ponttal, vélhetően összejött - de én akkor is odavagyok, ha nem. Sőt. Hajlok rá, még Ferrerénél is jobban kedvelem.

Omara Portuondo az ötvenes években tündökölt. Egy lexikális szócikk azt írhatná róla, hogy a havannai Tropicana kabaréban táncolt, a Cuarteto de Orlando de la Rosa zenekarban kezdett énekelni, megjárta az Orquester Anacaona és az Aida Diestro női énekegyütteseket, Nat King Cole és Edith Piaf társaságában turnézott, s mint Wim Wenders filmjében elmesélte, gyermekkorában a szüleitől tanulta a Buena Vista Social Clubra került Veinte A–os című számot.

Omara dalai pillanatok alatt a fülbe fészkelődnek most is, és igen kevés hajlandóságot mutatnak onnan odébbállni. Bolerók és habanérák ezek legfőképpen, vagyis szívszorítás, gyöngülés - továbbá nagyon úgy tetszik, ebben a negyven percben csupa-csupa örökzöld finom szele lengedez, légyen bár George és Ira Gershwin klasszikusa, az El hombre que yo amé az egyetlen közeli ismerősünk. Miként az igen népes zenekarból is visszaköszön Compay Segundo és Eliades Ochoa gitárja, Ferrer hangja, Orlando López bőgője és Rubén González zongorája - fel ne merülhessen, hogy egy másik klubba tévedtünk.

Tessék utánajárni. A Művész moziban már kapható a lemez, és csak háromszáz kilométerrel van odébb Wiesen, ahol június 25-én négytől egymást követik a Buena Vista legendái(ból): Ibrahim Ferrer együttese, Rubén González zenekara Omarával és az Afro Cuban All Stars. (Jegyrendelés, információ: Mafioso Records: 06/30/933-0652) Tessék utánajárni, jár ez nekünk, ha jól gondolom.

m. l. t.

World Circuit, 2000

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.