Lemez: Folytatása következettBuena Vista Social Club presents Omara Portuondo

  • m. l. t.
  • 2000. június 1.

Zene

Az egyetlen asszonytól, aki felbukkant a Buena Vista Social Club idős urai között, egy kicsit tartott Ry Cooder. Nem az adottságaitól, természetesen, hanem hogy nehezebb lesz megtalálni azt a csomópontot, amely a nép- és a populáris zene felől egyaránt megközelíthető (mint az ugyancsak boleróénekes Ibrahim Ferrer esetében). Most, hogy már kapható az album, nem tudom, mire jutottak azzal a ponttal, vélhetően összejött - de én akkor is odavagyok, ha nem. Sőt. Hajlok rá, még Ferrerénél is jobban kedvelem.

Az egyetlen asszonytól, aki felbukkant a Buena Vista Social Club idős urai között, egy kicsit tartott Ry Cooder. Nem az adottságaitól, természetesen, hanem hogy nehezebb lesz megtalálni azt a csomópontot, amely a nép- és a populáris zene felől egyaránt megközelíthető (mint az ugyancsak boleróénekes Ibrahim Ferrer esetében). Most, hogy már kapható az album, nem tudom, mire jutottak azzal a ponttal, vélhetően összejött - de én akkor is odavagyok, ha nem. Sőt. Hajlok rá, még Ferrerénél is jobban kedvelem.

Omara Portuondo az ötvenes években tündökölt. Egy lexikális szócikk azt írhatná róla, hogy a havannai Tropicana kabaréban táncolt, a Cuarteto de Orlando de la Rosa zenekarban kezdett énekelni, megjárta az Orquester Anacaona és az Aida Diestro női énekegyütteseket, Nat King Cole és Edith Piaf társaságában turnézott, s mint Wim Wenders filmjében elmesélte, gyermekkorában a szüleitől tanulta a Buena Vista Social Clubra került Veinte A–os című számot.

Omara dalai pillanatok alatt a fülbe fészkelődnek most is, és igen kevés hajlandóságot mutatnak onnan odébbállni. Bolerók és habanérák ezek legfőképpen, vagyis szívszorítás, gyöngülés - továbbá nagyon úgy tetszik, ebben a negyven percben csupa-csupa örökzöld finom szele lengedez, légyen bár George és Ira Gershwin klasszikusa, az El hombre que yo amé az egyetlen közeli ismerősünk. Miként az igen népes zenekarból is visszaköszön Compay Segundo és Eliades Ochoa gitárja, Ferrer hangja, Orlando López bőgője és Rubén González zongorája - fel ne merülhessen, hogy egy másik klubba tévedtünk.

Tessék utánajárni. A Művész moziban már kapható a lemez, és csak háromszáz kilométerrel van odébb Wiesen, ahol június 25-én négytől egymást követik a Buena Vista legendái(ból): Ibrahim Ferrer együttese, Rubén González zenekara Omarával és az Afro Cuban All Stars. (Jegyrendelés, információ: Mafioso Records: 06/30/933-0652) Tessék utánajárni, jár ez nekünk, ha jól gondolom.

m. l. t.

World Circuit, 2000

Figyelmébe ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -

A kanadai performer-zenész-költő jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.

Kiágyazódás az autokráciából

  • Fleck Zoltán

Királyi út nincs. A sötét és büdös autokrá­ciából szűk, bizonytalan ösvények, apró lépé­sek vezetnek ki. Bármennyire is türelmetlenek vagyunk, meg kell becsülnünk ezeket; sok kis elmozdulás adhat lendületet a demokratikus fordulathoz.