Táncszínház: Szelíd diktatúra(Tanztheater Wuppertal, Pina Bausch: Zöld föld - Vígszínház)

  • - sisso -
  • 2000. június 1.

Zene

Idősödő táncosnő ül üres ajtókeretben hervadt kalappal a fején Maartin Vanden Abeele belga fotográfus képén. Posztmodern ikon, piszkafa tánckirálynő, wuppertali boszorkány, a testek Derridája. Ki tudja, mit néz olyan távol, pláne mire gondol, de amolyan táncbűnözőforma. Nevét 1974 óta a világon Texastól Budapestig mindenhol ismerik és keresik. Huszonegynéhány év alatt több mint harminc egész estés darabot csinált a Wuppertal színházzal. Van, aki máglyán sütögetné, és van, aki istenként tiszteli.
Idősödő táncosnő ül üres ajtókeretben hervadt kalappal a fején Maartin Vanden Abeele belga fotográfus képén. Posztmodern ikon, piszkafa tánckirálynő, wuppertali boszorkány, a testek Derridája. Ki tudja, mit néz olyan távol, pláne mire gondol, de amolyan táncbűnözőforma. Nevét 1974 óta a világon Texastól Budapestig mindenhol ismerik és keresik. Huszonegynéhány év alatt több mint harminc egész estés darabot csinált a Wuppertal színházzal. Van, aki máglyán sütögetné, és van, aki istenként tiszteli.

Mindenesetre Pina Bausch legalább úgy fogja beírni a nevét a táncművészetbe, mint Freud a pszichológia tudományába. Eltérő vélemények születhetnek róla, találhatnak porszemet a gépezetében, lehet imádni és tagadni, utánozni is, de amit képvisel, azzal számolni kell, kikerülni hiábavaló próbálkozás. Legjobban az jár, aki inspirációt merít belőle, mint ahogyan sokan megtették már, nem is csak táncosok. Valamit megváltoztatott, más keretbe foglalt a színpadon, és az visszavonhatatlan. Mondhatjuk úgy is, hogy Pinánál

minden más,

műve eltér minden eddigi táncszínháztól. Mint utazó titkos ügynök, átértelmezte a történeteket, úgy szolgáltatja az esszenciájukat, hogy tulajdonképpen csak szövetmintákat mutat belőlük, időnként ismételve a cselekvéssorokat, amitől olyan az egész, mintha valóban folyamat lenne, holott valójában elkápráztatás, merő tánctanfolyam. A néző emlékezetből kénytelen előhívni a képeket. Az előhívó oldat a kollektív, alaposabb megfigyelés után az egyéni identitás maga. Nem mintha a díszletei és a jelmezek nem volnának pazarlók, csak úgy beépülnek az előadásba, mint tégla a bűnszövetkezetbe. Használ szövegeket, de nem klasszikusokat, hanem a táncosai által kitaláltakat vagy általa írtakat. A szöveggel való manipulációt, a színészek hangjára, egyéniségére szabott textusokat persze már több kísérleti színházban is használnak, de Bauschnál a klasszikusan kiművelt test és a mozgás ellentételezi a formabontó, látszólag széthulló szövegeket. Abban, hogy színészei valóságos típusfigurák, arcuk újra és újra felismerhető, látszólag visszatér az ősi játékokhoz, de nála valójában nem állandó álarcokat hordanak a táncosok, hanem ilyenek az életben is. Nincs szükségük vendégbőrre. Intrikusok, kötekedők, kedvesek, undokok, elfogadók, dilisek.

Nem történt ez nagyon másképp a legutóbbi, magyar anziksz csúfnevű előadásukon sem, amelynek a munkacíme Egy előadás volt, aztán, mint általában, az előadás közben nyerte el végleges címét, a kissé bugyuta Zöld földet. Nyilván már mindenki tudja, hogy előzetes szociokulturális tapasztalatgyűjtés előzte meg az előadást, amire Pina Bausch Magyarországot szemelte ki, illetve Erdélyt. Van neki ez a furcsa kötődése a magyar kultúrához. Nyírmihályditól a Gellért-hegyig folyt a vizsgálódás nemzetközi szponzorok támogatásával és egy maroknyi magyar bevonásával. Tavaly még a Ráckertben is lehetett találkozni a koreográfusnővel. Beolvadt a murvába, és biztos azon gondolkodott, hogy milyen jó a fürdők, a kocsmák meg a posztamenscipők városában élni. Mégsem lett magyar a produkció, nem mi vagyunk az a vidám piknikező csapat Peter Pabst díszlettervező mohából, fűből, páfrányból épített lenyűgöző, drága és főleg elfordítható hegyoldalával szemben. Pedig hízelgő lehetne nekünk, frusztrált patriótáknak a rólunk alkotott kép, a matyó bokréta, a mosolyalbum, a csárdás közhelygyűjtemény, miközben állandó pisilésre késztet a színpadon csobogó víz, ha magyar. A tánclények azt játszották el, ők hogyan érezték magukat nálunk mint vendégek, vagyis milyenek ők, milyenek vagyunk mi így együtt. Hogyan táncolunk végig egy bevásárlást, egy kínzó munkanapot, egy vagy több halálos szerelmet, hogyan lejtünk a füstben, a ködben, a platform shoesban (érdekes módon ez minden vendégművésznek feltűnik nálunk), asztalon, réten, hogyan rockandrollozunk át éjszakákat és nappalokat a föld alatt, turistákkal a szánkban. De főleg azt, hogyan örülünk, és hogy

minden nap ünnep

Valaki elkezdett valamit, aztán követhetetlen tempóban jöttek a többiek, egyre gyorsabban, majd le is épültek a témáról sorban. Kétszer egy hosszú órán át hoszabb-rövidebb futamokban fújtak füstöt a nő hajába, hogy eresszen a feje, akrobatikusan megszüntették a gravitációt fotel és test között, vödröket hoztak vízzel, és felszabadultan locsolták egymást, repkedtek is, esküszöm, elhúztak a fejünk fölött. Építettek házat, tyúkudvart, toltak bevásárlókocsit haute couture ruhákban, amit minden kisestélyis kék-neccharisnya megirigyelt. A szelíd diktátor, Pina Bausch arra is ügyelt, hogy mindenkinek jusson a szólóból, andalúziai, pop- vagy erdélyi dalokra, ami miatt megérdemelnék, hogy ide írjam mindannyiuk nevét. A dolgozó és háziasszonyok kifelé menet elhatározták, hogy holnaptól majd rendesen járnak tornázni.

Azért mondjunk róluk rosszat is, ahogy a sztároknak kijár. Az előadás végig relaxált volt, soha nem láttam ilyen nyugodtan bambuló telt házat, pedig benne volt a darabban a nézőtér is, ahogy ez a végén könnyek, vastapsok vagy durcás elutasítások által kiderült. A gazdagságot tényleg nem tagadhatják le, irigylésre méltók a munkakörülményeik, de nem hiszem, hogy ezek a más társulatoknál már kiöregedőnek minősülő táncosok soha nem tapasztalták volna meg a szegénységet, a bizonytalanságot. Minden létező véleményformáló értelmiségi foglalkozik velük, amitől engem is kiráz a hideg, de ez csak nem lehet kritériuma az álművészetnek. Mit is lehetne még szólni ellene? Talán azt, amit egy, az első felvonás után meccset nézni hazatávozó városi egyed mondott: Bunkók vagyunk mi ehhez.

- sisso -

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Györfi Mihály szolnoki ellenzéki polgármester szerint a parlamentben „a mindent megszavazunk Orbán Viktornak” című politikai komédia folyik. A politikus úgy látja, ennek az lesz a végeredménye, hogy bár a magyar társadalom nem szereti a politikai mészárlást, ha kell, jövőre megteszi.