Lemez: Hajszolt tempók(Beethoven V., VI. és IX. szimfónia)

  • - tépé -
  • 2003. augusztus 13.

Zene

Beethoven: V., VI. és IX. szimfónia

Már a lemezborító is vérlázító. Egy kiöregedett popsztár laza, spontán mozdulattal megpihenteti munkában elfáradt karját repülőgépe acéltestén. Érezhették a borító tervezői is, hogy nem egészen evidens, mit is árulnak a borító alatt, ezért a bal felső sarokban elhelyezett apró képen már a karmester mágus szuggerálja kimerevített két kezével a láthatatlan zenekart. Vagy a közönséget? Azt már alig merem megemlíteni, hogy az inkriminált lemezborítón Herbert von Karajan vérvörössel szedett neve közel kétszer akkora, mint Beethovené.

Első nekibuzdulásomban gyorsan meghallgattam az első CD-t, és végigdühöngtem. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy csak az Ötödiket utálom. De nagyon. Mert elviselhetetlenek a hajszolt tempók, a kőkemény indulóra kihegyezett második tétel - legalábbis ami a téma C-dúros változatát illeti (32-37., 81-86. ütem) -, az összekapkodott Scherzo, mely még saját őrült tempóját sem tartja konzekvensen, és nem utolsósorban szörnyű a géppuskaropogásos Finale.

Viszont a Hatodik, úgynevezett Pastorale szimfóniát - dacára annak, hogy hideglelést tudok kapni ettől a pátoszos pasztorál fílingtől - azzal a kényelmetlen érzéssel hallgattam végig, hogy tetszik. A fene tudja, mitől, de jó. Szinte minden hangja. Egyszerűen nem találok fogást rajta.

Tudom én, mert sokan megírták, hogy a Kilencedik nagy mű. Reprezentatív. De ha csak valami csoda nem segít, roppant unalmas mű (is). Nos, erre az előítéletemre az első tétel nem is nagyon cáfolt rá, dacára annak, hogy a Berlini Filharmonikusok talán a pálcázástól való félelmükben igen szépen, plasztikusan szólnak. A Scherzo, mely hangszerelését tekintve az egyik legizgalmasabb (lehetne) ebben a műfajban, az állandó ismételgetéstől és a nyakra-főre előkerülő fugatotechnikától kissé kifárad, s ez ellen még Karajan sem tud orvosságot. A szimfónia felvételének minden kétséget kizáróan legihletettebb 17 perce a harmadik tétel. Pedig lényegesen lassabb, mint a partitúra tempójelzése. Karajan és zenekara élettel, érzelemmel tölt meg minden hangot. A dallamformálás lenyűgözően egyszerű, a zenei rétegek világosak, a hangzás varázslatos.

Nincs mese, jön az Örömóda!

A négy szólistából egyedül Peter Schreier tenorjával nem tudtam megbarátkozni. Egész egyszerűen fájdalmasan préselt, mondhatni csúnya hang. A többiek: Anna Tomowa-Sintow, Agnes Baltsa, José van Dam korrektek. Azt éneklik, ami le van írva. Ezzel szemben a kórus folyamatosan küszködik a magasságokkal. Kétvonalas gisz fölött már érezhetően gondok vannak, pedig erre még nemegyszer egy kis tercet is rá kell(ene) tenniük. A dinamikai megoldások (subito decrescendók) kissé erőltetettnek tűnnek, de ez már egyértelműen értelmezési, vagyis karmesteri probléma.

A felvételek 1976/77-ben készültek Berlinben - értelemszerűen - analóg módon, míg most, a ma divatos 96 kHz/24 bit technológiával újrakeverték őket. A hangzás nem is marad el a ma megkövetelhető szinttől.

- tépé -

Universal/Deutsche Grammophon, 28947 4202, 2 CD

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.